کد خبر : 1923629 | 07 اردیبهشت 1402 ساعت 09:16 | 5.4K بازدید | 3 دیدگاه

نقدی بر مجمع غیرعادی سرخابی‌های پایتخت

مدیرعامل سابق ذوب‌آهن در یادداشتی به نقد چگونگی برگزاری مجامع استقلال و پرسپولیس توسط وزارت ورزش و جوانان پرداخت.

نقدی بر مجمع غیرعادی سرخابی‌های پایتخت

به گزارش "ورزش سه"، بلافاصله پس از دربی تهران، برگزاری مجمع دو باشگاه با صورت‌جلسه تعیین اعضای جدید هیات مدیره سرخابی‌ها در پیش بود اما نحوه برگزاری این مجامع و همچنین روند برگزاری و برگزارکنندگان آن، محل پرسش‌های زیادی نزد هواداران و دنبال‌کنندگان فوتبال ایران بود.

به همین بهانه، مجتبی فریدونی، مدیرعامل سابق باشگاه ذوب‌آهن، در یادداشتی به بررسی و تحلیل اتفاقات رخ داده در مجامع دو باشگاه پرداخته که در ادامه می‌خوانید؛

پنجم‌ اردیبهشت مجمع دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد و علیرغم آنکه تنها چند روز قبل از آن اعلام‌ شده‌ بود مالکیت استقلال به وزارت اقتصاد و امور دارایی منتقل شده‌ است رياست هر دو مجمع به‌ عهده‌ وزير ورزش بود.

مجمع عمومی بالاترين رکن تصميم گيری هر شرکت است که‌ با حضور سهام‌داران، اعضای هیأت مدیره،  بالاترین مقام مالی شرکت،  حسابرس و بازرس قانونی و  نماینده سازمان‌ بورس برگزار می‌شود. بر اساس قانون تجارت مجمع عمومی سالی يک بار در موقعی که‌ در اساسنامه پیش‌بینی شده‌( معمولا حداکثر چهار ماه پس‌ از پايان سال مالی) برای رسیدگی به صورت‌ های مالی ، قرائت گزارش حسابرس و اتخاذ تصمیم نسبت به صورت‌ های مالی می شود. همچنین هرگونه تغییر در مواد اساسنامه يا سرمايه شرکت يا انحلال در صلاحیت‌ مجمع عمومی فوق‌العاده می‌باشد. در غير اين موارد و برای مسائل بسيار مهم‌ و ضروری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده تشکیل می شود.

در حالیکه از مدت ها قبل( حتی بار اول در دی ماه‌ سال‌ گذشته‌ ) به کرات توسط سازمان خصوصی سازی اعلام‌ شده‌ بود مجمع دو باشگاه برای تغییر هیأت مدیره تشکیل خواهد شد و در آگهی دعوت به مجمع دو باشگاه‌ نیز اعلام‌ گرديده بود ، نهایتا مجمع دو باشگاه صرفا برای رسیدگی به‌ مسائل مالی تشکيل و به تذکر وزير برای چند ناهار و بليط اضافه‌ محدود شد. سقوط وحشتناک قيمت سهام دو باشگاه‌ به‌ خصوص استقلال، عدم‌ پرداخت‌ بدهی استراماچونی و حذف استقلال از آسیا، عدم‌ تحقق درآمد اسپانسری استقلال که‌ آجورلو حداقل‌ پانصد میلیارد تومان اعلام‌ کرده بود موضوعاتی بود که‌ یا اصلا مطرح نشد يا به‌ عموم اطلاع رسانی نشد.

نکته عجیب آن که‌ با توجه‌ به‌ قانون تجارت و اساسنامه دو باشگاه مجمع عمومی بايد حداکثر چهار ماه پس‌ از پايان سال‌ مالی برگزار شود ولی به‌ استناد آگهی های منتشر شده‌ در کدال، مجمع عمومی عادی برگزار نشده‌ ولی برای هر دو باشگاه مجمع عمومی عادی به‌ طور فوق العاده تشکیل شد.

پس‌ از آن هم که‌ دستور جلسه‌ مبنی بر انتخاب اعضای هیات مدیره رعايت نشد سازمان خصوصی سازی اعلام‌ کرده مجمع دیگری در دو هفته آینده برای انتخاب اعضای هیات مدیره برگزار خواهد شد. ظاهرا خيلی طول می کشد تا دوستان فرق جلسات دورهمی با مجامع قانونی را متوجه شوند.

ضمنا هيچ اطلاع رسانی‌ای راجع به‌ حضور سهام‌داران حقیقی، حسابرس و نماینده سازمان بورس در این دو مجمع منتشر نشده‌. به‌ هر حال اگر اين دو مجمع هيچ ثمری نداشت ولی رویه های جديدی برای برگزاری مجامع معرفی کردند.

دیدگاه‌ها