کد خبر : 1934766 | 12 اردیبهشت 1402 ساعت 13:31 | 222.8K بازدید | 198 دیدگاه

داوران ایران و جهان پای کار آمدند

دربی و دو پنالتی: اختلاف نظر در حد لالیگا!

دو صحنه جنجالی شهرآورد پایتخت همچنان نظرات و بررسی‌های جدیدی را متوجه خود می‌بیند.

دربی و دو پنالتی: اختلاف نظر در حد لالیگا!

به گزارش "ورزش سه"، 10 روز از شهرآورد پایتخت می‌گذرد و شاید حتی کری هواداران نیز درباره نتیجه بازی به پایان رسیده باشد اما همچنان بحث و گمانه‌زنی و نظر کارشناسی در مورد دو صحنه مشکوک این بازی ادامه دارد و شب گذشته نیز در برنامه فوتبال برتر این بحث و بررسی ادامه داشت و حتی در لحظاتی به مشاجره هم رسید.

1870018

دو صحنه دربی که شاید هرکسی بارها و بارها آن را دیده باشد، برخورد توپ به دست گئورگی گولسیانی و همچنین برخورد کوین یامگا و مهدی عبدی در محوطه جریمه استقلال بود که هر دو صحنه با دستور «ادامه بازی» از سوی پیام حیدری مواجه شد تا به خصوص کادرفنی و هواداران استقلال به این داور 36 ساله معترض باشند.

اما حالا و با گذشت بیش از یک هفته از پایان شهرآورد، شاید نیاز باشد یک بار برای همیشه نظرات 10 داور مشهور و بازنشسته که مشغول نظارت یا کارشناسی هستند، آورده و بررسی شود.

با ما همراه باشید:


ویدئو: 298584

📌 برخورد توپ به دست گئورگی گولسیانی (مشکوک به پنالتی - دقیقه 5):

✅ادامه بازی= (مرادی، خسروی، ترکی، مظفری‌زاده، کرمانشاهی، حق‌وردی، زرگر، مظفری، سلیمانی)
❌پنالتی= (عسگری، یزدانی، رفعتی، جباری، رودنیل، میرزابیگی)

✅ مسعود مرادی (ناظر داوری دربی): اگر توپ مستقیما به دست مدافع پرسپولیس برخورد می‌کرد، قطعا پنالتی بود اما طبق قانون زمانی که توپ به بدن بازیکن برخورد کرده و سپس به دست برخورد می‌کند، اگر دست در حالت غیرطبیعی نباشد پنالتی نیست. در این صحنه هم توپ حین سرنگون شدن گولسیانی به دست او برخورد می‌کند و ادامه بازی درست بود.
✅ علی خسروی (عضو کمیته داوران): پنالتی نیست چون عمدی در کار نبود.
✅ محسن ترکی (بیشترین داوری دربی): من هیچ خطایی ندیدم و پنالتی نیست. توپ به پای بازیکن و بعد دستش برخورد کرد. اگر هم توپ مستقیم برخورد می‌کرد، هند نبود.
✅ سعید مظفری‌زاده (داور پیشین دربی): توپ ابتدا به بدن بازیکن برخورد کرد و پنالتی نیست.
✅ رضا کرمانشاهی (داور پیشین دربی): به نظر من در این صحنه بهترین تصمیم ادامه بازی بود. بازیکن در حال تکل زدن است و قصد بازی با دست را ندارد. کلا نگاه بازیکن به یک سمت دیگری است و دست در حالت کاملا طبیعی و با فاصله بسیار نزدیک قرار دارد.
✅ تورج حق‌وردی (داور پیشین دربی): توپ در ابتدا به بدن بازیکن خورد و سپس به دست او برخورد کرد و به همین دلیل پنالتی نبود.
❌ حسین عسگری (رئیس سابق دپارتمان داوری): گولسیانی کاملا آگاهانه دست خود را باز کرد و مرتکب خطای هند شد اما داور اعتقادی به خطای پنالتی نداشت. دست گولسیانی به بدن او حجم داده بود و در قوانین جدید اگر دست به بدن حجم داده باشد تحت هر شرایطی پنالتی است.

1868881

✅ حسین زرگر (ناظر فدراسیون و داور بازنشسته): در این صحنه صحنه خطای هند رخ نداد و تصمیم داور مبنی بر ادامه بازی درست بود.
✅ نوید مظفری (داور بازنشسته): این برخورد دست خطای هند و پنالتی نیست. بازیکن پرسپولیس هیچ عمدی ندارد و ادامه بازی صحیح است.
❌ علیرضا یزدانی (داور بازنشسته): اعلام ضربه پنالتی به سود استقلال درست است. در این صحنه خطای هند مشهود است.
❌ ابراهیم میرزابیگی: توپ به دست تکیه گاه برخورد نکرد و به همین جهت می‌توانست پنالتی باشد.
❌ داوود رفعتی (ناظر فدراسیون فوتبال): بازیکن قرمز ریسک کرد و تکل زد و دست او بدنش را بزرگ کرد و پنالتی است.
✅ حیدر سلیمانی (کمک داور بازنشسته): طبق قانون با توجه به اینکه توپ ابتدا به بدن مدافع و سپس به دست او برخورد می‌کند، هند محسوب نمی‌شود و ادامه بازی درست بود.
❌ غلامرضا جباری (داور بازنشسته): خطای پنالتی اتفاق افتاده و داور باید یک ضربه پنالتی به نفع استقلال اعلام می‌کرد.
❌ نوذر رودنیل (داور بازنشسته): دست در حالت غیرطبیعی و بسیار باز بود و داور باید پنالتی اعلام می‌کرد.


ویدئو: 298592

📌 برخورد کوین یامگا و مهدی عبدی (مشکوک به پنالتی - دقیقه ۳۹):

✅ادامه بازی=🔟 (مرادی، خسروی، ترکی، مظفری‌زاده، کرمانشاهی، حق‌وردی، زرگر، مظفری، جباری، رودنیل)
❌پنالتی=5️⃣ (عسگری، یزدانی، میرزابیگی، رفعتی، سلیمانی)

✅ مسعود مرادی (ناظر داوری دربی): هر دو بازیکن برای توپ می‌روند و بازیکن استقلال زودتر پایش را بالا می‌آورد و بازیکن پرسپولیس به او برخورد می‌کند. خطای پنالتی اتفاق نیفتاد و ادامه بازی درست بود.
✅ علی خسروی (عضو کمیته داوران): اگر یامگا خطا می‌کرد، مصدوم نمی‌شد. ادامه بازی در این صحنه درست بود.
✅ محسن ترکی (بیشترین داوری دربی): توپ به بدن مهاجم پرسپوليس برخورد می‌کند اما او تعادلی برای زدن توپ ندارد و یک برخورد فوتبالی صورت می‌گیرد.
✅ سعید مظفری‌زاده (داور پیشین دربی): ادامه بازی درست بود و خطایی اتفاق نیفتاد.
✅ رضا کرمانشاهی (داور پیشین دربی): خطایی رخ نداد و ادامه بازی درست بود.
✅ تورج حق‌وردی (داور پیشین دربی): خطایی رخ نداد و ادامه بازی درست بود.
❌ حسین عسگری: بازیکن قرمز توپ را می‌زند و بازیکن آبی بی احتیاطی می‌کند و پای حریف را می‌زند و داور باید پنالتی اعلام می‌کرد.

1857334

✅ حسین زرگر (ناظر فدراسیون و داور بازنشسته): برخورد بین مدافع استقلال و مهاجم پرسپولیس، یک برخورد طبیعی در فوتبال بود و خطای پنالتی رخ نداد.
✅ نوید مظفری (داور بازنشسته): هیچ خطای پنالتی رخ نداد و ادامه بازی تصمیم درست است.
❌ علیرضا یزدانی (داور بازنشسته): خطای یامگا مشابه خطای پنالتی استقلال - هوادار است و داور باید پنالتی اعلام می‌کرد.
❌ ابراهیم میرزابیگی (سرپرست پیشین دپارتمان داوری): یامگا بی‌احتیاطی می‌کند و پای بازیکن پرسپولیس را می‌زند و داور باید پنالتی اعلام می‌کرد.
❌ داوود رفعتی (ناظر فدراسیون فوتبال): بازیکن پرسپولیس توپ را زد و بازیکن آبی با پا به بدن بازیکن قرمز ضربه زد و داور باید پنالتی اعلام می‌کرد.
❌ حیدر سلیمانی (کمک داور بازنشسته): یامگا به جای توپ پای بازیکن پرسپولیس را می‌زند و باید یک پنالتی برای پرسپولیس اعلام می‌شد اما داور این صحنه را یک برخورد فوتبالی تشخیص داد.
✅ غلامرضا جباری (داور بازنشسته): خطایی اتفاق نیفتاد و ادامه بازی درست بود.
✅ نوذر رودنیل (داور بازنشسته): هیچ خطایی رخ نداد و تصمیم داور مبنی بر ادامه بازی درست بود.


**اسماعیل الهافی از کشور اردن (مسئول توسعه داوری فیفا در قاره آسیا) و محمد صالح سوبخیدین از کشور مالزی  و ایشی یاما نوبورو از کشور ژاپن نیز در گفتگو با خداداد افشاریان اعلام کردند که صحنه مربوط به هند گولسیانی پنالتی نبوده است.

دیدگاه‌ها