کد خبر : 1922379 | 01 اردیبهشت 1402 ساعت 14:12 | 38.2K بازدید | 13 دیدگاه

سخنی با محمود فکری، کاپیتان سابق استقلال

کمک داور بین‌المللی سابق فوتبال طی یادداشتی نکاتی را درباره اظهارات محمود فکری یادآوری کرد.

سخنی با محمود فکری، کاپیتان سابق استقلال

به گزارش "ورزش سه"، صحبت‌های محمود فکری سرمربی سابق استقلال درباره ماجراهای مربوط به تیم فوتبال امید و درباره امیر قلعه نویی و برخی دیگر بازتاب گسترده‌ای در فضای فوتبال داشته است.

از این رو علی میرزابیگی داور بین‌المللی سابق فوتبال که دکترای مدیریت ورزش است، درباره فکری یادداشتی را نوشته که در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

"دیروز در رسانه‌های ورزشی مصاحبه آقای محمود فکری از مربیان محترم را می‌خواندم و حداقل انتظار داشتم نزدیکان سرمربی محترم تیم ملی در بعضی موارد که به طور مستقیم ایشان را خطاب قرار داده بودند، جوابیه کوتاهی می‌دادند که متاسفانه تاکنون میسر نگردید و به عنوان یک کارشناس ورزشی بر خود لازم می‌دانم که به مواردی اشاره نمایم:

جناب آقای محمود فکری از مربیان جوان، آینده‌دار و یکی از سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند که اعتقاد دارم چنانچه در کنار ایشان مشاوران باتجربه و کاربلد حضور داشتند، در حال حاضر سرمربی موفق یکی از تیم‌های لیگ برتری بودند. امیدوارم سخنان اینجانب موجبات تکدر خاطر ایشان را فراهم ننموده و از این فرصت برای یک شروع مجدد در زندگی حرفه‌ای خود استفاده نمایند.

جناب آقای فکری، اینکه همه مسائل را به اتفاقات پشت پرده و لابی‌های معمول موکول نماییم کمی بی‌انصافی است. سابقه بسیار خوب حضرت‌عالی در نفت مسجد سلیمان هیچگاه از اذهان پاک نمی‌شود چراکه در تاریخ ثبت گردیده، در عین حال به دلیل آنکه حرف از سالم کار کردن به میان آوردید، اجازه می‌دهید که برخی تعاریف این واژه را به اتفاق بررسی نماییم؟

معنی "سالم" به عنوان صفت: بدون عیب و منزه، تمام و کمال، بدون اشکال، قانونی، متعهد، کامل و از همه مهم‌تر سازگار.
در قسمت اول فرمایشات به واژه فساد در فوتبال اشاره نمودید و در ادامه احتمال گم شدن چهار، پنج میلیارد را در تیم‌های لیگ دویی امری طبیعی تلقی نمودید. کدام قسمت این پارادوکس را باور کنیم؟ مقابل فساد بودن یا حافظ گم شدن پول در تیم‌های لیگ دویی؟

1598416

در بخش دیگری، شرط اول را لابی‌گری برای داشتن تیم باشگاهی و تیم ملی امید عنوان نمودید؟ آیا مربیگری جنابعالی در طی سالیان اخیر که مهم‌ترین آنها در تیم‌های نساجی در سال 1395، سپس نفت مسجد سلیمان، مجددا در سال 1398 در نساجی، در ابتدای لیگ بیستم با استقلال تهران و سپس سایپا هم جزو مواردی که فرمودید محاسبه می‌شود؟

جناب آقای فکری، چون از واژه "سالم" استفاده کردید، یکی از معانی آن "تعهد" می‌باشد، من به عنوان یک فوتبالی از شما سوالی دارم: آیا شما که اهل استان مازندران هستید و در سالی که تحت قرارداد تیم محترم نساجی از همان استان غیور بودید، و در همان موقع به تیم استقلال پیوستید، این کار در ادبیات جناب‌عالی چه معنی و مفهومی دارد؟ اجازه دارم از شما بخواهم تعهد را برای من کمترین معنی کنید؟

چه تضمینی وجود دارد که پس از قبول کردن مسئولیت تیم ملی امید و چنانچه با پیشنهادی از یک تیم متمول چه در داخل چه در خارج ایران مواجه شوید، این تیم را مانند نساجی رها نسازید؟ 

اما مهم‌ترین بخشی که در مصاحبه خود به آن اشاره نمودید، سرمربیگری آقای قلعه نویی در تیم ملی است. ساله‌ای خوب ایشان را دلیلی برای انتخاب دفعه اول ایشان عنوان نمودید، اگر حافظه حقیر یاری کند از سال‌های خوب شما و صعود به همراه نفت مسجد سلیمان در سال 97، مدت 5 سالی می‌گذرد که اکنون و به درست خود را گزینه تیم ملی امید می‌دانید، چراکه من نیز اعتقاد دارم که تنها توانایی فنی بالایی دارید و در خیلی از مسائل نیاز مبرم به مشاوران کاربلد دارید، در ضمن آیا سابقه مربیگری سال‌های اخیر خود را جزو موارد ناکامی به حساب نمی‌آورید؟ انصافا اگر جای مدیران ارشد فدراسیون بودید، بین مجتبی حسینی با جوانان جویای نامی که کمترین میانگین سنی را در لیگ برتر دارند و یک ریسک بزرگ حیثیتی در استفاده از این جوانان برای خود قبول کرده و نام محمود فکری، کدامیک را گزینه محق‌تری برای تیم ملی امید می‌دانستید؟ از نقطه نظر یک کارشناس ورزشی عرض می‌نمایم که باید برای امثال مجتبی حسینی احترام نظامی گذاشت چرا که به آینده جوانان این مملکت ارزش می‌دهد.

جناب آقای فکری، از شما خواهش می‌کنیم در سایت فیفا وارد شده و به آخرین رنکینگ فدراسیون جهانی در 6 آوریل 2023 نگاهی بیندازید. ژاپن تیم اول آسیا در رده 20، کشور عزیزمان ایران در رده 24، عربستان در رده 54 و کشور قطر در رده 61 قرار دارند. البته که فیفا معیارهای خود را برای رنکینگ از جمله: نتایج اخیر در بازی‌های رسمی و... دارد، ولی از شما به عنوان یک مربی با دانش سوال می‌کنم، کشور قطر با این‌همه زیر ساخت و میزبانی جام جهانی و داشتن لیگ ستارگان که بازیکنان و مربیان گران‌قیمتی از سراسر جهان در آن قرار دارند، باید پایین‌تر از کشورهای مالی، رومانی، بورکینافاسو و ... قرار گیرد؟ آیا این رنکینگ معیار درستی برای سنجش جمیع جهات است؟ به جرات می‌توان گفت که قطر از لحاظ سخت افزاری در بین 10 کشور اول دنیا قرار دارد، پس می‌توان نتیجه گرفت که همیشه جایگاه اسمی تیم‌ها و افراد ملاک مهمی برای قضاوت نمی‌باشد. شما بهتر از من می‌دانید که از شروط لازم داشتن تیمی برای قهرمانی، داشتن سرمربی با دانش، سابقه خوب و ... است، در عین حال شرط کافی نیست. حتی اگر صرف اینکه اکنون تیمی در جایگاه چهارم لیگ برتر قرار دارد را مبنای قضاوت قرار دهیم، امیر قلعه نویی ملاک خوبی برای در اختیار داشتن این پست مهم است."

دیدگاه‌ها