کد خبر : 1895627 | 22 اسفند 1401 ساعت 21:47 | 82.6K بازدید | 37 دیدگاه

من را 18 ماه کنار گذاشتند هیچ اتفاقی نیفتاد

خط و نشان خداداد با قلعه‌نویی برای سالارها!

خداداد عزیزی، ستاره سابق فوتبال ایران، معتقد است امیر قلعه‌نویی بهترین انتخاب برای تیم ملی است و او توانایی لازم برای کنترل بازیکنان را خواهد داشت.

خط و نشان خداداد با قلعه‌نویی برای سالارها!

به گزارش "ورزش سه"، خداداد عزیزی، ستاره سابق فوتبال ایران، امشب در گفت‌وگویی با برنامه‌ شب‌های فوتبالی درباره انتخاب امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی صحبت کرد و به این سؤال پاسخ داد که تمرکز سرمربی جدید تیم‌ ملی باید روی نتیجه‌گیری در جام ملت‌های آسیا باشد یا به تغییر نسل فکر کند؟

خداداد در ابتدا گفت: قبل از جام جهانی هم پیشنهادات من آقای قلعه‌نویی و آقای دایی بودند و خیلی هم تاکید داشتم که آقای قلعه‌نویی می‌تواند در جام جهانی به فوتبال ما کمک کند، چون از بازیکنان شناخت دارد. اما نمی‌دانم یک‌باره چه اتفاقی افتاد که همه چیز برگشت. آن ماجرا خیلی اهمیتی ندارد اما فکر می‌کنم اگر آقای قلعه‌نویی به جای کی‌روش سرمربی می‌شد، همان نتایج و یا حتی بهتر را می‌گرفت و شناختی هم برای جام ملت‌ها پیدا می‌کرد و زمان داشت اما کار را سخت کردند.

وی افزود: برای من عجیب است که چرا ما با مربیان ایرانی، ۷-۸ ماهه قرارداد می‌بندیم اما خارجی‌ها دو ساله. البته ما همیشه نسبت به مربیان ایرانی کم لطف بودیم و امیدوارم که آقای تاج در این قضیه تجدید نظر داشته باشند. فکر می‌کنم می‌شد که با آقای قلعه‌نویی طولانی‌تر قرارداد بست و زمان بیشتری به ایشان داد؛ هم برای جام ملت‌ها و هم برای مرحله مقدماتی جام جهانی آینده. ولی به نظرم انتخاب درستی بود. من همیشه اعتقاد داشتم مربی ایرانی‌ای که بتواند کار را دربیاورد، انتخاب خوبی است و آقای قلعه‌نویی هم می‌تواند این کار را انجام بدهد.

1582350

عزیزی سپس عنوان کرد: جدا از این‌ها، اگر بخواهیم سطح توقع‌مان را بالا ببریم و بگوییم حالا که یک مربی ایرانی آمده، ما قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را می‌خواهیم، کار را سنگین می‌کند و فشار وارد می‌کند. در حالی که ما با یکی مثل کی‌روش هم هشت سال نتوانستیم دو جام ملت‌ها را ببریم و از طرفی تیم‌هایی مثل کره جنوبی، ژاپن، عربستان و حتی استرالیا سطح پیشرفت بالایی داشته‌اند.

او با اشاره به سبک بازی تیم ملی در سال‌های اخیر ادامه داد: شاید ما در جام جهانی بتوانیم دفاع کنیم و چشم‌مان به ضدحملات باشد اما وقتی وارد تورنمنت جام ملت‌ها می‌شویم که یک ماهه است و ما باید تمام بازی‌ها را ببریم تا به فینال برسیم، تنها فاز دفاعی جواب نمی‌دهد و من مطمئنم که آقای قلعه‌نویی حتما برای فاز هجومی فکری خواهد کرد. ما نیاز داریم که فقط چشم‌مان به مهدی طارمی و سردار آزمون نباشد. ما حتما باید در فاز هجومی برنامه داشته باشیم.

او در واکنش به اینکه برخی معتقد هستند امیر قلعه‌نویی باید تغییر نسل بدهد عنوان کرد: وقتی هفت ماه زمان می‌دهیم، در نتیجه آقای قلعه‌نویی باید یک مربی نتیجه‌گرا باشد و این کار را سخت می‌کند. مربی ایرانی که روی نمیکت می‌نشیند، اولین چیزی که باید برای او مهم باشد این است که که جوان‌ها و فوتبالیست‌های ایرانی بتوانند جایگاه خودشان را پیدا کنند و این نیازمند زمان است. الان اگر آقای قلعه‌نویی بخواهد تغییر نسل بدهد، شاید ما در دور مقدماتی  جام ملت‌ها حذف شویم و این شرایط خوبی را برای آقای قلعه‌نویی مهیا نمی‌کند. به همین دلیل آقای قلعه‌نویی باید خیلی دل شیر داشته باشد که بخواهد تغییر نسل بدهد و من به عنوان یک دوست و پیشکسوت این را پیشنهاد نمی‌کنم.

خداداد تاکید کرد: اگر آقای قلعه‌نویی یک قرارداد چهار یا دو و یا سه ساله با فدراسیون می‌داشت، باید تغییر نسل می‌داد و در جام ملت‌ها چند بازیکن جوان‌ و چند بازیکن باتجربه را می‌برد و آزمونی را برگزار می‌کردند و حتی نتیجه نمی‌گرفتند و برای جام جهانی بعدی آماده می‌شدند؛ مثل کارهایی که ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها می‌کنند اما الان دست آقای قلعه‌نویی برای تغییر نسل بسته خواهد بود. این قرارداد کوتاه مدت کار آقای قلعه‌نویی را سخت خواهد کرد و طبیعتا ایشان باید یک مربی نتیجه‌گرا باشد تا بتواند به جمع چهار تیم و حتی فینال برسد و جای خودش را محکم کند، نه اینکه مثل دوره قبل بعد از ۱۷ بازی، به خاطر یک باخت با پنالتی ایشان را عوض کنند، چون شما می‌دانید در فوتبال ما مسائل عجیب و غریب زیادی اتفاق می‌افتد.

1478161

پیشکسوت فوتبال ایران با تمجید از امیر قلعه‌نویی گفت: در هر صورت اتقاق خوبی برای فوتبال ما افتاد و طبیعتا آقای قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان، با تیم ملی امید و جوانان هم همکاری خواهد کرد و نگران فوتبال و جوانان ما خواهد بود و این برگ برنده فدراسیون فوتبال است. یعنی یک برگ برنده فدراسیون فوتبال می‌تواند این باشد که یک مربی کارنامه‌دار را انتخاب کرده و رزومه‌ای دارد که هیچ مربی‌ای در فوتبال ما ندارد. فکر می‌کنم آقای قلعه‌نویی می‌تواند به فوتبال ما کمک کند و امیدوارم فدراسیون قرص و محکم پشت ایشان باشد و پیشکسوتان هم با توجه به رزومه او، پشتش هستند و امیدوارم در آینده ثابت شود که این انتخاب، درست بوده است.

عزیزی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا امیر قلعه‌نویی کاریزمای لازم برای کنترل ستاره‌هایی مثل مهدی طارمی و سردار آزمون را دارد، گفت: یکی از دلایلی که من انتخاب فدراسیون فوتبال را تایید می‌کنم، این است که آقای قلعه‌نویی حتما این جنم دارد و این دیسیپلین و نظم را در تیمش برقرار خواهد کرد. با احترام برای تمام بازیکنان تیم ملی، هر کسی که قرار است حرف آقای قلعه‌نویی یا هر سرمربی دیگری را گوش نکند، می‌تواند به خانه‌اش برود. این چیز سخت یا حرف بدی نیست. من بعد از جام جهانی ۹۸ نتوانستم با رئیس فدراسیون کنار بیایم و ۱۸ ماه من را کنار گذاشتند و اتفاق خاصی نیفتاد و فوتبال هم ادامه پیدا کرد؛ در حالی که بحث من رئیس فدراسیون بود اما تشخیص‌شان این‌طور بود.

او افزود: من فکر می‌کنم آقای قلعه‌نویی بلد است کاری کند که تیم ملی ما جایگاه خودش را پیدا کند و نظم و انضباط در تیم برقرار شود. صد درصد بازیکنان تیم ملی و امثال طارمی که اسم بردید، بازیکنان باتجربه و حرفه‌ای هستند، مطیع آقای قلعه‌نویی خواهند بود. فکر نمی‌کنم بازیکنان حرفه‌ای ما به خودشان اجازه بدهند که بی‌انضباطی کنند یا حرف آقای قلعه‌نویی را نشوند. در نهایت هم فکر می‌کنم آقای قلعه‌نویی به راحتی هر بازیکنی را که حرفش را نخواند، کنار خواهد گذاشت.

دیدگاه‌ها