کد خبر : 1923596 | 07 اردیبهشت 1402 ساعت 05:00 | 19.8K بازدید | 2 دیدگاه

هیات استان‌ باید پاسخگوی مرگ جوان بابلسری باشد

موضعگیری هراتیان: این جوان می‌توانست زنده بماند

در محل برگزاری مسابقه آمبولانس حضور داشته، دستگاه شوک در آمبولانس بوده و ۴ مرتبه به بازیکن شوک وارده شده اما...

موضعگیری هراتیان: این جوان می‌توانست زنده بماند

به گزارش “ورزش سه” چند روز از مرگ غم انگیز امیرحسین شیرچی بازیکن تیم شهدا بابلسر در مصاف با نفت گچساران می‌گذرد و جامعه ورزش هنوز در شوک مرگ این بازیکن ۲۲ ساله است. اما بعد از گذشت چند روز از این حادثه تلخ، سؤالات بسیاری در ذهن ورزشکاران نقش بسته است. آیا تست‌های پزشکی - ورزشی در لیگ دسته دو الزام است؟ آیا بازیکنان و دیگر اعضای تیم، تست‌های قلبی - عروقی پیش فصل را انجام داده‌اند یا خیر؟ باشگاه بابلسری چه وظایفی در قبال مرگ این جوان دارد؟ 
برای پاسخ به این ابهامات و چند شایعه دیگر که در روزهای اخیر منتشر شده است؛ با دکتر زهره هراتیان، رئیس مرکز پزشکی ورزشی ایفمارک که مسئولیت انجام تست‌های پیش فصل را دارند به گفت و گو نشستیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

خانم دکتر هراتیان، خبر مرگ امیرحسین شیرچی همه را متأثر کرده است. ایفمارک به عنوان مسئول تست‌های پزشکی - ورزشی سازمان لیگ، چه واکنشی به این خبر تلخ دارد و آیا قصوری انجام شده است.

قطعا کاستی‌هایی وجود دارد اما نه از سمت ایفمارک، چراکه ما فقط مسئول تست‌گیری از تیم‌های لیگ یک و لیگ برتر هستیم و متاسفانه این بازیکن عضو تیم لیگ دو بوده‌است و در حیطه وظایف ما نیست. ما در ایفمارک تمام تست‌های لازم را از بازیکنان و کادرفنی تیم‌ها به طور تخصصی می‌گیریم. ضمن اینکه تنها ۸۰ درصد عارضه‌های قلبی قابل تشخیص و پیشگیری هستند و ممکن بود این بازیکن حتی با وجود انجام تست در ایفمارک، دچار ایست قلبی شوند که در آن صورت تجهیزات لازم در زمین مسابقه باید برای درمان و احیای بازیکن وجود داشته باشد.

شما اطلاع دارید که تجهیزات مورد نیاز در محل برگزاری مسابقه بوده است یا خیر؟

ببینید من اینجا به شما می‌گویم که نه به عنوان مسئول اما به عنوان یک شخصی که این مسائل برایش حائز اهمیت است، این موضوع را پیگیری کردم. در محل برگزاری مسابقه آمبولانس حضور داشته، دستگاه شوک در آمبولانس بوده و ۴ مرتبه به بازیکن شوک وارده شده اما نهایتا متاسفانه بازیکن جان خود را از دست داده است.

شنیده شده که بازیکنان و اعضای این تیم در درمانگاه زاهد شهر بابلسر تست مورد تایید ایفمارک را داده‌اند، شما تایید می‌کنید.

از اساس رد می‌کنم. یک تاییدیه از یک پزشک در بابلسر به تاریخ مهر ماه سال ۱۴۰۱ برای ما ارسال شده و تایید شده که این بازیکن مشکل قلبی و ریوی ندارد. مهر و امضای پزشک هم وجود دارد اما در حال حاضر تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم هیچ درمانگاهی در هیچکدام از استان‌های ایران مورد تایید ایفمارک نیست و اگر کسی چنین ادعایی دارد، کذب محض است.

در قرن ۲۲، وقتی شما به عنوان کارمند در یک شرکت استخدام می‌شوند نیاز به انجام تست‌های پزشکی ازجمله قلبی - عروقی دارید. چرا لیگ دو فوتبال چنین الزامی ندارد؟

ما اعلام کردیم که پتانسیل انجام تست‌های پزشکی و معاینات پیش فصل برای لیگ دو و سه را هم داریم اما ۶ یا ۷ سال طول کشید که انجام همین معاینات را برای لیگ یک و لیگ برتر تبدیل به الزام کنیم. برای مثال تیم لیگ دویی بودجه ندارد که از خوزستان به تهران بیاید و در ایفمارک تست انجام بدهد و به نظرم به مرور زمان این اتفاق باید محقق شود.

چرا در هر استان؛ هیات های آن استان تیم‌ها را ملزم نمی‌کنند که به یک مرکز تخصصی و مورد تایید بروند و تست بدهند؟

از تیم‌ها خواسته می‌شود که تست و معاینات را انجام دهند اما آن‌ها به مرکز تخصصی مراجعه نمی‌کنند و متاسفانه هیات‌ها هم عزم راسخی برای حل این مشکل ندارند. بازیکنان می‌روند یک تاییدیه پزشکی می‌آورند که هیچ‌ مشکلی ندارند اما این تاییدیه از نظر پزشکی ورزشی فاقد اعتبار است چون تست‌های لازم انجام نشده است.

پس می‌توان گفت هیات‌ها در این موضوع مقصر هستند.

در اساسنامه هیات استان‌ها وجود دارد که کمیته پزشکی آن‌ها باید فعال باشد اما اینطور نیست. هر استان باید یک مرکز مورد تایید پزشکی - ورزشی داشته باشد که این اتفاقات رخ ندهد.

فکر می‌کنید با توجه بیشتر به بخش پزشکی - ورزشی باشگاه‌ها، ممکن بود از این اتفاق ناگوار پیشگیری شود؟

همانطور که گفتم تا ۸۰ درصد می‌توانستیم جلوگیری کنیم اما این را هم بگویم که در جهان، به طور متوسط یک بازیکن در ماه دچار ایست قلبی می‌شود و این اتفاق غیرممکن نیست که فقط در ایران رخ داده باشد.

گفته می‌شود که این بازیکنان بیمه هم نیستند؛ در این مورد اطلاعی دارید؟

این چیزی است که باشگاه و نهادهای مربوطه باید پاسخ بدهد. من الان نامه اورژانس را دیدم، این بازیکن در زمین با دستگاه شوک احیا شده است و حتی راه‌های تنفسی باز شده بود اما متاسفانه در نهایت این بازیکن جان خود را از دست داده است.

دیدگاه‌ها