کد خبر : 1941476 | 12 خرداد 1402 ساعت 05:00 | 55K بازدید | 20 دیدگاه

شب دلچسب فوتبال ایران در استادیوم پیر پایتخت

نیم قرن بعد از اولین دربی: آزادی، مستحکم! (عکس)

از نخستین شهرآورد برگزارشده در ورزشگاه آزادی، دقیقا نیم قرن می‌گذرد و این استادیوم همچنان گزینه اول برای میزبانی مهم‌ترین بازی فوتبال باشگاهی ایران است.

نیم قرن بعد از اولین دربی: آزادی، مستحکم! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، فروش 35 هزار بلیت و حضور نزدیک به 70 هزار تماشاگر، از نقاط عجیب و سوال‌برانگیز صد و یکمین شهرآورد پایتخت بود. دیداری که با حضور پرتعداد تماشاگران، شور و حال دیگری داشت و حساس‌ترین دربی سال‌های اخیر را تبدیل به یکی از هیجانی‌ترین مسابقات بین این دو تیم کرد.

نکته جالب در مورد ورزشگاه آزادی اینکه مسئولان وزارت ورزش و شرکت توسعه از سال 1401 مراحل بازسازی و ایمن‌سازی این ورزشگاه را آغاز کردند و به همین دلیل بازی‌های پرسپولیس و استقلال با فروش تنها 5 هزار بلیت برگزار شد. مسئولان اینطور عنوان کردند که آزادی امکان میزبانی از تعداد تماشاگران بیشتر را ندارد و در طبقه دوم نیز به هیچ وجه تماشاگران نباید حاضر شوند.

اما اولین بازی در شهرآورد دور برگشت بود که باوجود فروش 15 هزار بلیت، استقبال بی‌نظیر تماشاگران سرخابی باعث شد تا طرفداران بدون بلیت نیز به ورزشگاه راه پیدا کنند و در طبقه دوم استادیوم مستقر شوند. ابتدا هراس زیادی وجود داشت که طبقه دوم ورزشگاه در اثر حضور تماشاگران ریزش کند اما این اتفاق رخ نداد.

بنابراین هواداران پرسپولیس در بازی با گل‌گهر و تعدادی از طرفداران تراکتور در بازی با استقلال به طبقه دوم ورزشگاه رفتند و از این بخش بازی را تماشا کردند اما اوج کار زمانی بود که در شهرآورد فینال جام حذفی، تعداد هواداران مستقر در طبقه دوم، از تماشاگران طبقه اول هم بیشتر شد و مشتاقان پرسپولیس و استقلال از فاصله بیشتر، بازی تیم محبوبشان را تماشا کردند.

نکته مهم اینکه هیچ اثری از ریزش در طبقه دوم ورزشگاه وجود نداشت و این بخش از استادیوم به خوبی پذیرای حدود 40 هزار نفری بود که با هر موقعیت و گل، بالا و پایین پریدند و یک شب هیجانی را تجربه کردند.

جالب است بدانید ورزشگاه پیر پایتخت برای اولین بار در خرداد 1352 میزبان دربی بزرگ تهران بود. جایی که آبی‌ها در چارچوب جام اتحاد توانستند پرسپولیس را شکست دهند و به عنوان قهرمانی برسند. اما این بار 50 سال بعد، پرسپولیس بود که از سد حریف خود گذشت و به عنوان قهرمانی جام حذفی رسید.

حالا مسئولان ورزش ایران موعد پایان بازسازی ورزشگاه آزادی را سه سال دیگر عنوان کرده‌اند و این در حالی است که این استادیوم همچنان تنها گزینه پایتخت برای میزبانی از پرسپولیس - استقلال با حضور هواداران است.

ورزشگاه قدیمی شهر تهران که در سال 1349 مراحل ساختش آغاز شد در سال 1350 به مرحله افتتاح رسید و در سال 1353 میزبان بازی‌های آسیایی و سپس جام ملت‌های آسیا بود. در این ورزشگاه استقلال 4 بار و پرسپولیس 6 بار جشن قهرمانی لیگ برتر را برگزار کردند.

1882473
1882474
1882475
1882476
1882477

عکس: امیرحسین خیرخواه

دیدگاه‌ها