کد خبر : 1934829 | 12 اردیبهشت 1402 ساعت 17:23 | 32.3K بازدید | 11 دیدگاه

شما تقلب کردی، شما کینه داری

مشاجره روی آنتن زنده: دل و روده داوری فوتبال ایران!

مشاجره رؤسای اسبق و فعلی کمیته داوران در برنامه فوتبال برتر به سوژه داغ فوتبال ایران تبدیل شده است.

مشاجره روی آنتن زنده: دل و روده داوری فوتبال ایران!

به گزارش "ورزش سه"، برنامه شب گذشته فوتبال برتر، با محوریت داوری و اشتباهات تاثیرگذار آن در این فصل روی آنتن شبکه سوم رفت. حسین عسگری و محمد فنایی، دو کارشناس داوری شاخص فوتبال ایران که هر یک در دوران مختلف عهده‌دار سمت‌های مهمی در کمیته داوران فدراسیون فوتبال بودند، در خلال برنامه به انتقاد از وضعیت داوری پرداختند.

در این بین حسین عسگری با حضور تلفنی خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران، آتش انتقاداتش شعله‌ورتر شد و با کشیده شدن بحث به اختلافات فردی دو نفر، شاهد افشاگری‌های عجیب و غیرمنتظره‌ای از سمت دو سوی مجادله بودیم.

در ابتدای حضور عسگری و فنایی، به نظر می‌رسید که روند برنامه به سوی انتقاد از کلیات عملکرد داوران و نحوه مدیریت کمیته داوران پیش برود اما خیلی زود بیننده‌های تلویزیونی متوجه شدند که در جریان این انتقادات، قرار است پاره‌ای از تسویه حساب‌های شخصی ناشی از اختلافات گذشته را هم شاهد باشند.

در حالی که محمد فنایی سعی داشت انتقاداتش را بدون نام بردن از داوران یا مقصران مطرح کند، اصرار جالب توجه حسین عسگری به اسم بردن در نهایت باعث شد تا خداداد افشاریان، رئیس فعلی کمیته داوران، در مقام پاسخگویی روی خط برنامه بیاید تا یکی از قسمت‌های جنجالی برنامه فوتبال برتر را شاهد باشیم.

اما جرقه این درگیری لفظی از جایی خورد که حسین عسگری در صحبت پیرامون نبود تجهیزات داوری و تعدد داوران شاغل در لیگ برتر، منافع شخصی رئیس کمیته داوران به عنوان عضو هیئت رئیسه را به میان آورد و مدعی شد که اگر کمیته داوران برای جلب نظر هیئت‌های فوتبال شهرستان‌ها اقدام به استفاده خارج از عرف داوران کم تجربه نکند، چنین مشکلاتی در داوری رقم نمی‌خورد و از طرف دیگر تمرکز اعضای هیئت رئیسه - که افشاریان هم جزو آنهاست - روی پاداش جام جهانی به جای تهیه منابع لازم برای تجهیز داوران به هدست، دلیلی برای این مشکلات است.

ویدئو: 299465

در ادامه عسگری با انتقاد از کارشناسی‌های صورت گرفته توسط داوران پیشکسوت، از رسانه‌ها خواست تا تریبون خود را صرفا به کسانی که زمانی داور بوده اند اختصاص ندهند و سعی کنند از کسانی نظر بگیرند که دوره‌های نظارت و کارشناسی را طی کرده‌اند.

در شرایطی که فنایی تلاش می‌کرد انتقادات را کلی‌تر بیان کند و به نظر نمی‌خواست مباحث به سمت و سوی اشخاص پیش برود، عسگری کماکان روی انتقاداتش مصر بود و به شدت از تک روی در کمیته داوران شاکی بود و گلایه می‌کرد که چرا داوران کمترین امکانات اولیه را هم ندارند و در شرایطی که برای رفت و آمد داوران وسیله لازم تامین نمی‌شود، رئیس کمیته داوران و اعضای فدراسیون با بلیت‌های فرست کلاس و بیزنس کلاس سفر می‌کنند.

این صحبت‌های عسگری در نهایت افشاریان را مجاب کرد تا روی خط تلفنی برنامه بیاید و صحبت‌های عسگری را ناشی از کینه و عداوت شخصی از خودش دانست و حتی کار به جایی کشید که برای اثبات حرف‌هایش قسم خورد که اگر تصمیم پیام حیدری در بازی دربی، اعلام خطای هند بود، عسگری نظر خلاف می‌داد و در کارشناسی این صحنه را هند تشخیص نمی‌داد.

افشاریان حتی پا را فراتر گذاشت و اعلام کرد اگر عسگری در کمیته داوران مسئولیتی داشت، تمام تصمیمات داور را تایید می‌کرد و الان چون در گود مسئولیت نیست، می‌خواهد فضا را به هم بریزد. افشاریان که به نظر بیش از حد عصبانی بود، به داوران فوتبال ایران اعلام کرد که کارشناسی‌های عسگری را مورد توجه قرار ندهند چون او صداقت ندارد.

ویدئو: 299475

عسگری نیز در واکنش به این صحبت‌های افشاریان به کلاس‌های داوری دوره خودش فلش بک زد و افشاریان را خطاب قرار داد و اعلام کرد آن کس که تخلف می‌کرد و صداقت نداشت، شما بودید که در آزمون‌های داوری تقلب می‌کردید!

ویدئو: 299476

این صحبت‌ها باعث شد افشاریان خشمگین‌تر شده و با لحن بلندتری از رئیس اسبق کمیته داوران انتقاد کند و اعلام کند با کارشناسی دوباره صحنه‌های دربی، اتفاقات گذشته شخم می‌خورد و بهتر است از این موضوع گذر کنند چرا که به داوران برای سه هفته پایانی فشار وارد می‌شود. هرچند در نهایت افشاریان با عذرخواهی از بینندگان و میهمانان برنامه بابت بالابردن صدایش، سعی در آرام کردن فضا داشت و پایان صحبت‌هایش مسالمت آمیز بود.
اما در نهایت نکته‌ای که با تماشای این برنامه برای فوتبال دوستان ایرانی مشهود است، اختلاف عمیق در بین ارکان مختلف و بدنه داوری فوتبال ایران است. جایی که کارشناسان، ناظران، داوران و مسئولان به طور جدی با یکدیگر دچار اختلاف هستند و این مشکل، آسیب جدی‌ای به جامعه داوری زده به طوری که هر هفته بدون استثنا، شاهد اشتباهات فاحش داوری در لیگ هستیم.

دیدگاه‌ها