کد خبر : 1896451 | 27 اسفند 1401 ساعت 16:32 | 174K بازدید | 71 دیدگاه

سرگذشت ستاره‌ای که جنگ او را به ایتالیا کشاند

همین حالا یک توپ طلا برای کوارادونا کنار بگذارید!

این روزها همه در اروپا از استعدادهای یک فوتبالیست با نامی پیچیده متحیر شده‌اند.

همین حالا یک توپ طلا برای کوارادونا کنار بگذارید!

به گزارش "ورزش سه" او پدیده بزرگ فصل جاری فوتبال اروپا است. نام او، به سختی تلفظ می‌شود اما دائماً در خیابان‌های ناپل تکرار می‌شود؛ خویچا کواراتسخلیا، ستاره 22 ساله و گرجستانی ناپولی.

حالا جنوب ایتالیا یک بت جدید دارد که هدفش ساده و آشکار است: بهترین بازیکن جهان بودن. اما آیا امکاناتی برای دستیابی به آن وجود دارد؟

1833441

این وینگر که در بازار تابستانی از روبین کازان در ازای 11 میلیون یورو توسط تیم پارتنوپی به خدمت گرفته شد، در حال تبدیل شدن به بهترین بازیکن سری آ فعلی است، رقابتی که در آن ناپولی به عنوان صدرنشین بلامنازع تسلط پیدا کرده است. صدرنشین فعلی ایتالیا با مشت آهنین در راه کسب سومین اسکودتو در تاریخ خود است. آمار خود گویای فرم ایده‌آل اوست: 11 گل و 9 پاس گل در لیگ.

با این حال، ورود او به فوتبال برای کسانی که خویچا را از دوران کودکی او می‌شناسند، تعجبی ندارد. گیورگی مامارداشویلی، دروازه‌بان فعلی والنسیا، دوست و همبازی او می‌گوید: "کوارتسخلیا از کودکی دوست صمیمی من بوده است، ما همیشه با هم بودیم. او یک طرفدار فوتبال است، برای آن زندگی می‌کند و برای آن جان می‌دهد. او یک فرد عالی و یک بچه بسیار آرام است."

1833437

* فوتبال در گرجستان

تیم ملی گرجستان به دنبال این است که خود را در بالاترین سطح نشان دهد تا بتواند برای اولین بار در تاریخ خود در یک جام جهانی یا یک یورو شرکت کند. در حال حاضر، گرجستان با حضور ستارگان در حال ظهور خود مانند کوارات و مامارداشویلی، در رتبه 78 در رده‌بندی فیفا قرار دارد. برای وینچنزو کریدندینو، روزنامه‌نگاری که اخبار ناپولی را پوشش می‌دهد، موفقیت امری زمان‌بر است: "تمرین فوتبال در کشور در حال افزایش است. بازیکنانی مانند مامارداشویلی، کورنادزه و لاشا نشان می‌دهند که سطح در حال بالا رفتن است."

با این حال، ورزش برتر در کشور قفقاز همچنان یکی دیگر از ورزش‌ها است. ویکتور مونگیل، بازیکن سابق دینامو تفلیس، در مورد عشقی که در گرجستان به راگبی وجود دارد می‌گوید: برخلاف خواسته فوتبالیست‌هایی که در این کشور بوده‌اند، سلطان ورزش‌ها راگبی است، اما فوتبال آن‌ها با چنگ و دندان در حال پیشرفت است."

برای یکسان کردن ارزش هر دو ورزش، در گرجستان نقش استعدادهای جوان از آکادمی تیم‌های پیشرو را کلیدی می‌دانند: "این کشوری است که آکادمی جوانان در آن به شدت ارتقا یافته است تا این استعدادها را به کشورهای مرزی منتقل کنند، مانند رومانی، لهستان، روسیه. اگر این بازیکنان بیرون بروند و رشد کنند، بزرگ‌ترین منفعت آن برای فوتبال گرجستان است و کواراتسخلیا نمونه آن است."

1833438

* ناپل، مکانی برای رشد

اما قبل از اینکه یک قهرمان باشد، کواراتسخلیا می‌توانست یک شرور باشد. انتقال او به ناپولی در نتیجه توصیه‌های کریستین زاکاردو به باشگاه‌های سری آ انجام شد. حتی یوونتوس در ازای 30 میلیون یورو خواهان خرید او از روبین کازان بود.

آغاز درگیری بین روسیه و اوکراین باعث شد تا این فوتبالیست برای دفاع از پیراهن دینامو باتومی به کشور اصلی خود بازگردد. وینچنزو اعلام کرد: "ناپل از جنگ استفاده کرد و از بقیه باشگاه‌ها جلو افتاد و قرارداد خود را با 11 میلیون یورو نهایی کرد. این قیمت برای کواراتسخلیا یک شاهکار است."

به محض ورود او به ایتالیا، سؤالات پیرامون جذب او ادامه داشت، اما باشگاه شفاف گفت: "ناپل همیشه خریدهایی تا حدی ناشناخته داشته است که در نهایت بازیکنان بزرگی بوده‌اند: کاوانی، مرتنس، جورجینیو. فلسفه باشگاه. واضح است."

خوشبختی در شهری حاکم است که با گذشت زمان پر از پیروان گرجی می‌شود. در گرجستان درخواست‌ها برای پروازهای مستقیم بین تفلیس و ناپل افزایش یافته است و در اطراف ورزشگاه دیگو آرماندو مارادونا دیگر جای پرچم گرجستان خالی نیست.

1833440

* یک بت جدید در ناپل: "کوارادونا"

اسکودتوی قریب‌الوقوع ناپولی ممکن است اولین اسکودتو بعد از مارادونا باشد، که باعث شد ستاره گرجستانی لقبی مشابه با آن نقطه عطف به دست آورد: "کوارادونا". شباهت آن‌ها در زمین با تفاوت‌هایی که در خارج از زمین وجود دارد همراه است. کریدندینو می‌گوید: "کوارا دوست ندارد در محاصره افرادی باشد که او را تحسین می‌کنند. اگر او چیزی را برد، ناپلی‌ها او را در قلب خود نگه می‌دارند، اما او به سال‌ها زمان برای نزدیک شدن به چهره مارادونا نیاز دارد."

کاریزمای مارادونا به زمین محدود نمی‌شد. نزدیکی «10» با هواداران ایتالیایی و خوی آرژانتینی با خاستگاه فروتن ناپلی‌ها پیوند خاصی ایجاد کرد. این روزنامه نگار ایتالیایی می‌گوید: "مارادونا یک "نیمه خدا" است، این چیزی بیشتر به خاطر شخصیت اوست. او تلاش کرد. برای بازدید زیاد از شهر، با مردم شهر هم‌‌زاد پنداری می‌کرد، می‌گفت با بچه‌های ناپل همزاد‌ پنداری کردم چون بچه‌های شهرش را به یادش می‌آوردند."

بازیکن گرجستانی پاهایش را روی زمین نگه می‌دارد و نمی‌خواهد مقایسه‌ای با بازیکنی که برای خیلی‌ها بهترین بازیکن تاریخ است بشنود: "فکر نمی‌کنم کسی را بتوان با مارادونا مقایسه کرد. او یکی از اسطوره‌های جهان است. او خیلی بزرگ است، بعید است که ما بازیکن دیگری مانند او را ببینیم."

1833439

* جورج وه‌آ و یک سابقه منحصر به فرد

ستاره شماره 77 ناپلی‌ها شباهتی غیرقابل تصور به یک ستاره فاتح توپ طلا دارد: جورج وه‌آ. شانس اینکه بازیکنی متولد لیبریا بهترین بازیکن جهان شود بسیار کم بود. تا به امروز، هیچ بازیکن آفریقایی موفق به کسب توپ طلا نشده است. آرسن ونگر، کاشف او در موناکو، از ملاقات با بازیکنی با چنین استعدادی می‌گوید: "مثل این بود که کودکی در عید پاک یک تخم مرغ شکلاتی پیدا کند. من ندیدم که هیچ بازیکن دیگری مانند او شکوفا شود."

تا حدی داستان‌هایشان با اغماض نسبت به فاصله‌ها، مانند دو نخود در غلاف است. این بازیکن لیبریایی وارد ایتالیا شد تا جایگزین فوتبالیست افسانه‌ای میلان، مارکو فن باستن شود. کواراتسخلیا در جنوب ایتالیا فرود آمد تا ناپلی‌ها، اینسینیه، ژنرال و کاپیتان تیمشان را در ورزشگاه دیگو آرماندو مارادونا فراموش کنند. در اولین فصل خود، هر دو سهم ویژه‌ای در قهرمانی لیگ داشتند. البته که در مورد قهرمانی ناپولی روی کاغذ باید چند هفته دیگر صبر کرد.

اگرچه دقیقاً کواراتسخلیا نیست که در نحوه بازی خود به مهاجم سابق لیبریایی شباهت دارد، بلکه همراه او در ناپولی، ویکتور اوسیمن نیز در این قاعده شریک است. این بازیکن نیجریه‌ای هیچ شکی در مورد احتمال فتح توپ طلا توسط شریک گرجی خود ندارد: «کواراتسخلیا در سال‌های آینده برنده توپ طلا خواهد بود». هم تیمی او در گرجستان، مامرداشویلی، نیز می‌گوید: "اگر او این سطح را حفظ کند، مطمئن هستم که می‌تواند توپ طلا را کسب کند. او تمام ویژگی‌های موفقیت در فوتبال را دارد."

دیدگاه‌ها