کد خبر : 1894707 | 17 اسفند 1401 ساعت 21:54 | 54.8K بازدید | 27 دیدگاه

خشم سردبیر کیکر علیه داوری چلسی-دورتموند

VAR را اصلاح کنید: فوتبال دارد از دست می‌رود!

سردبیر نشریه آلمانی کیکر در یادداشتی در این نشریه با انتقاد از نقش VAR در حذف دروتموند از لیگ قهرمانان اروپا، می‌گوید این فناوری با شکل و شمایل فعلی‌اش زیبایی فوتبال را از بین خواهد برد.

VAR را اصلاح کنید: فوتبال دارد از دست می‌رود!

به گزارش "ورزش سه"، جنجال‌های داوری و به خصوص دخالت‌های VAR در دیدار دیشب چلسی و دورتموند در استمفوردبریج که به پیروزی 2-0 آبی‌های لندن و حذف دورتموند منجر شد بحث‌های زیادی به دنبال داشته است.

ماتیاس درش، سردربیر نشریه آلمانی کیکر، امروز در یادداشتی از عملکرد داوری ویدیویی در بازی دیشب انتقاد کرده و می‌گوید VAR در بازی چلسی-دورتموند ثابت کرد که قوانین داوری با حضور داوری ویدیویی بیش از حد پیچیده شده و بدون اینکه لازم باشد در حال کشتن روح فوتبال است.

بسیاری از کسانی که پای تلویزیون‌ها بازی دیشب را تماشا می‌کردند مثل امره جان از عملکرد VAR خشمگین بودند. این بازیکن دورتموند در پایان مسابقه مقابل دوربین‌ها گفت که حالا دیگر قوانین فوتبال را نمی‌فهمد. او به تکرار پنالتی کای هاورتز اشاره می‌کرد که در دقیقه 53 مسابقه اتفاق افتاد، بعد از آنکه VAR به نفع چلسی وارد شد و دنی ماکیه‌له، داور مسابقه هم اعلام کرد پنالتی باید تکرار شود.

1830092

کیکر به داور مسابقه دیشب نمره 5 داده تا نشان دهد از قضاوت او چقدر ناراضی است. البته سردبیر کیکر در یادداشت خود اشاره می‌کند که دورتموند دیشب از نظر فوتبالی شایسته شکست بود، اما هدف او نه حمایت از دورتموند بلکه مخالفت با شرایط فعلی VAR و نقش آن در کشتن روح فوتبال است.

این یادداشت مدعی می‌شود که بر اساس قوانین فعلی VAR نباید در صحنه تکرار پنالتی دخالت می‌کرد و تصمیم باید به عهده داور گذاشته می‌شد. کیکر می‌گوید هر دو تیم قوانین مربوط به پنالتی را نقض کرده بودند اما طبق قوانین تصمیم باید توسط داور وسط گرفته می‌شد و VAR حق دخالت نداشت.

*قوانین ساده پایه و اساس زیبایی و موفقیت فوتبال است
در دهه‌های گذشته مجموعه قوانین ساده فوتبال مهمترین نقش را در تبدیل این ورزش به ورزش شماره یک دنیا داشت، چه در اروپا و چه در دیگر نقاط دنیا. به استثنای قانون آفساید، که البته این قانون هم در اصل بسیار ساده است، در فوتبال هیچ قانون دیگری وجود ندارد که نتوان به راحتی برای کسی که هیچ چیز از این ورزش نمی‌داند توضیح داد.

1829856

یادداشت کیکر می‌گوید با وجود اعتراض شدید دورتموندی‌ها و حتی ادعای ماتیاس سامر مبنی بر اینکه داوری مسابقه دیشب یک رسوایی تمام‌عیار بود، ولی این نشریه معتقد نیست که تیم داوری عمدا به ضرر زردپوشان آلمانی تصمیم گرفته است. این یادداشت مدعی است که مشکل VAR در واقع مشکلی ساختاری است.

*مداخله VAR باید به شرایط بسیار ویژه اختصاص داده شود
استفاده از فناوری در فوتبال مسلما مزایایی دارد، برای مثال در تشخیص عبور توپ از خط دروازه یا تشخیص آفساید. از VAR می‌توان برای اصلاح اشتباهات واضح داور یا مجازات بازیکنانی که دور از چشم داور حرکات غیرورزشی انجام داده‌اند استفاده کرد.

اما VAR در روند فعلی‌اش بیشتر مشکل‌ساز است تا حلال مشکلات. برای اینکه داوری ویدیویی تحت کنترل درآید باید مداخله آن تنها به شرایط بسیار ویژه اختصاص داده شود تا مسئولیت اصلی و تصمیم‌گیری نهایی تنها در اختیار داور وسط باشد. تصمیم‌های خاکستری‌ای که داور می‌تواند به عنوان مسئول مستقیم مسابقه درباره آنها نظر بدهد نباید به VAR ارجاع داده شود. داور نباید مسئولیت خود برای تصمیم‌گیری را رها کند و پشت VAR پنهان شود.

1830096

دیدگاه‌ها