کد خبر : 1937397 | 24 اردیبهشت 1402 ساعت 11:55 | 60.4K بازدید | 84 دیدگاه

گزارش ویژه از منحصربفردترین تشویق لیگ برتر؛

صفا هادی در تبریز دو شغله شد! (عکس)

صفا هادی این روزها با لیدری تشویق ( بیر، ایکی، اوچ ) برای تی‌تی ها دلربایی می کند و اما فلسفه این تشویق چیست؟

صفا هادی در تبریز دو شغله شد! (عکس)

به گزارش ورزش سه، اگر بخواهیم  به ریشه این تشویق زیبای تراکتوری ها بپردازیم، به باشگاه بشیکتاش ترکیه و لیدر معروف آنها آلن ساهایا خواهم رسید. قبل شروع بازی آلن ساهایا وارد زمین می شود و کل ورزشگاه را برای این تشویق هماهنگ می‌کند و اجرای یک اثر هنری، ورزشی صحنه‌ای خلق میکند که برای هواداران لذت و برای حریفان وحشت آور است. در تراکتور عصر جدید این تشویق ابتدا از طرف جایگاه 9 با محمد ابراهیمی آغاز شد و در ادامه جایگاه های مجاور نیز به آنها پیوستند تا این سبک از تشویق گسترش پیدا کند ولی هرگز به کل ورزشگاه کشیده نشد و دلیل آن اختلافات سلیقه‌ای در سکوهای سمت جایگاه و روبروی جایگاه بود ولی اگر مجری یک نفر خاص باشد موضوع فرق میکند. این تشویق توسط چند بازیکن ایرانی اجرا شده است ولی اجرای خاص تاکنون توسط دو بازیکن خارجی محبوب اجرا شده که اولین خارجی محبوب ادینیو برزیلی بود و نفر دوم صفا هادی.
 
ادر لوسیانو ادینیو
برزیلی تراکتور که تخصص خاصی در گلزنی داشت برای تراکتور آقای گل شد و اما بیر ایکی اوچ را از کجا آغاز کرد؟ او برای هر گل خود برنامه‌ای داشت و این‌بار در استادیوم آزادی و مقابل استقلال یک برنامه خاص‌تر داشت و در این بازی گلزنی کرد و به سمت هواداران تراکتور رفت و یکی‌یکی تابلوهای تبلیغاتی را پشت سر گذاشت و به هواداران تراکتور رسید که بخشی از ورزشگاه را در اختیار داشتند؛ ( هوووووو، هیسسسس، بیر، ایکی، اوچ ) یعنی زلزله در آزادی. انرژی حاصل شده از شادی گل وقتی با چنین برنامه ای تخلیه شود یعنی یک زلزله واقعی.
 
صفا هادی
صفا هادی محبوب است و دوست دارد این اجرا را نیز انجام دهد و با توجه به اینکه نسبت به پست بازی خود کمتر فرصت اجرا در شادی گل به دست میاورد در ابتدای بازی چنین حرکتی را اجرا میکند و با استقبال هواداران همراه می شود ولی آن انرژی خاص ادینیو را نخواهد داشت و شاید ادینیو آموزش های بهتری را نسبت به هادی دیده بود تا با انرژی‌تر باشد و اینکه او گلزن بود و این اجرا در شرایط گلزنی متفاوت‌تر است.
 
این تشویق خاص چگونه اجرا می شود؟ در ادامه این گزارش مراحل آن را یک به یک باهم مرور میکنیم.
 
یک/ هوووووو
لیدر دست های خود را باز کرده و با اشاره به سکو ها و تکان دادن دست های خود از آنها میخواهد که سرپا ایستاده و آماده باشند. در این مرحله هوادار بصورت ایستاده با صدای بلند هوووووو میکشند تا تمامی ورزشگاه آنها را همراهی کنند.
 
دو/ هیسسسسسس
در این مرحله لیدر یک دست خود را به نشان سکوت روی بینی و دهان گذاشته و با دست دیگر به هواداران اشاره می‌کند و این یعنی آمادگی کامل برای اجرا و چند ثانیه در ورزشگاه تنها صدای دعوت به سکوت است و تمام.

1875206
1875207
1875208
1875209

سه/ بیر، ایکی، اوچ
لیدر یک دست خود را بسمت هواداران گرفته و با دست دیگر شمارش را آغاز می‌کند. بیر(یک)، ایکی(دو)، اوچ(سه) کل ورزشگاه این اعداد را با شمارش لیدر تکرار می‌کنند و ما بین اعداد سکوت مطلق است و این مرحله اوج هیجان است و بخشی که به هواداران لذت و به حریف وحشت را منتقل می‌کند.

1875214
1875215
1875216

چهار/ تراختور، تراختور
تی‌تی ها دست در گردن یکدیگر و زنجیر وار بالا و پایین می‌پرند و شعار یاشا تراختور (زنده باد تراکتور) را سر می‌دهند و دقایقی این شعار را ادامه می‌دهند. این جو در فوتبال ایران تنها مختص هواداران تراکتور است و سند آن به ورزشگاه یادگار امام خورده است ولی دیدارهایی که برای تراکتور در استادیوم آزادی برگزار شود با حضور پررنگ تی‌تی‌ها چندان تفاوتی با یادگار امام تبریز نخواهد داشت.

1875210
1875211
1875212
1875213

عکس: مهرداد نوع بشر

دیدگاه‌ها