کد خبر : 1934081 | 09 اردیبهشت 1402 ساعت 16:15 | 103.7K بازدید | 69 دیدگاه

مسابقه‌ای كه خشمگينم كرد

در باب یک حماسه: سيتی تاريخ خود را می‌نويسد!

به هیچ وجهی مایل نیستم بار دیگر به تعاریف تکراری تن دهم ولی آنچه شاهد آن بودیم «قتل عامی» بود که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن گذر کرد.

در باب یک حماسه: سيتی تاريخ خود را می‌نويسد!

به گزارش "ورزش سه" اصلا و ابدا امکان ندارد چشم‌ها را بست، سخت است، تلاشي بيهوده! پس ديگر تقلايي به خرج نمي‌دهم و نگاه مي‌كنم؛ منچسترسيتي و آرسنال، ٢٦ اپريل ٢٠٢٣  در استاديوم اتحاد.

فاصله آنقدر بود که گویی پسربچه‌های دبستانی در برابر مردان حرفه‌ایی قرار گرفته‌اند. باور نميكني. گویی مات‌زده به ماشین جنگی با عظمت و بهت‌آوري خیره شدی که در برابر چشمانت همه چیز و همه کس را با خاک یکسان می‌کند و از تو و هیچ کس و هیچ چیز کاری برای متوقف کردن آن ساخته نیست.

پیروزی و در واقع فتح تمام و عیار توپچی‌های آرسنال و آرتتا با دستان سیتی گواردیولا با چنان ابهت چشمگیری شکل گرفت گویی رویداد و فصل نوینی گشوده شده است. دهان همه، حتی طرفداران آن‌ها بی‌صدا باز مانده است.

1868471

به خودم می گفتم؛ تیم قرمز پوش، صدر نشین بهترین لیگ جهان است. اما این چگونه لیگی است که صدر نشین آن حتی افتخار همنشینی با تنها رقیب خود را ندارد چه رسد به رزم در میدان نبرد براي عنوان قهرماني. شماره يك، بهترين در سراسر سرزمين.

شاید اگر شاهد دیدار بوکسی بودیم، آرتتا حوله را در همان نیمه اول به سوی رینگ پرتاب می‌کرد تا کمی از حقارت و ذلت پسران خود جلوگیری کند. کودکانی که دعای خیر هواداران بی‌طرف را با خود داشتند، حتی ذره‌ای، نشانی از مسئولیت و ماموریت خطیر خود بروز ندادند. قطره‌ايي در اقيانوس، اسیران ترسویی که نبرد را از پیش باخته بودند و این بدجوری توی ذوقم زد. سربازان آش‌خور بی‌تجربه‌ایی که در سطح دیداری دوستانه یا تمرینی هم نبودند، بگذریم از مبارزه برای کسب قهرمانی انگلستان. خجالت‌آور بود.

تیتر و عنوان، مجلات و روزنامه‌ها و سایت‌های ورزشی و رسانه‌های اجتماعی، مملو از جملات مشابه است. آن شب به جای آرسنال، گروهی دیدیم؛ بدون انگیزه، بدون غرور!

1868657

طی گفت‌وگوی کوتاهی كه با جناب اقای امیر حاج رضایی داشتم، ايشان در چند جمله کوتاه به اختصار و با زیبایی کلام لب كلام را تمام و كمال داستان را اظهار كردند. صاف و پوست كنده در باره طرفين درگير؛

«مطلب جنابعالی را خواندم و با الهام از نوشته شما تمرکزم روی آرسنال بود، اما آنچه را که شب گذشته در اتحاد دیدم آرسنال را تیمی بی‌روح و فاقد ذهنیت مبارزه و تفکر پیروزی دیدم. نمایشی یک طرفه از سوی سیتی و درماندگی آرسنال که باعث تصویری ترحم برانگیز از این تیم شده بود. آنها بعد از ۱۹ سال به قهرمانی نزدیک بودند و هستند اما چیزی که در سیتی وجود دارد آرسنال فاقد آن است؛ برتری روانی و ذهنیت برنده شدن. آرسنال کیلومترهای این ماراتن را تا رسیدن به خط پایان کم آورده است.»

ترحم‌انگیز بود، بدون شک! بره‌ها بی‌دفاع بدجوری محاصره گرگ‌های وحشی‌تر از همیشه شده بودند. گرگ‌هایی که گویی با دریدن وحشیانه سعی در اثبات خیلی چیزها داشتند. اما بیش از آنکه ترحمی داشته باشم و دلم برای تیم جوان دوست داشتنی بسوزد، عصبانی بودم. خفت و خواری توی کَتَم نمی‌رود. باخت هم منزلتی دارد. شکست باید با افتخار و سربلندی همراه باشد.

* می و گرز یک زخم و میدان جنگ
جز از تو کسی را نیامد به چنگ

1851288

طی ۵ سال گذشته ليورپول تنها رقيب سيتي در ليگ بود. هر دو تيم در طي پيكار و رقابت خود با يكديگر، مجموعه‌اي از مبارزات و ركوردهايي به جا گذاردند كه در تاريخ ليگ برتر بي‌نظير است. نفس‌گير بود، شانه به شانه، و بي‌امان. مشتي با مشتي سنگين‌تر همراه مي‌شد. از سرمربيان گرفته تا يكايك بازيكنان تمام و كمال تا سرحد مرگ مايه مي‌گذاشتند. بايد گفت اگر سيتي وجود نداشت چند عنوان قهرماني به حساب ليورپول واريز شده بود.

حتي در اولين ديدار اين دو تيم در اين فصل و يكي از بهترين مسابقات اين دوره، تمامي آنچه بين اين دو تيم طي اين دوران شاهدش بوديم خلاصه شده بود. چيزي بيش از يك برد يا باخت. عرض اندام، گردن كشي تا پاي جان، سرهاي بالا و ايستاده مردن حرف اول و آخر بود. غيرت حرفه‌اي و شكست با عزت نفس. رقيب اين فصل سيتي فاقد تمامي اين ويژگي‌های اصولي و بنيادين بود.

1868472

اما سيتي، سيتي است و در اين بين با زيبايي هر چه تمام‌تر تاريخ خود را مي‌نويسد. بعد از دوراني كه منچستر و انگلستان تحت حكومت بخش مطلق سرخ رنگ‌ها بود، آبي‌پوشان آسماني در سه جبهه نه تنها بدنبال ركورد ٣ جام يونايتد در يك فصل هستند بلكه حكومت مطلقه خود را در اين دوران با صلابت هر چه بيشتر تثبيت كرده‌اند.

دی‌بروینه از قهرمانان امروزه اين تيم است، بهترين مرد مياني جهان. گل زيباي او در دقايق اوليه گربه را دم حجله نفله كرد. و هالند، نروژي ركوردشكن با گل چهارم و آخرين ضربه بازی قبر آرسنال را مهر و موم كرد و در پايان سيتي پيام ترسناك و جدي و بدون هيچ مصالحه‌اي براي تمامي تيم‌هاي ليگ فرستاد. 
از خوفناك‌ترين بیانیه‌هايي که در طول تاريخ لیگ برتر از سوي تيمي صادر شده است؛ "هرگونه تخطي بي‌جواب و مجازات نخواهد ماند."
درسي بود، آويزه گوش‌هايمان كنيم.

1868654

چهل و نهمین گل هالند در یک فصل نيز بسیار قابل توجه بود؛ ركوردي انفرادي. او و دی‌بروینه رابطه‌اي تقریباً تله‌پاتیک ایجاد کرده‌اند که هرگونه دام و حصاري را بي‌اثر می‌سازد. اما تنها سخن گفتن از ستارگان تيم جايز نيست. بيش از هر چيز، سيتي در تمامي جهات آمرانه، تحكم آميز، متكبر و مغرور، شاداب و بي‌پروا عمل كرد؛ شاهانه!

در دوران گواردیولا سطح و استاندارد فوتبال به درجات بالايي رسيده كه تاثير آن را در تيم‌هاي ضعيف‌تر هم به وضوح مي‌بينيم، ولي عملكرد درخشان آن‌ها در ديدار "فينال ليگ برتر" مقابل آرسنال حتي با استانداردهاي كه خود سيتي خلق كرده است، متفاوت بود. فصل فوق‌العاده‌ آرسنال كه ميانگين سني ٢٤،٤ سال دارد در اين ديدار کاملاً به دست قهرمان انگلستان به نابودي كشيده شد. با بي‌رحمي هرچه تمام‌تر، جوجه‌هاي خانگي در برابر عقاب‌هاي بلندپرواز بدون دان و آب ماندند.

سیتی هنوز در مكان دوم با دو بازي و امتیاز كمتر پشت سر آرسنال دارد و باید در ٦ بازی از ٧ بازی باقي مانده خود پیروز شود تا رسما برای سومین فصل متوالی و پنجمین بار در شش سال به قهرماني دست يابد. با وجود اين و در اين بين آرسنال به قدری غرق شده به نظر می‌رسد و در تارهاي سوپر عنكبوت‌هاي سيتي به بند آمده كه به سختی می‌توان باور داشت در پنج بازی باقی مانده چالش يا خطري براي سيتي ايجاد كند. نحوه پیروزی سيتي نشان داد آنها با سرعت و سادگي به مقصد نهايي خواهند رسيد.

1833604

تواضع بيش از اندازه آرسنال دوازدهمین شکست متوالی توپچی‌ها مقابل سیتی در ليگ را رقم زد. تبعيدي دوباره. فصل بعد، بیستمین سال جست‌وجو برای اولین قهرمانی توپچي‌هاي بدون مهمات و ادوات لازم، از زمان پیروزی شکست ناپذیران ونگر در فصل ٠٤-٢٠٠٣ خواهد بود.

و در آن سو سیتی تیمی است كه بارديگر خاطرنشان ساخت، شکست ناپذیران امروزند و به نظر مي‌رسد "فوتبال پپ لايت سیتی" غیرقابل مهار است. چرخش ادامه دارد و توقفي در برنامه نيست. برتري كامل سيتي آن قدر خيره كننده بود كه کسب سه گانه را نزدیک‌تر و واقعي‌تر از هميشه کرد. گام بلندي به سوي ارتفاعاتي كه پاي معدودي بدانجا رسيده است.

هرطور كه نگاه كنيم اين ديدار به سختی مبارزه‌اي بود براي مكان اول و دوم. كالبد شكافي و تهي كردن رقيبي بود از درون، تحقیر به تمام معنا. آرسنال به پيله خود بازگشت، در قفس با قفلي كه كليد آن در دستان سيتي است. آن‌ها خوب مي‌دانند راهی برای بازگشت وجود ندارد. بسیاری از بازیکنانی که تماشای آن‌ها را لذت بخش كرده بود همگي در برابر سيتي ناپديد شده بودند. ناشناس و غريبه. و كل تيم بي‌هدف و بي‌منظور در زمين پرسه مي‌زد.

1868653

هولدینگ گل تسلی بخش دیرهنگام به ثمر رساند. گلي كه هیچ كمكي برای پنهان کردن واقعيات صورت نداد. بدبختی آرسنال زمانی کامل شد که هالند در نهایت با اخرين ضربه بازی به گلی که شایسته آن بود رسید. در پایان فقط خجالت بود، سپس ناامیدی، و در پايان خشم و عصبانيت. خيلي خيلي دير شده بود. همه میهمانان در آن شب بدون تعارف و ترحم، يك به يك به جوخه اعدام سپرده شدند. از اين حيث حادثه بسيار تلخي بود.
حالا سيتي با برد در این دیدار، در ١٣ بازی از ١٤ بازی اخیر خود در تمامی رقابت‌ها به پيروزي رسيده است. به نظر می‌رسد استادان شوك فشار قوي اواخر فصل دوباره موفق شده‌اند و حقيقت اين است كه حكايت سيتي هنوز به نيمه هم نرسيده! منتظر ادامه سريال باشيد!، فصل به فصل. يك، دو، سه و…

* بدان دشت توران شکاری کنیم
که اندر جهان یادگاری کنیم

1868467

زماني كه از پلكان استادیوم اتحاد بالا می‌رويد و احتمالا در فيلم‌هاي مختلف ديده‌ايد تصاویری با رنگ آبی آسمانی به چشم مي‌خورد. اولين آن‌ها ونسان کمپانی را نشان می‌دهد و در پشت او برناردو سیلوا است كه جانانه او را تعقيب مي‌كند. پس از گلی حساس که به لسترسیتی و قهرمانی لیگ در سال ٢٠١٩ کمک کرد، دور می‌شود. در زیر تصوير نوشته شده؛ "مجسمه خود را کجا می‌خواهید؟"

تصاویری ديگري از نیل یانگ، جورجی کینکلادزه و گابریل ژسوس پس از زدن گل‌های تعیین کننده در یک فصل براي سیتی ديده مي‌شود. 
و در بالای راه پله ها، تصویر افسانه‌اي سرخيو آگوئرو آرژانتيني و گلي كه در آخرين بازي فصل در وقت اضافه در سال ٢٠١١  به ثمر رساند و اولین قهرمانی سیتی را بعد از  ٤٤ سال درد آور به ارمغان آورد. عبارتی که بالای آن نوشته شده می‌گوید:  !Manchester City are still alive here

اکنون با سيتي گواردیولا نمادها و تصاوير بیشتری روی دیوارها و پلكان و راهروها ديده خواهد شد. لحظات افسانه‌اي و فراموش ناشدني، گل‌های زيبا و تحسین انگيز. گنجینه‌هاي پر و پيمان. قهرمانان جديدي براي تشويق و افتخار. هرنسل قهرمانان خود را مي‌سازد و هر تيم بزرگ تاريخ خود را.

به زودي با پيروزي پرشكوه سيتي و گل‌هاي اول و چهارم برابر آرسنال، تجلی و نماد و مظهر اين فصل و قهرماني فصل ٢٠٢٣ كوين دي‌بروینه شاه ماهي تيم و ارلينگ هالند، غيرقابل كنترل خواهند بود.

1868642

ايستگاه بعدي و مهم‌ترين هر آن چه هست و نيست ليگ قهرمانان و ٢ دوئل در نيمه نهايي برابر رهبر بلامنازع اروپا، رئال مادريد خواهد بود. ديدار نهايي در نيمه نهايي!

اگر فتح مادريد به فتح ليگ قهرمانان در فينال در برابر يكي از دو تيم مشهور ميلاني منتهي شود، حماسه سيتي و گواردیولا به عنوان يكي از استثنايي‌ترين تيم‌هاي تاريخ فوتبال اروپا در كنار تيم‌هاي بدعت‌گذار و تعيين كننده راه و رسم و شيوه‌اي نو چون آژاكس آمستردام رينوس ميشل، ليورپول پيسلي، ميلان اريگو ساكي و بارسلوناي كرايف و گواردیولا ثبت خواهد شد. آنچه سيتي سال‌هاست عاجزانه در پي آن است. امتحان غايي در پيش رو است.

سال پيش خيزش ليورپول به سوي چهارگانه، بي‌همتا و بي‌نظير بود. اما ماموريت غيرممكن، ممكن نشد. و اينك بار ديگر شاهد رويداد تاريخي ديگري هستيم. لشکر و قشون آماده‌اند. زنده و خروشان. حماسه در يك قدمي است.

* اگر کُشــت خواهــد تو را روزگــار
چــه نیکــوتر از مـرگ در کـــار زار

امیرحسین صدر

دیدگاه‌ها