کد خبر : 1873388 | 11 اسفند 1401 ساعت 08:30 | 2K بازدید | 0 دیدگاه

افزایش سرسام‌آور ارز بلای جان قایقرانی

افزایش قیمت ارز به یک معضل جدی برای فدراسیون قایقرانی تبدیل شده است.

افزایش سرسام‌آور ارز بلای جان قایقرانی

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا، بالا رفتن قیمت ارز تاثیر خود را روی ورزش هم گذاشته و به یک چالش بزرگ برای فدراسیون ها تبدیل شده است به گونه‌ای که جلوی برخی اعزام ها را گرفته یا باعث کاهش تعداد ورزشکاران اعزامی شده است. در این شرایط اوضاع برای فدراسیون‌هایی که از مربی خارجی استفاده می‌کنند، بدتر هم شده است.

افزایش قیمت ارز در این سال‌ها باعث شده که استفاده از مربیان خارجی کمتر شود اما برخی فدراسیون ها نظیر قایقرانی و تیروکمان هستند که برای پیشرفت تیم‌های ملی خود مجبور شده‌اند از وجود مربی خارجی بهره ببرند.

زمانی که فدراسیون قایقرانی با پدرو سنا مربی برزیلی خود قرارداد بست، شاید تصور نمی‌کرد در عرض یک سال قیمت ارز سر به فلک بگذارد. از آنجا که این مربی بزریلی تا اینجای کار عملکرد خوبی داشته و روند ملی‌پوشان کانو و کایاک صعودی بوده است مانع از این می شود که فدراسیون حتی برای یک لحظه بخواهد به پایان همکاری فکر کند. قایقرانی برای گرفتن نتیجه در آب های آرام چاره‌ای جز حفظ مربی بزریلی خود ندارد اما در مقابل، اوضاع هر روز برای پرداخت حقوق ماهیانه او سخت‌تر می‌شود.

حقوق پدرو سنا ماهیانه ۴۴۰۰ دلار است و فدراسیون سال گذشته با دلار ۲۸ هزار  و ۹۶۰ تومان شروع به پرداخت حق الزحمه مربی خود کرد. در حال حاضر با توجه به نوسات ارزی قیمت دلار در محدوده ۵۳ تا ۵۴ هزار تومان قرار دارد و فدراسیون مجبور است که بیش از ۲۰۰ میلیون تومان ارز تهیه کند تا بتواند حقوق یک ماه مربی خود را پرداخت کند و شاید این مبلغ پرداختی در ماه، فاصله زیادی با حساب و کتابی داشته باشد که فدراسیون در بدو به خدمت گرفتن مربی خارجی انجام داده بود.

در این میان گفته می‌شود که فدراسیون قایقرانی از وزارت ورزش کمک خواسته و قرار بود طرحی نیز در هیات اجرایی مطرح شود مبنی براینکه کمیته ملی المپیک به فدراسیون‌هایی که مربی خارجی تاثیر گذار و با کیفیت دارند، کمک کند.

آنچه مشخص است با ادامه روند افزایش سرسام‌آور قیمت دلار، این فدراسیون‌ها با مشکل شدیدی مواجه می‌شوند و اگر از سوی وزارت ورزش یا کمیته ملی المپیک به آنها کمک نشود، شاید ناچار به قطع همکاری با مربیان خارجی خود شوند که این مسئله ممکن است به ضرر تیم‌های ملی تمام شود.

دیدگاه‌ها