کد خبر : 1873184 | 10 اسفند 1401 ساعت 08:00 | 1.1K بازدید | 0 دیدگاه

ووشو در سنگین وزن دچار مشکل است

شیرآقایی: با حداقل‌ها از عنوان قهرمانی دفاع کردیم

سرمربی تیم ساندا دانشگاه آزاد گفت: امسال و برای تکرار سه عنوان قهرمانی گذشته خود شرایط سختی داشتیم و با حداقل‌ها از عنوان خود دفاع کردیم.

شیرآقایی: با حداقل‌ها از عنوان قهرمانی دفاع کردیم

به گزارش "ورزش سه" علی شیرآقایی در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص قهرمانی تیم دانشگاه آزاد در لیگ برتر ووشو اظهار داشت: شانزدهمین دوره لیگ برتر ووشو برگزار شد و خدا را شکر برای چهارمین بار پیاپی به عنوان قهرمانی رسیدیم. پیش از این دانشگاه آزاد قهرمانی نداشت، اما در 4 سال اخیر توانستیم پی در پی قهرمان لیگ برتر باشیم و از قهرمانی خود دفاع کنیم.

وی در خصوص اینکه برای کسب عنوان قهرمانی چهارم با چالش سختی در دیدار نهایی مواجه شدند، گفت: امسال شرایط ما متفاوت بود و اگر تیم ما شخصیت قهرمانی نداشت نمی‌توانستیم این نتیجه را کسب کنیم. تعداد زیادی از مهره‌های خود را به خاطر تعویق لیگ از دست دادیم و از مجموع 14 امتیازی که در تالو و ساندا بین تیم‌ها تقسیم می‌شود، 8 امتیاز را قبل از شروع مسابقات از دست دادیم. در ساندا بازیکنان ملی‌پوش و قهرمانی مانند عرفان آهنگریان، امیر فضلی، حسام محمدزاده و حمید رضا سهندی بازیکنان اصلی ما بودند و در تالو نیز سامان احمدی مشمول خدمت سربازی شد و شرایط خیلی سخت بود.

سرمربی تیم ساندا دانشگاه آزاد تصریح کرد: با این اتفاقات در نقل و انتقالات نیم فصل سه بازیکن جوانان را با توجه به رده سنی جدید سال 2023 که این بچه‌ها به رده بزرگسالان آمده بودند، اضافه کردیم.  قرار بود سازمان لیگ مجوز صادر کند تا از این بچه‌ها استفاده کنیم تا هم جوانگرایی صورت گیرد و هم ترکیب ما کامل شود، اما متاسفانه تیم پاس ناجا با اضافه شدن این ورزشکاران به این رده سنی موافقت نکرد. همین اتفاق باعث شد حدود 20، 25 ورزشکاری که در تیم جوانان با آنها کار کرده بودم، نتوانند در نیم فصل دوم لیگ برتر مسابقه بدهند.

شیرآقایی در خصوص کشیده شدن سرنوشت قهرمانی به دیدار پایانی گفت: اگر معین تقوی بازی آخر را واگذار می‌کرد، نتیجه 7-7 می‌شد و دوباره باید قرعه‌کشی و یک وزن دیگر بازی انجام می‌شد. خدا را شکر در مجموع به خاطر انسجام و شخصیت قهرمانی دانشگاه آزاد و مدیریت ورزش باشگاه که سازماندهی خوبی انجام داد، به موقع توانسیتم بازیکن ذخیره جذب کردیم تا به بازیکن اصلی استراحت بدهیم تا در دیدار فینال ترکیب اصلی را داشته باشیم.

وی افزود: شب فینال نجم‌الدین علیمرادی بازیکن 56 کیلوگرم به خاطر ضربه خطایی که خورد و آسیب دید را از دست دادیم و واقعاً دست ما بسته بود. تیم پاس ناجا شاید چهره‌های شاخصی از لحاظ مدال‌آوری جهانی در ساندا نداشت، اما در مسابقات انتخابی تیم ملی که اخیراً برگزار شد، در 6، 7 وزن بازیکنان این تیم قهرمان شدند. شرایط برای آنها خیلی بهتر بود، اما خدا را شکر با حداقل‌ها از عنوان قهرمانی خود دفاع کردیم.

سرمربی تیم ساندا جوانان با اشاره به لذت بیشتر قهرمانی چهارم این تیم نسبت به قهرمانی‌های گذشته گفت: این قهرمانی فقط با همدلی و انسجام تیمی حاصل شد و متکی به هیچ کسی نبود و به خود من بیشتر چسبید. از فرشاد عربی که مسئولیت فنی تیم تالو را برعهده دارد تشکر می‌کنم. در تالو شرایط ما خوب نبود ولی عربی هوشمندانه شرایط را مدیریت کرد و 3 بر 2 به پیروزی رسیدیم. در ساندا  با همکاری علی دهقان و محسن شیرزاده تلاش کردیم و حضور دهقان کمک بزرگی برای من است و ما این چهار قهرمانی را با هم به دست آوردیم.

شیرآقایی در پاسخ به این سوال که با توجه به مهاجرت عرفان آهنگریان و بالا رفتن سن محسن محمدسیفی، نگرانی بابت آینده تیم ملی ووشو وجود نخواهد داشت، گفت: اعتقاد زیادی به بچه‌هایی که در رده پایه کار می‌کنند، دارم. خیلی کار کردن با این بچه‌ها سخت و لذت بخش است و پیشرفت آنها را روز به روز می‌بینید. به خاطر شرایط اقتصادی، درصد زیادی از ورزشکاران بزرگسال ما ورزشکار حرفه‌ای نیستند و تعداد زیادی ازآنها تعریفی که از یک ورزشکار حرفه‌ای وجود دارد و دغدغه و شغل آنها ورزش قهرمانی مانند سیفی و آهنگریان باشد را ندارند.

وی تاکید کرد: بچه‌های ما وقتی به سن 19، 20 سالگی می‌رسند، درگیر مشغله اقتصادی می‌شوند و دیگر پیشرفت نمی‌کنند و در همان سطح خود را حفظ می‌کند و این اتفاق خوبی نیست. برخلاف آن در رده پایه پیشرفت خیلی خوبی از بچه‌ها به خصوص در چند سال اخیر که با تیم جوانان همکاری دارم را دیدم. رمز موفقیت تیم دانشگاه آزاد جوانگرایی و اعتماد و اعتقاد به جوانان بوده است. همیشه ما غیر از 5 ملی‌پوشی که هر تیم امکان جذب آنها را دارد، از بچه‌های رده جوانان  استفاده می‌کنیم و لیگ به آنها کمک می‌کند برای حضور در مسابقات انتخابی بزرگسالان تجربه و اعتماد به نفس خوبی بگیرند.

سرمربی تیم دانشگاه آزاد عنوان کرد: قول‌هایی از طرف خانی مسئول سازمان لیگ داده شده است که سال آینده سهمیه‌ جداگانه برای جوانان  در نظر بگیرند و هر تیم بزرگسالان بتواند دو بازیکن جوانان داشته باشد. این اتفاق به پشتوانه سازی خیلی کمک می‌کند. بچه‌‌هایی که امسال در تیم جوانان موفق به کسب مدال جهانی شدند و حتی آنهایی که اعزام نشدند، پشتوانه‌های خوبی و توانمندی هستند.

شیرآقایی با اشاره به نگرانی در سنگین وزن ساندا گفت: نگرانی در سنگین وزن وجود دارد؛ به خاطر اینکه در رده سنی جوانان مسابقات اوزان 85، 90 و 90+ کیلوگرم را نداریم و واقعاً شرایط ما در سنگین وزن خوب نیست. در تالو نیز تعداد ورزشکاران ما کم شده است، اما در ساندا بچه‌هایی که از جوانان به بزرگسالان می‌آیند کیفیت‌شان کمتر از نفرات شناخته شده نیست. سهیل موسوی، عرفان محرمی و امیرحسین همتی که طلای جهان گرفتند، واقعاً استعدادهای نابی هستند و برای بازی‌های آسیایی در اوزان خود مدعی هستند و هر سه سال آینده در دانشگاه آزاد هستند.

وی یادآور شد: از فدراسیون ووشو به خاطر برگزاری منظم و با کیفیت مسابقات که در سطح بالاتری نسبت به سالیان گذشته برگزار شد تشکر می‌کنم. از خانی مسئول سازمان لیگ و امیر صدیقی تشکر می‌کنم. امیدوارم وزیر ورزش و جوانان هر چه زودتر سلامتی خود را به دست بیاورد و نگاهی به جوانان و رشته‌های پر مدال داشته باشد تا شرایط ما به این سختی پیش نرود.

دیدگاه‌ها