کد خبر : 1899418 | 17 فروردين 1402 ساعت 16:15 | 122.3K بازدید | 74 دیدگاه

اول گواردیولا، حالا ژاوی

دو ضربه مهلک کارلو آنچلوتی به DNA بارسلونا

کارلو آنچلوتی یک مربی پرچمدار در دنیای فوتبال است و تا سال‌ها از او به عنوان کسی یاد خواهد شد که سنگین‌ترین ضربات را به فلسفه بازی بارسلونا وارد کرده است.

دو ضربه مهلک کارلو آنچلوتی به DNA بارسلونا

به گزارش "ورزش سه"، در آوریل 2014 کارلو آنچلوتی 54 سال داشت و در کارنامه او پیروزی‌های بزرگ و البته شکست‌هایی تلخ دیده می‌شد. او الان 63 سال دارد و در این 9 سال تبدیل به یک اسطوره در دنیای مربیگری شده است. مربی‌ای با سابقه فتح چهار لیگ قهرمانان و تنها کسی که در هر پنج لیگ معتبر اروپا سابقه قهرمانی دارد. مربی پرچمدار با فلسفه‌ای مشخص که کارنامه‌اش مملو از افتخار است.

1839185

در این کارنامه اما دو نتیجه درخشان و در عین حال عجیب به چشم می‌خورد. دو ضربه‌ای که او به تنهایی بر DNA و فلسفه بازی بارسلونا وارد کرد. او با رئال مادرید توانست برابر پپ گواردیولا، استاد بزرگ فلسفه بارسلونا، و سپس ژاوی، ادامه‌دهنده راه پپ و کسی که در دوران مربیگری او در بارسا، کارگردان و رهبر میانه زمین تیم بود، پیروزی‌هایی بزرگ و سنگین کسب کند.

1839186

بایرن 0-4 رئال مادرید

این یکی از دردناک‌ترین شکست‌های گواردیولا به‌عنوان مربی است، شاید حتی بدتر از اتفاقی که فصل گذشته در برنابئو افتاد (شکست دراماتیک 3-1 سیتی از رئال). در 29 آوریل 2014، آلیانز آرنا یک دیگ جوشان بود. بایرن که مادرید را در برنابئو تا مرز شکست برد، ولی در نهایت 1-0 (با گل بنزما) شکست خورد، بوی بازگشت و رفتن به فینال لیسبون را حس کرد. همه شرط‌بندی‌ها نیز به نفع بایرن بود.

1839184

گواردیولا با ترکیبی بدون هافبک دفاعی، برابر رئال به نوعی قمار کرد. آنچلوتی اما با تیمی که در آن ژابی آلونسو رابط دفاع و خط تهاجمی بود و با مهره‌هایی چون لوکا مودریچ، دی‌ماریا، کریستیانو، بنزما و بیل وارد زمین شد.

1839183

رئال آن شب بایرن را در بدترین شکست خانگی باواریایی‌ها در رقابت‌های اروپایی نابود کرد. پیش از این، تنها دیناموزاگرب در سال 1963 موفق به زدن چهار گل در زمین بایرن شده بود. هیچ تیم دیگری آن را دوباره انجام نداده است. دو ضربه سر سرخیو راموس و دو گل کریستیانو رونالدو، تیم پپ گواردیولا را به شدت تحقیر کرد و برای اولین بار از زمان حضور پپ در فوتبال آلمان، او مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفت.

1839026

بارسلونا 0-4 رئال مادرید

در آوریلی دیگر، این بار ژاوی هرناندز برابر آنچلوتی بدترین شکست خود را به عنوان بارسلونا متحمل شد. شکست 0-4 از رئال در جام حذفی، از باخت 0-3 به بایرن در اکتبر گذشته پیشی گرفت.

در نوکمپ با بیش از 90000 تماشاگر، بارسلونا خود را آماده می‌کرد تا به لطف برتری 0-1 در برنابئو، راهی فینال شود. در 44 دقیقه ابتدایی به نظر می‌رسید که بارسا به این مهم نزدیک است، تا اینکه رئال مادرید یک ضدحمله کشنده را انجام داد؛ جنبه‌ای از بازی که آنچلوتی آن را می‌ستاید.

1839062

همانند مونیخ در سال 2014، سرمربی مادریدی از نیش تهاجمی خود به بهترین شکل استفاده کرد. رئال بدون یک هافبک دفاعی تخصصی بازی کرد و کارلتو این نقش را به کروس داده بود. بقیه باید می‌دویدند و حمله می‌کردند: والورده، مودریچ، رودریگو، بنزما و وینیسیوس. اگر در نیمه اول بیش از هر چیز دیگری مقاومت رئال محسوس بود، در نیمه دوم شاهد نمایشی مطلق از رئال بودیم؛ نمایشی که ژاوی در نشست خبری پس از بازی از آن ستایش کرد و شکست را با تواضع پذیرفت.

رئال مادرید همانند سال 2014 در فینال کوپا دل ری حضور دارد. 9 سال قبل رئال در فینال مستایا، بارسلونا را شکست داد. آن شب ژاوی در خط هافبک بارسا فرماندهی می‌کرد. این بار رقیب، اوساسونا خواهد بود. چیزی که تغییر نکرده، حضور کارلو آنچلوتی روی نیمکت رئال است.

1839060

بنزما از مونیخ تا نوکمپ

در این سفر 9 ساله و بین دو ضربه مهلک کارلتو به بالاترین اساتید DNA بارسا، بازیکنی وجود دارد که در هر دو تاریخ 29 آوریل 2014 و 5 آوریل 2023 در میدان بوده و او کریم بنزماست.

در مونیخ، توجهات روی مرد فرانسوی نبود، اگرچه هم‌تیمی‌هایش می‌دانستند که حضور او در میدان چقدر مهم است. اما در بارسلونا کریم همه چیز را به انحصار خود درآورد. او سه گل از چهار گل رئال را زد. از سال 1963، زمانی که پوشکاش این کار را انجام داد، هیچ بازیکن رئال مادرید، سه گل در ورزشگاه بارسلونا به ثمر نرسانده بود. حالا تنها پوشکاش و او به این مهم دست یافته‌اند. کریم می‌تواند چالش دیگری را مقابل بارسلونا رقم بزند: او می‌تواند سومین بازیکن تاریخ رئال مادرید باشد که مقابل بارسلونا دو بار هت تریک می‌کند. تنها سانتیاگو برنابئو (هر دو در سال 1916) و پوشکاش (1963 و 1964) به این رکورد دست یافته‌اند. تا روز چهارشنبه، آخرین بار که یک بازیکن رئال مادرید برابر بارسا هت‌تریک کرده بود، زامورانو در برتری 5-0 سال 1995 بود.

1839008

حقیقت این است که شب می‌توانست برای کاپیتان مادریدی‌ها حتی فوق العاده تر باشد. گل اول در ابتدا به نام او ثبت شد ولی گل متعلق به او نبود، چرا که قبل‌تر، توپ وینیسیوس کاملا از خط گذشته بود.

کریم الان یک اسطوره در رئال مادرید است، در اوج و در بزرگترین جایگاه ممکن. تعداد گل‌های او اکنون 348 گل است که 156 گل از زمان جدایی کریستیانو به ثمر رسیده است. آنچلوتی در نشست خبری پس از فتح نوکمپ در مورد کریم گفت: «وقتی او در فرم خوبی باشد، سرنوشت‌ساز کار می‌کند.»

1839012

به این ترتیب کریم در بهترین فرم به مقطع پایانی فصل رسیده است. حال این سوال مطرح می‌شود که اگر او در نیم فصل اول به طور معمول بازی می‌کرد و مصدوم نمی‌شد، رئال باز هم در لالیگا 12 امتیاز با بارسا اختلاف داشت؟ اما همان‌طور که آنچلوتی می‌گوید، اگر پدربزرگ من چرخ داشت، یک ماشین می‌شد.

دیدگاه‌ها