کد خبر : 1935960 | 17 اردیبهشت 1402 ساعت 16:01 | 68.8K بازدید | 49 دیدگاه

موفق یا ناموفق؟ عصبی یا پرشور؟ خوب یا بد؟

استقلالی‌ها از ریکاردو ساپینتو می‌گویند

رفتارهای ساپینتو و حواشی‌ای که خواسته و ناخواسته در کنار زمین به وجود آمده، سبب شده تا او حمایت درصد کمی از پیشکسوتان استقلال را با خود داشته باشد.

استقلالی‌ها از ریکاردو ساپینتو می‌گویند

به گزارش "ورزش سه"، این روزها بحث درخصوص ریکاردو ساپینتو و رفتارهای او در کنار خط بالا گرفته است. سرمربی پرانرژی آبی‌های پایتخت که در جریان دیدار با صنعت نفت آبادان خبرساز شده بود، با انتقاد بسیاری از پیشکسوتان، مربیان و بازیکنان سابق استقلال مواجه شده و البته او در این میان حامیانی نیز دارد.

ساپینتو که در این فصل 8 بار کارت زرد گرفته و 2 مرتبه نیز اخراج شده است، تاکنون 8 دیدار تیمش را به دلیل محرومیت از دست داده است. او در دیدار با صنعت نفت، بر سر پرتاب اوت با امید خالدی وارد چالش شد که البته ورود عجیب و غیرقابل توجیه سرپرست صنعت نفت در محوطه فنی استقلال، باعث تشدید این درگیری‌ها شد.

عبدالله ویسی نیز در پایان دیدار با استقلال، صحبت‌هایی را علیه ساپینتو مطرح کرد که سرمربی پرتغالی نیز در همان نشست خبری، پاسخ تندی به سرمربی صنعت نفت داد که حضور ویسی در یک برنامه تلویزیونی، منجر به واکنش جدیدی از سوی او شد.

به هر شکل، داستان حواشی ساپینتو که از دیدار هفته هفتم با گل گهر در سیرجان و درگیری سعید الهویی با وی به صورت جدی آغاز شده بود، در طول فصل ادامه داشته که واکنش استقلالی‌های سابق را نیز به دنبال داشته است. گزیده‌ای از واکنش‌های آنها را با هم مرور می‌کنیم:

👎🏻 حسن روشن (بازیکن سابق تیم ملی و باشگاه استقلال):
از همان اول هم گفتم ممکن است ساپینتو از لحاظ فنی مربی خوبی باشد، ولی شخصیت او در حد استقلال نیست. این مربی پول حرفه‌ای می‌گیرد، اما به‌ خاطر رفتارهایی که از خود بروز داده چندین بازی استقلال را از روی سکو نگاه کرده و از کنار زمین تیمش را هدایت نکرده است. ساپینتو بارها جریمه شده، اما یک سری از مردم هنوز متوجه نشدند چه کسی در مورد موفقیت استقلال صحبت می‌کند و چه کسی در مورد عدم موفقیت این تیم حرف می‌زند. خود مسئولان باشگاه استقلال می‌دانند این مربی ادا و اطوارش تمامی ندارد. هر درباره حرکات ساپینتو اخطار دادم گوشی بدهکار نبود. شنیده‌ام در فضای مجازی درباره من بد حرف زده‌اند، آنقدر خوشحال شدم از این اتفاق، چون مردم فهمیده‌اند یک فردی هست که ایرادها را می‌بیند و بر زبان می‌آورد. به نظر من استقلال قهرمانی این فصل لیگ برتر را به ساپینتو باخت و در حسرت ماند. بزرگترین اشتباه او در بازی با پرسپولیس بود که نتوانست حریف را آنالیز کند و با برنامه‌ای دقیق برنده دربی شود.

1409824

👍🏻 بهتاش فریبا (بازیکن سابق تیم ملی و استقلال و مربی و سرپرست اسبق استقلال):
درباره ساپینتو باید از روز اول صحبت کنیم که یک تیم بسته‌شده را تحویل گرفت که البته تیم خوبی بود. این مسئله طبیعی است که اوایل فصل به دلیل غریبه بودن با فوتبال آسیا و ایران، آشنا شدن و جا افتادن او زمان می‌برد. هر چقدر رو به جلو رفتیم، از نظر کسب نتیجه و مسائل فنی و ارائه فوتبال خوب، عملکرد خوبی داشت. پس از اینکه ساپینتو تیمش را شناخت، طبیعی بود که باید نتایج خوبی بگیرد که این اتفاق نیز رخ داد. اگر شما قرار است نمره‌ای به ساپینتو بدهید، باید منطق، شرایط کلی، تغییرات مدیریت و مشکلات اخیر هم لحاظ شود. نتایج اخیر خوب نبود و می‌توانیم بگوییم دلایل خاص خودش را داشت که مسائل مالی در آن دخیل است. با اینکه اعضای تیم پول نگرفتند، با تمام توان بازی کردند. درباره اینکه تیم او چرا صدر نیست، مسائل داوری دخیل است که 6 پنالتی برای استقلال گرفته نشد. حتی اگر 4 مورد از آنها گل می‌شد، ما صدر جدول بودیم و می‌توانستیم قهرمان شویم.

1603239

👎🏻 صادق ورمزیار (بازیکن، مربی و کاپیتان سابق استقلال):
به نظرم از نظر فنی چیزی برای گفتن نداریم. در 2 هفته‌ای که باید نتایج را می‌گرفت، نتوانست کاری از پیش ببرد. در بازی با پرسپولیس، اوج بد ارنج کردن تیم بود و با نیمکت‌نشینی ارسلان، بازی خیلی بدی را به پرسپولیس واگذار کرد. در نهایت فکر می‌کنم هر چقدر بازی‌ها حساس‌تر شد، او استرس بیشتری داشت و آن را به بازیکنان منتقل کرد و جایی که باید نتیجه می‌گرفت، چنین نشد. قطعا رفتارهای او کنترل‌شده نبود. در بازی با صنعت نفت که ما حریف را تحت فشار گذاشته بودیم، وارد حاشیه‌هایی می‌شد که به آنها آرامش می‌داد و به نفع آنها بود.

1436752

👍🏻 پیروز قربانی (مدافع و کاپیتان سابق استقلال و سرمربی سابق رایکا بابل و شهرداری آستارا):
در مجموع ساپینتو بد نبوده است. شاید انتظاری که از او می‌رفت را برآورده نکرده است. ولی استقلال از لحاظ سبک بازی بد نبود. اما چند مشکل عمده داشت که برابر تیم‌های بزرگی مانند پرسپولیس و سپاهان نتیجه نمی‌گرفت. استقلال در پلن B نتوانست نتیجه بگیرد. مثلا با آوردن آرمان رمضانی نتوانست نتیجه بگیرد که در بازی با صنعت نفت مشهود بود. اما کلی از لحاظ فنی مربی بدی نیست اما از لحاظ اخلاقی و حاشیه‌ای به تیم خودش ضربه زد.

1653031

👍🏻 امید روانخواه (بازیکن اسبق استقلال و سرمربی فعلی پارس جنوبی جم):
درباره آقای ساپینتو واقعا سخت است که من بخواهم نظر بدهم. چون مربی یک باشگاه دیگر هستم و ایشان در یک باشگاه دیگر. شخصا اما هایپراکتیو بودن ایشان را دوست دارم و آن شور و هیجان خودش را به بازیکنان هم انتقال می‌دهد. تا دقیقه 90 به بازیکنان خودش و همینطور گاهی داور اعتراض کرد، اما یک بار هم به نیمکت ما و همکاران من و خود من بی‌احترامی نکرد. خب این نشان می‌دهد حد را می‌داند؛ یعنی می‌داند در چه زمینه‌هایی باید هایپراکتیو بودن خودش را نشان بدهد. به همین جهت من ایرادی نمی‌بینم؛ چه از نظر فنی و چه اخلاقی که بخواهم از ایشان ایراد بگیرم.

1870013

👍🏻 مهدی پاشازاده (ملی‌پوش سابق و کاپیتان سال‌های دور استقلال):
تا دو هفته پیش همه چیز متفاوت بود. از او تعریف و تمجید می‌شد و حالا با دریافت یک گل همه چیز دوباره عوض شد. واقعا چرا چنین کاری را انجام می‌دهیم؟ آقای ساپینتو اشتباهاتی داشته ولی چرا باید قضاوت کنیم؟ مگر در این شرایط قرار گرفتیم و آیا نمی‌دانستیم ایشان اینچنین شخصیتی دارد که او را آوردیم؟ شاید واقعا اتفاقاتی افتاده که حداقل چند مورد حق با ایشان بوده است. قصد جانب‌داری ندارم، اما باید این قضاوت‌ها را کنار بگذاریم و چرا من باید از لحاظ اخلاقی کسی را قضاوت کنم که اگر من هم جای ایشان بودم شاید رفتار بدتری از من سر می‌زد. ساپینتو در مواردی خوب نبوده است ولی قضاوت نکنیم و اصطلاحا یک شبه تبدیل به اهل کوفه نشویم و این ضربه به فوتبال و جامعه ما می‌زند.

1640466

👎🏻 علی لطیفی (بازیکن سابق استقلال و سرمربی تیم‌های راه آهن، ملوان، چوکا و...):
اگر ساپینتو بخواهد این مسیر را برود، به خودش و تیم ضربه می‌زند. مشکل او این است با نیمکت و مربیان تیم‌های مقابل درگیر می‌شود. این برای کسی که سرمربی استقلال است، کار درستی نیست. یک نفر باید ساپینتو را مهار کند که ما آن یک نفر را روی نیمکت نداریم. وقتی سرمربی تیم از اطرافیانش تبعیت نمی‌کند، باشگاه باید با او صحبت کند. مربیانی مانند مورینیو با داور درگیر می‌شوند تا فشار را از روی تیمشان بردارند ولی ساپینتو برعکس، فشار را روی تیم بیشتر می‌کند. زمانی که شرایط تیم طوری است که باید به گل برسد، درگیر شدن معنی ندارد.

1565927

👎🏻 رضا رجبی (از 18 سالگی به استقلال پیوست و 11 سال بازیکن این تیم بود):
در مورد ساپینتو باید بگویم که در مربیگری بخش مهمی به خویشتن‌داری و آرامش بازمی‌گردد و مربی باید کارهای تمرینی را در طی تمرینات انجام دهد و در طول مسابقه نکات فنی را به تیم گوشزد کند و به تیم انرژی مثبت بدهد و در شرایط بحرانی تیم را رهبری کند اما آقای ساپینتو واکنش‌های آنی دارد و این باعث می‌شود شخصیت خودش و باشگاه زیر سوال برود. استقلال بزرگانی همچون ناصر حجازی، منصور پورحیدری، امیر قلعه‌نویی، اصغر شرفی و... را روی نیمکت داشته‌ و ما چنین رفتارهایی را تا به حال ندیده‌ایم.

1774526

👍🏻👎🏻 سبو شهبازیان (مدافع اسبق استقلال، تیم ملی و سرمربی تیم نوجوانان استقلال):
بحث انتقاد یا تشویق نیست به هر حال ایشان مربی یک تیم بزرگ شده‌اند و فکر می‌کنم هیجاناتشان خیلی بالا است و اما در تیم کار می‌کنند و انگیزه می‌دهند. ولی اگر بیشتر روی کار خود متمرکز باشد خیلی موفق‌تر می‌شود تا اینکه نسبت به مسائل دیگر از جمله داوری و کادر فنی تیم مقابل حساسیت داشته باشد، زیرا جالب نیست و تمرکز خود را از دست می‌دهد. هر مربی سبکی دارد و ساپینتو هم چنین سبکی دارد و با هیجان کارش را دنبال می‌کند و به همین دلیل دوربین‌ها خیلی بیشتر روی او زوم کرده‌اند و منتظر هر حرکتی از جانب این مربی هستند. به هر حال کار کردن در تیم بزرگ باعث می‌شود چشم‌های زیادی به ساپینتو دوخته شود. باید هوشیار باشد و دو بازی هم هنوز باقی مانده است.

1872438

👍🏻👎🏻 سعید عزیزیان (دروازه‌بان سابق استقلال و مربی گلرهای استقلال در فصل گذشته):
استقلال از لحاظ فنی خوب بوده و ساپینتو نیز به خوبی به بازیکنانش روحیه می‌دهد. می‌بینید که پس از گل زدن استقلال او چه شور و حالی دارد و کنار زمین به هوا می‌پرد که هواداران نیز او را دوست دارند. ساپینتو مربی خوبی است ولی به نظر من حاشیه‌های او خیلی زیاد بوده است. شاید اگر او چراغ خاموش و بدون حاشیه کار می‌کرد و به بازیکنانش روحیه می‌داد، استقلال شانس بیشتری برای قهرمانی داشت. او خودش نیز به این مسائل دامن می‌زند و از همراهی تیم محروم می‌شود که این روی کار او تأثیر می‌گذارد. در کل ساپینتو از لحاظ فنی سرمربی خیلی خوبی است ولی زیادی وارد حاشیه می‌شود.

1697031

دیدگاه‌ها