کد خبر : 1922492 | 02 اردیبهشت 1402 ساعت 09:44 | 24.1K بازدید | 6 دیدگاه

ادامه رسوایی قطر: رییس جمهور سابق فرانسه متهم شد

نام نیکلاس سارکوزی، رییس جمهور سابق فرانسه، در تحقیقات درباره فساد احتمالی که منجر به اهدای میزبانی جام جهانی 2022 به کشور قطر شد مطرح شده است.

ادامه رسوایی قطر: رییس جمهور سابق فرانسه متهم شد

به گزارش "ورزش سه"، اهدای میزبانی جام جهانی 2022 به کشور قطر از همان ابتدا با واکنش‌های منفی بسیاری همراه بود. 

با این حال، اتفاقاتی که در طول سال‎‌های پیش از برگزاری این مسابقات رخ داد و رفتاری که مدیران این کشور با کارگران مهاجر داشتند باعث شد که این انتقادها شدت بگیرد و بسیاری حتی خواهان تحریم این رقابت‌ها شوند. 

با وجود این که جام جهانی 2022 به پایان رسید اما تحقیقات درباه فساد احتمالی که منجر به اهدای میزبانی آن به کشور قطر شد ادامه دارد و پای یک صندوق سرمایه‌گذاری از لوکزامبورگ به نام پنینسولا کپیتال به این پرونده باز شده است. نکته عجیب برای بازرسان ارتباط مالی این شرکت با سارکوزی بوده است. 

هفته‌نامه فرانسوی ماریان خبر داده که بازرسان فرانسوی از دفتر مقابله با فساد و بازرسان اهل لوکزامبورگ تحقیقاتی را درباره این موضوع آغاز کرده و حکمی هم برای این کار از دادگاهی در پاریس دریافت کرده‌اند. مقامات هر دو کشور در حال پیگیری پرداخت 3.3 میلیون یورویی هستند که احتمالا مربوط به سارکوزی است. 

1855101

این تحقیقات پیش از این در دسامبر سال 2019 توسط دفتر دادستانی مالی ملی فرانسه برای بررسی فساد احتمالی و پولشویی به هدف اهدای میزبانی به قطر در جریان مراسمی به صرف ناهار در کاخ الیزه در سال 2010 شروع شده بود. 

در جریان این مراسم ناهار افرادی چون سارکوزی، میشل پلاتینی که آن زمان ریاست یوفا را برعهده داشت و تامین بن حامد آل ثانی که آن زمان ولیعهد قطر بود و در سال 2013 امیر این کشور شد حضور داشتند. 

چند ماه پس از همین دیدار بود که باشگاه پاری سن ژرمن با مالکیت آمریکایی به مبلغ 76 میلیون یورو به یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری پادشاهی قطر فروخته شد.

دیدگاه‌ها