کد خبر : 1870230 | 24 بهمن 1401 ساعت 22:29 | 134.7K بازدید | 100 دیدگاه

بیایید از خودمان بگذریم و معنای فوتبال باشیم؛

صحبت‌های عارفانه مورایس خطاب به پرسپولیس و ذوب‌آهن

سرمربی تیم فوتبال سپاهان با آرامشی مثال زدنی در کنفرانس پیش از دربی اصفهان حاضر شد و به سوالات خبرنگاران با نگاه خاص و منحصربه فرد خود پاسخ داد.

صحبت‌های عارفانه مورایس خطاب به پرسپولیس و ذوب‌آهن

به گزارش "ورزش سه"، اگر کسی از میانه صحبت‌های مورایس در نشست خبری پیش از مصاف با ذوب‌آهن را بشنود یا تماشا کند، ممکن است خیلی متوجه حرف‌های او نشود. با این حال فوتبال با تمام بالا و پایین‌ها و حواشی‌اش، همواره ورزشی برای نزدیک کردن انسان‌ها به یکدیگر بوده و این موضوعی است که ژوزه مورایس سرمربی پرتغالی سپاهان در نشست پیش از دیدار برابر ذوب‌آهن چندین مرتبه به آن اشاره کرد. 
مورایس با همین نگاه عارفانه به اعتراض پرسپولیسی‌ها درباره بازی زنیت، افزایش قیمت بلیت شهرآورد در بازی رفت توسط ذوب‌آهن و همینطور اعتراضات مکرر به داوری در فوتبال ایران پاسخ داده است و در این بین ضمن انتقاد از رفتار ذوب‌آهن در بازی رفت، بلافاصله از رفتار آنها در یک وجه انسانی دیگر تمجید کرد.

این کنفرانس خبری جذاب و خواندنی را از دست ندهید.

*برای قیمت بلیت به باشگاه سپاهان تبریک می‌‎گویم
مورایس در این نشست البته با کنایه حرف‌هایش را آغاز کرد؛ کنایه‌ای به باشگاه همشهری به دلیل افزایش قیمت بلیت دربی در بازی رفت و ادامه داد:« درباره بازی اولین چیزی که می‌خواهم بگویم این است که به باشگاه سپاهان تبریک می‌گویم که قیمت بلیط‌ها برای هواداران هر دو تیم یکسان است. یادم است که در بازی رفت هواداران سپاهان مبلغ بیشتری را پرداخت کردند. بحث فوتبال در مورد جوانمردی و یکسان بودن است. ما برای شادابی و خوشحال بودن مردم اینجا هستیم و اینکه بخواهیم شرایط را برای یک سری از مردم که می‌خواهند بازی را ببینند، سخت کنیم، این درست نیست.
*از باشگاه ذوب‌آهن به خاطر برخورد گرمشان متشکرم
مورایس که با آرامش خاصی حرف‌هایش را مطرح می‌کرد، سپس به تمجید از باشگاه ذوب‌آهن و رفتار آنها در قبال خودش پرداخت: « دومین مسئله‌ای که می‌خواهم به آن اشاره کنم تشکر از باشگاه ذوب‌آهن است. چون برای دیدن بازی آخر آنها مقابل ملوان به ورزشگاه رفتم و هر بار که به آنجا می‌روم همین استقبال گرم را از من داشته‌اند. از هیئت مدیره و مدیرعامل ذوب‌آهن تشکر می‌کنم. این رفتار در واقع همان چیزی است که فوتبال را تعریف می‎‌کند.»

1757452

*امیدوارم فردا بعد از بازی خوشحال باشیم 
 او سپس درباره بازی گفت: «یک دربی در پیش داریم و بازی‌ای است که خیلی چیز زیادی نمی‌توانم درباره آن بگویم. دربی یک بازی احساسی است که همه دوست دارند پیروز آن باشند. خوشحالم مانند بازی رفت هواداران باز هم در استادیوم هستند. انتظارم یک بازی با کیفیت است تا هواداران در استادیوم شاهد یک بازی باکیفیت باشند. ما هدف‌های خودمان را داریم و کار کردیم تا برنده این بازی باشیم. امیدوارم خوشحال باشیم؛ نه تنها امروز که فردا هم پس از بازی خوشحال باشیم.»

پس از صحبت‎‌های مورایس خبرنگاران سوالات خود را به شرح زیر مطرح کردند و سرمربی پرتغالی سپاهان به آنها پاسخ  داد.

*انگار یک جنگ علیه سپاهان راه افتاده است. در هفته‌های اخیر در کنفرانس‌ها صحبت می‌شود که چرا سپاهان باید با زنیت بازی دوستانه انجام بدهد؟
مورایس- باشگاه زنیت یک باشگاه قابل احترام در اروپا است. در بازی‌های بین‌المللی بازی می‌کند. باشگاهی که از کشور روسیه است. همه رابطه دو کشور را می‌دانند. فوتبال برای این است که افراد را به هم نزدیک کند. فکر می‌کنم این فرصت خوبی برای ماست تا بفهمیم و احساس کنیم ما تنها در این دنیا زندگی نمی‌کنیم. ما به هم نیاز داریم و نیاز داریم که با هم باشیم. این همان چیزی است که فوتبال درباره آن است. همین. 
او سپس ادامه داد: به یاد می‌آورم زمانی را که مربی تیم منتخب لیگ کره‌جنوبی بودم و تیم یوونتوس دعوت شده بود تا برای بازی دوستانه به کره بیاید. من با رئال مادرید، اینتر و چلسی هم در کشورهای دیگر در بازی‌های دوستانه حضور داشته‌ام. اتفاقا من خیلی خوشحالم که چنین اتفاقی رخ می‌دهد و می‌خواهیم با تیم یک کشور دیگر بازی کنیم. این یک موقعیت است برای بازیکن‌ها، برای هواداران که موقعیت دیدن بازی‌های اروپایی را نداشته‌اند. فکر می‌کنم باید کمی خودخواهی را کنار بگذاریم، چون فوتبال فقط برای ما نیست. فوتبال برای مردم و هواداران است و همه‌اش نگوییم خودمان، خودمان، خودمان ... یک مقدار خودخواهی را کنار بگذاریم و بگذاریم این فوتبال برای مردم باشد. بگذاریم یک تصویر بزرگ‌تر دیده شود.

*می‌خواستم درباره داوری‌ها بپرسم. این روزها تیم‌هایی که در کورس قهرمانی هستند، بیانیه درباره داوری می‌دهند و اذعان می‌کنند که حق‌شان خورده شده است. با توجه به اینکه VAR در فوتبال ایران نیست، آیا نگران مسائل داوری نیستید؟
مورایس- نه. فکر می‌کنم این یک مسئله طبیعی است. ما به عنوان انسان فقط شادی‌هایمان را نشان نمی‎دهیم. ما همچنین گاهی اوقات از مسائل شکایت داریم. اما باید به روشی که آنها اعتراض می‌کنند، احترام بگذاریم، زیرا گاهی اوقات من هم درباره برخی مسائل شکایت می‌کنم. من به احساسات و عواطف بقیه احترام می‌گذارم. من چیزی ندارم که درباره این موضوع انجام بدهم. من هنوز حداقل به صورت رسمی درباره این چیزها شکایت نکرده‌ام. چیزی که می‌بینیم این است که این روزها همه روی نیمکت اعتراض می‌کنند. همه می‌ایستند و تصمیمات داوری را به چالش می‌کشند، اما ما هم همیشه بهترین تصمیمات را نمی‌گیریم، پس باید مدام از خودمان هم شکایت کنیم. اگر بخواهیم شکایت کنیم، چیزهای زیادی برای شکایت کردن هستند. پس اجازه بدهیم مثبت فکر کنیم و به چیزهای خوبی که خدا به ما داده فکر کنیم و خدا را شکر کنیم که زنده وسالم هستیم و می‌توانیم هر روز لبخند بزنیم.

ویدئو: 272496

*برگردیم به بازی سپاهان و زنیت. هم سپاهان تیم پرافتخاری است و هم زنیت در روسیه. کاری به مربیان دیگر که می‌گویند بازی‌ها به خاطر این مسابقه تعویق افتاده نداریم. به هر حال به خاطر آنها هم لیگ به تعویق افتاده. اما می‌خواهم بپرسم اگر شما خودتان مربی سپاهان نبودید، در بحبوحه لیگ، باز هم موافق برگزاری این مسابقه در جریان لیگ برای یک تیم دیگر بودید؟
مورایس- من این سوال را قبلا جواب دادم و گفتم خیلی خوشحال می‌شدم اگر یکی از بازی‌های من لغو یا به تاخیر بیفتد برای بازی دوستانه یک تیم دیگر. بنابراین این نگاهی است که من با آن مسائل را می‌بینم و می‎‌فهمم. زیرا این یک فرصت برای بازیکنان، هواداران و کشور است تا به هم نزدیک شوند. برای اینکه کشورها به هم نزدیک شوند. روابط میان بازیکنان و دو باشگاه. چیزهای مثبت زیادی پشت این مسئله وجود دارد. من خیلی خیلی خوشحال می‌شوم. من اعتراضی نخواهم داشت و تبریک خواهم گفت. اگر تیم دیگری به جای ما چنین شرایطی داشت، خوشحال می‌شدم که بازی دوستانه آن تیم را از نزدیک تماشا کنم.

*شاید تعجب کرده باشید که چرا خبرنگاران سوال فنی از شما نپرسیدند. سپاهان در حال حاضر بسیار آماده است و همکاران من دوست دارند بازی را ببینند. سوال آخر درباره وضعیت کادر فنی شماست. تیم پزشکی قوی، بدنساز فوق‌العاده که مصدومان را برخلاف فصول گذشته به موقع رسانده و .. دوست دارم آقای مورایس درباره این موضوع هم صحبت کنند.

مورایس- سپاسگزارم بابت افرادی که در باشگاه هستند. هدف ما پیشرفت است که به بهترین سطح برسیم و حتی باشگاه را به بهترین سطح برسانیم. خیلی خوشحالم که چنین کادری دارم. نه فقط کادر پزشکی. بلکه بقیه افراد کادر من هم سخت تلاش می‌کنند. حتی کادر تدارکات ناصر، محمودی، منصور. افراد زیادی که در باشگاه هستند. خانم‌ها و آقایانی که در باشگاه کار می‌کنند و همیشه سعی و تلاش‌شان این است که بهترین‌ها را برای ما فراهم کنند. خیلی ممنون بابت یادآوری شما. چون به هر حال گاهی مشغله باعث می‌شود به این مسائل اشاره کنیم. از تک تک آنها تشکر می‌کنم.

*حرف پایانی؟
صحبت پایانی من است که من انتظار دارم که همه ما می‌توانیم در کنار هم صلح داشته باشیم. می‌توانیم در کنار هم قدم بزنیم و فوتبال کشور را بسازیم و بزرگ‌تر کنیم تا بتوانیم به آن افتخار کنیم. افتخار کنیم به تصمیمی که با هم گرفته‌ایم. با این کار می‌توانیم در فوتبال و جامعه پیشرفت کنیم.

دیدگاه‌ها