کد خبر : 1923144 | 04 اردیبهشت 1402 ساعت 21:50 | 166.3K بازدید | 13 دیدگاه

عالی، باهوش و یکنواخت سوت زدی؛

یادداشت ویژه داور بازنشسته خطاب به پیام حیدری

حسین زرگر داور پیشین لیگ برتر ایران در یادداشتی ویژه عملکرد پیام حیدری، داور دربی، را بررسی کرده است.

یادداشت ویژه داور بازنشسته خطاب به پیام حیدری

به گزارش "ورزش سه"،  از دقیقه یک بازی، تیم داوری و به خصوص آقای پیام حیدری واقعا طوری قضاوت کرد که سطح خطاها را بالا برد و هر برخورد ساده را خطا اعلام نمی‌کرد که بازیکنان بیایند به این سمت که از داور خطا بگیرند. این یک نکته بسیار مهم است که باعث می‌شود بازیکنان متوجه شوند قرار نیست با فریب داور خطا بگیرند.

وقتی بازی صفر صفر بود، او به خوبی توانست کار را مدیریت کند و با اعتماد به نفس سوت زد. به صحنه‌ها نزدیک بود و با سوت‌ مکرر بازی را دائم متوقف نمی‌کرد و اجازه می‌داد بازی جریان طبیعی و سریع خود را داشته باشد.

1856690

او واقعا برخوردهایی را سوت می‌زد که خطا بود. شاید او به ندرت در اعلام خطا مشکلاتی داشت اما خیلی عادی است که در چنین دیداری چند سوت شما اشتباه باشد که آن هم چون در محوطه جریمه یا محل تاثیرگذار نیست، از نمره داور کم نمی‌کند.

پیام حیدری در این بازی عملکرد یکنخواختی داشت و این‌طور نبود که وقتی تیمی جلو است، به ضرر آن تیم بزند. در نتیجه مساوی هم کاملا عادلانه سوت زد و موضعش با اعتراض بازیکنان، کادر فنی یا هواداران تغییر پیدا نمی‌کرد و تحت تاثیر قرار نمی‌گرفت.

1856691

دوست دارم به این نکته هم توجه شود که آقا پیام دو کمک هم داشت که جزو کمک داوران برتر قاره آسیا هستند و این کمک‌ها هم می‌توانند بسیار روحیه بخش باشد. وقتی شما به عنوان داور، دو کمک خوب داشته باشید اعتماد به نفس می‌گیرید و خیالتان راحت می‌شود.

1856688

به نظرم آقای کاظمی و ایلدروم هم از بیرون عملکرد خوبی داشتند و توانستند نیمکت‌ها را کنترل کنند. داور چهارم و کمک داور ذخیره نفراتی مهمی در جریان بازی هستند که شاید خیلی مواقع به آنها اشاره نشود اما در این بازی عملکرد خوبی داشتند.

در صحنه جنجالی نزدیک به پایان بازی، من خطا به سود استقلال ندیدم اما خطای هند محبی درست بود و پیام حیدری با تیزهوشی این صحنه را دید و در حالی که خیلی‌ها نمی‌دانستند چه اتفاقی رخ داده او خیلی باهوش صحنه را تشخیص داد و درست سوت زد.

1856689

درباره گل پرسپولیس هم باید بدانیم اصلا این صحنه خطای منجر به گل نبود. خطای منجر به گل، پنالتی یا یک صحنه محرز است و برخورد وسط زمین نمی‌تواند خطای منجر به گل باشد. ما اصلا نباید در این موارد بحث کنیم و اگر بخواهیم خطاهای وسط زمین را کارشناسی کنیم، باید تمام 90 دقیقه و همه سوت‌ها را بررسی کنیم که اصلا درست نیست.

دیدگاه‌ها