کد خبر : 1939943 | 05 خرداد 1402 ساعت 00:38 | 10.4K بازدید | 1 دیدگاه

آلکاراز و اشویانتک یا چهره‌هایی جدید...

با قهرمانان رولن گاروس 2023 آشنا شوید!

دومین گرنداسلم دنیای تنیس، از روز یکشنبه به مدت دو هفته در پاریس برگزار خواهد شد.

با قهرمانان رولن گاروس 2023 آشنا شوید!

به گزارش "ورزش سه"، مسابقات اوپن فرانسه، رولن گاروس، در حالی از دوشنبه آغاز می‌شود که شناخته شده‌ترین بازیکن تاریخ این تورنمنت قادر به شرکت در آن نخواهد بود. رافائل نادال در میان اندوه و بهت اهالی تنیس در آکادمی خود در نشستی خبری اعلام کرد که از مسابقات رولن گروس امسال کناره‌گیری خواهد کرد و زمان مشخصی را نیز برای بازگشت خود به میادین تعیین نکرد. این اتفاق باعث جو متفاوتی حول این دوره از این مسابقات شده است. علی‌رغم سایه تیره و غم‌انگیز غیبت نادال، بسیاری از تحلیل‌گران این دوره از مسابقات را، در بخش مردان، فضای جدیدی برای بازیکنان نسل جدید می‌دانند و با توجه به عدم اطمینان از آمادگی کامل نواک جوکوویچ، بسیاری امید به دیدن قهرمانی جدید در این دوره از مسابقات دارند.

در بخش زنان نیز رقابت سه بازیکن بسیار آماده و با ثبات یعنی اشویانتک، سابالنکا و ریباکینا روح جدیدی به تنیس زنان بخشیده است که مدت‌ها به عدم ثبات مشهور شده بود. در ادامه شانس‌های اصلی این دوره از مسابقات و همچنین شگفتی آفرینان احتمالی را در هر دو بخش زنان و مردان بررسی خواهیم کرد.

کارلوس آلکاراز، رنک یک تنیس مردان جهان، در حالی پا به این مسابقات می گذارد که امسال تقریبا در هر تورنمنی که با آمادگی بدنی کامل وارد شد، بی رقیب نشان داد. در فصل زمین خاکی اروپایی، او توانست از هر دو عنوان مسترز مادرید و 500 امتیازی بارسلون خود دفاع کند. هرچند در مسابقات مسترز رم با حذفی ناباورانه مقابل بازیکنی خارج از 100 نفر برتر، علامت سوالی در مورد توانایی دیکته کردن بازی خود بر روی زمین های خاکی کند را میان تحلیلگران مطرح کرد. البته همچنان بسیاری او را شانس نخست کسب عنوان قهرمانی اوپن پاریس می دانند.

1879774

نواک جوکوویچ، ستاره تاریخی 36 ساله تنیس که در غیاب نادال شانس این را دارد که سومین عنوان رولن گاروس خود را فتح کند و به اولین مردی تبدیل شود که 23 عنوان گرند اسلم می رسد و هر چهار گرند اسلم را حداقل 3 بار فتح می کند، یکی از ضعیفترین فصل های خاک رس خود را سپری می کند. او برای اولین بار در ده سال اخیر به نیمه‌نهایی مسترز رم نرسید و در هیچ یک از تورنمنت های خاک رس در سال 2023 نتوانسته است به فراتر از مرحله یک چهارم نهایی صعود کند. به نظر می آید که وی از مصدومیتی در آرنج دست راست خود رنج می برد که همچنان موفق به برطرف کردن آن نشده است. البته با توجه به توانایی مدیریت مصدومیت ها و قابلیت شگفت انگیز وی در پیروز شدن در  بازی های طولانی و پنج سته در گرند اسلم ها و همچنین سابقه او در به اوج رساندن کیفیت بازی خود در مهترین تورنمنت های فصل، اصلا نمی توان نواک جوکوویچ استثنایی را دست کم گرفت.

1879776

دنیل مدودف که بعد از مسابقات اوپن استرالیا به رنک 12 جهان سقوط کرد و همواره به عدم موفقیت و نفرت از خاک رس شهرت داشته است، با ارائه فرمی باور نکردنی از ماه فوریه تا کنون توانسته است مجددا به رنک 2 جهانی صعود کند. او موفق شده فرم بی‌نظیر خود را در فصل خاک نیز ادامه دهد و به طرز شگفت انگیزی اولین مسترز 1000 امتیازی خاک رس خود را در رم بارانی با خاکی کُند و سنگین و با شکست دادن رقیب‌های خاکباز و بسیار آماده چون سیتسیپاس، فینالیست سال 2021 رولن گاروس و هولگر رونه، ستاره جدید دنیای تنیس فتح کند و نام خود را به عنوان یک گزینه محتمل برای قهرمانی رولن گروس مطرح کند. بسیاری از تحلیل‌گران تنیس او را پس از آلکاراز و جوکوویچ شانس سوم قهرمانی در نظر می‌گیرند.

1879775

از بازیکنان دیگری که می‌توانند شانس خوبی برای حضور در فینال یا قهرمانی داشته باشند می‌توان به هولگر رونه، فینالیست هر دو مسترز رم و مونت کارلو که از لحاظ شرایط زمین بیشترین شباهت را به خاک پاریس دارند اشاره کرد. او که با ارائه بازی فوق‌العاده برای دومین بار پیاپی نواک جوکوویچ افسانه‌ای را در مسابقات مسترز شکست داد، توانایی و بازی بسیار کاملی از خود بر روی زمین‌های خاکی نشان داده است. بزرگ‌ترین نگرانی در مورد وی، آمادگی بدنی او برای انجام 7 بازی حداکثر 5 سته برای رسیدن به قهرمانی است، چرا که در هر دو فینال رم و مونت کارلو، به نظر می‌آمد مصدومیت و خستگی عاملی برای از هم پاشیدن بازی او شده باشد.

1879773

بازیکنان دیگری چون سیتسیپاس، فینالیست سال 2021، کسپر رود، فینالیست سال 2022، آندره روبلف قهرمان مسترز مونت کارلو 2023 نیز از جمله افرادی خواهند بود که با توجه به عدم حضور نادال می‌توانند با حضور در فینال شانس شگفتی آفرینی و قهرمانی در این تورنمنت را داشته باشند.

اما در این دوره بسیاری از تحلیل‌گران نیم نگاهی به بازیکنانی خواهند داشت که این تورنمنت می‌تواند برای آنها نقطه عطفی باشد. بازیکنانی مثل زورف و تیم که بعد از مصدومیت‌های خود همچنان نتوانسته‌اند به دوره اوج خود نزدیک شوند، در این دوره می‌توانند با انگیزه‌ای مضاعف و با استفاده از تجربه خود در بازی‌های پنج سته گرند اسلم، روند ناکامی‌های خود را قطع کنند. همچنین بازیکنان جوانی مثل داویدوویچ فوکینا، آرتور فیس و لوکا ون آشه که فصل خوبی را سپری می‌کنند نگاه بسیاری از مفسران را به دنبال خود خواهند داشت.

در بخش زنان نیز برخلاف سال گذشته که ایگا اشویانتک، به عنوان رنک یکی مقتدر و بی‌رقیب وارد این مسابقات شد و به سختی می‌شد بازیکن دیگری را برای قهرمانی تصور کرد، امسال تنیس زنان با بیگ تری جذاب (اشویانتک- سابالنکا-ریباکینا) که این فصل بسیاری از جوایز اصلی را بین یکدیگر تقسیم کردند، مدعیان بیشتری برای کسب عنوان قهرمانی رولن گروس دارد.

ایگا اشویانتک بازیکن 21 ساله لهستانی که بیش از 60 هفته پیاپی در صدر تنیس زنان جهان قرار دارد امسال از فرم بی‌نظیر سال گذشته خود اندکی فاصله گرفته است، هرچند که همچنان باید او را به عنوان مدعی اصلی قهرمانی در نظر داشته باشیم. از جمله نگرانی‌های پیرامون او مصدومیت جزئی است که در نیمهه نهایی مسابقات مسترز رم مقابل النا ریباکینا برای او رخ داد. همچنین او با قرعه نسبتا دشواری مواجه است و قبل از فینال و رویارویی احتمالی با سابالنکا، ممکن است با باربورا کریچیکووا و النا ریباکینا مواجه شود که هر دو در یک سال اخیر توانسته‌اند در رویارویی‌ها در مقابل وی به برتری برسند. البته با وجود تمامی شرایط مذکور، این بازیکن لهستانی در صورت آمادگی نسبی قطعا شانس اول قهرمانی این دوره از مسابقات خواهد بود.

1879800

آرینا سابالنکا، رنک دوی تنیس زنان جهان که فصل بی‌نظیری را سپری می‌کند، می‌تواند با قهرمانی در این مسابقات بعد از 63 هفته رنک شماره یک را از اشویانتک برباید. سابالنکا با قرعه مناسبی مواجه است و تا فینال با اشویانتک، ریباکینا، جابر و کرچیکووا مواجه نخواهد شد. همچنین او توانست به اولین فردی تبدیل شود که ایگا اشویانتک را در یک فینال بر روی زمین‌های خاک رس در مادرید شکست دهد که قطعا اعتماد به نفس فوق‌العاده‌ای برای رویارویی احتمالی آنها در فینال به وی تزریق خواهد کرد. از جمله نگرانی‌ها در مورد سابالنکا، عدم موفقیت وی بر روی زمین‌های خاک رس سنگین و کند است.

النا ریباکینا، بازیکنی که در خونسردی و تسلط ذهنی همراه با ارائه بازی بی‌رحمانه با اشتفی گرف مقایسه می‌شود، رنک چهار تنیس زنان جهان است که او نیز فصل بسیار خوب و با ثباتی را سپری میکند. برخلاف تصورات بسیاری که گمان می‌کردند شاید او نتواند موفقیت‌های خود را به خاطر ضربات با اسپین پایین، به فصل خاک تعمیم دهد، النا توانست با شکست مجدد ایگا اشویانتک به قهرمانی مسترز رم برسد و خود را به عنوان یکی از معدود افرادی که می‌تواند از نقطه ضعف‌های محدود ایگا اشویانتک به خصوص در سرویس دوم، بهره ببرد، مطرح کند. با توجه به رویارویی احتمالی ریباکینا و اشویانتک در نیمه نهایی، بسیاری برنده آن مسابقه را قهرمان احتمالی این دوره رولند گروس می‌دانند. باید دید که ریباکینا با ارائه بازی متفاوت بر روی خاک رس، می‌تواند به موفقیت‌های خود تداوم ببخشد یا اوضاع برای او به گونه دیگری پیش خواهد رفت.

از بازیکنان دیگری که فصل خاک بسیار خوبی را سپری می‌کنند می‌توان به یلنا استاپنکو و ورونیکا کودرمتووا اشاره کرد. استاپنکو، قهرمان پیشین رولن گروس در تورنمنت‌های اخیر به فرم بی‌نظیر خود نزدیک شده است و کودرمتووا توانسته به دو نیمه نهایی در مسترزهای مادرید و رم برسد.

از بازیکنان دیگری که با وجود لغزش‌ها و مصدومیت‌هایی در این فصل، قطعا دارای پتانسیل بالایی برای رسیدن به فینال و قهرمانی در این دوره هستند می‌توان به انس جابر، تنیسور محبوب تونسی، جسیکا پگولا بازیکن با ثبات آمریکایی، کوری گوف فینالیست سال گذشته رولن گاروس و کارولین گارسیا فرانسوی اشاره کرد.

از بازیکنان جوانی که بسیاری انتظار دیدن تورنمنتی خوب را از آنها خواهند داشت نیز می‌توان به میرا آندریوا، شگفتی‌ساز بی‌نظیر 16 ساله روس، کینوان ژانگ، بازیکن 21 ساله چینی، لیندا نوسکووا و لیندا فروهویرتووا بازیکنان 18 و 17 ساله اهل چک اشاره کرد.

با همه این تفاصل، پیش‌بینی نویسنده از قهرمان این دوره از مسابقات رولن گاروس در بخش مردان و زنان، به ترتیب کارلوس آلکاراز اسپانیایی و ایگا اشویانتک لهستانی خواهد بود.

(گزارش از مانا مبشری)

دیدگاه‌ها