کد خبر : 1940479 | 07 خرداد 1402 ساعت 17:54 | 14.2K بازدید | 6 دیدگاه

مخاطرات زیادی برای فوتبال ایران در راه است؛

چهار سوال آذری از تصویب‌کنندگان قوانین جدید فوتبال

سعید آذری، مدیرعامل اسبق فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان، به دستورالعمل ناظر بر قراردادهای باشگاه‌ها با بازیکنان و مربیان واکنش نشان داد.

چهار سوال آذری از تصویب‌کنندگان قوانین جدید فوتبال

به گزارش "ورزش سه"، دستورالعمل جدید فدراسیون برای ساماندهی آئین‌نامه و قراردادهای بازیکنان و کادرفنی لیگ برتر به باشگاه‌ها ابلاغ شده و قرار است باشگاه‌ها نقطه نظرات خودشان را برای تصویب نهایی این دستورالعمل اعلام کنند.

اما از همان ساعات اول انتشار مفاد این دستورالعمل شاهد واکنش‌های منفی میان بازیکنان و برخی از اهالی فوتبال بودیم.

در یکی از این واکنش‌ها سعید آذری، مدیرعامل اسبق فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان، در صفحه اینستاگرام خود با انتشار پست و طرح چهار سوال، این دستورالعمل را به چالش کشید. آذری در پست خود اینگونه نوشته است:

چهار سوال اساسی دیگر در خصوص دستورالعمل ناظر بر قراردادهای باشگاه‌ها با بازیکنان و مربیان و سایر افراد!!!!

سوال ۱: آیا طبق قوانین مدنی کشور، به‌ویژه ماده ۱۹۰ قانون‌ که اذعان می‌دارد برای صحت هر معامله شرایط ذیل بایست حاکم باشد که شامل ۱- قصد و رضای طرفین ۲-اهلیت طرفین ۳- موضوع معین که مورد معامله باشد ۴- مشروعیت جهت معامله، باشگاه‌ها این اختیار را دارند که طبق مصوبه جدید بدون رضایت بازیکن قرار داد او را تمدید کنند و یا اینکه بازیکن را مجبور به عقد قرار داد بالای یک سال کنند؟

سوال ۲: آیا طبق بند ۲۱ دستورالعمل که قید می‌کند بازیکن ایرانی شاغل در لیگ‌های خارجی نمی‌تواند به عنوان یار قرضی در لیگ ایران فعالیت کند درج این بند کمک به باشگاه‌های خارجی برای کسب درآمدهای فوق العاده برای آنان نیست؟

1880751

برای مثال بازیکن ایرانی‌ای که می‌تواند با ۵۰ هزار دلار به عنوان یار قرضی به ایران بیاید، چرا باشگاه ایرانی باید طبق این مصوبه مجبور به خرید قطعی او با مبالغی حداقل در حدود ۵۰۰ هزار دلار شود؟ آیا در این اوضاع نابسامانی اقتصادی این حرکت باعث خروج سرمایه‌های ارزی کشور نمی‌شود؟ 

سوال ۳: با توجه به بند ۲۳ دستورالعمل که بیان ‌می‌کند باشگاه می‌تواند قرارداد بازیکنی را که به سن سربازی رسیده است، فسخ یا او را به عنوان یار قرضی به باشگاه مجاز بدهد، آیا سازمان لیگ با این بند حقوق حقه باشگاه‌ها را پایمال نمی‌کند؟ چرا باشگاه باید برای ساختن فوتبالیست‌های پایه که به سن سربازی می‌رسند هزینه کند و بعد با دست خود قرار داد آنها را فسخ کند؟ کدام منطق در پس این تصمیم عجیب وجود دارد؟ 

سوال ۴: آیا قبل از اعمال بند ۱۶ دستورالعمل، مفاد آن را با مواد مندرج در کمیته تعیین وضعیت فیفا که شامل دو ماده ۱۲ و ۱۴ مکرر است تطابق داده‌اید؟ عدم تطبیق این‌ موارد خلاف رویه فیفا و کاس است و مخاطرات زیادی را برای فوتبال ایران در بر خواهد داشت.

در پایان از مدیران باشگاه‌ها باید پرسید که تا چه حد به حقوق باشگاه‌ها برای تغییر این دستورالعمل اشراف دارند؟

با توجه به واکنش‌های منفی گسترده به این دستورالعمل بعید به نظر می‌رسد در پایان شاهد اجرایی شدن آن با این شکل و فرم باشیم؛ دستورالعملی که می‌تواند باعث خروج ستاره‌های فوتبال ایران از لیگ برتر شود.

باید منتظر بمانید در روز‌های آینده باشگاه‌ها چه نظراتی نسبت به این دستورالعمل پرحاشیه خواهند داشت.

دیدگاه‌ها