کد خبر : 1941868 | 14 خرداد 1402 ساعت 10:25 | 205.9K بازدید | 29 دیدگاه

کارشناسی داوری فینال جام حذفی: دو پنالتی و یک اخراج!

بررسی سه صحنه داوری بازی فینال جام حذفی انگلیس که حتی با وجود وی ای آر هم معترضان خود را دارد.

کارشناسی داوری فینال جام حذفی: دو پنالتی و یک اخراج!

به گزارش ورزش سه، منچستر سیتی در حالی در فینال ویمبلی منچستر یونایتد را دو بر یک شکست داد که این مسابقه بدون صحنه‌های جنجالی داوری به پایان نرسید.
*آیا کاسمیرو باید اخراج می‌شد؟
*چرا برخورپ توپ به دست جک گریلیش پنالتی اعلام شد؟
*آیا بر روی کوین دی بروینه خطای پنالتی صورت گرفت؟
ما در اینجا این سه صحنه جنجالی را نقد و تحلیل خواهیم کرد

*پنالتی احتمالی: هندبال گریلیش
اتفاقی که افتاد: منچستریونایتد در دقیقه ۲۹ در حمله بود که آرون فن بیساکا سعی کرد توپ را با سر به مرکز محوطه جریمه بفرستد. در این لحظه توپ به سمت جک گریلیش که در فاصله کمی با او قرار داشت رفت و به دستش برخورد کرد با ادامه بازی، بررسی پنالتی احتمالی انجام شد و داور خطای هندبال و پنالتی اعلام کرد.
تحلیل صحنه: این یک نمونه کلاسیک از تخلفات هندبال مدرن است و چنین موقعیتی معمولاً چندین فصل است که به عنوان یک پنالتی قضاوت می‌شود.

1883239

معافیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند گریلیش را نجات دهد، مانند نزدیکی به بازی و وضعیت مورد انتظار بدن برای حرکت او. با این حال، به نظر می‌رسید که دست چپ هافبک سیتی قبل از اینکه با انگشتانش حرکت کند، به سمت توپ حرکت می‌کرد. آیا این یک بخش طبیعی از حرکت بدن او بود؟ یا یک تخلف هندبال؟ برخی از داوران مخالف این هستند که این باید به عنوان یک تخلف هندبال مجازات شود، اما اینکه چنین صحنه‌هایی یک پنالتی اعلام شود احتمالش بسیار بیشتر است؛ به خصوص که دست بالاتر از سطح شانه حرکت کرده است.

اگر چه گریلیش قصد نداشت توپ را با دست بگیرد یا بدنش را بزرگ‌تر کند، و به وضوح از موقعیت توپ آگاه نبود، این حرکت غریزی دست بود.
ما باید خود را جای این بازیکن بگذاریم. زیرا وقتی توپ از بالای سر او به سمت فن بیساکا می‌افتد، او در حال چرخش بود تا مسیر خود را دنبال کند و انتظار نداشت بازیکن یونایتد فوراً آن را به او برگرداند. هیچ‌کس در بازی واقعاً نمی‌خواهد چنین موقعیتی برای حریف پنالتی هدیه بدهد.
امسال در لیگ برتر انگلستان و در بازی کریستال پالاس مقابل آستون ویلا صحنه‌ای مشابه اتفاق افتاد جایی که توپ از فاصله نزدیک به دست مدافع آستون ویلا برخورد کرد و با مداخله var داور اعلام پنالتی کرد و البته بعد کمیته داوران انگلیس این پنالتی را اشتباه تشخیص داد. زیرا مدافع پشتش به توپ بود.

این مثال نشان می‌دهد که چگونه این تصمیم‌ها ذهنی باقی می‌مانند و چگونه حتی تفاوت‌های کوچک می‌تواند نشان‌دهنده یک نتیجه متفاوت باشد.
چنین پنالتی‌هایی مطمئناً زمانی که تنها یک تکان دادن انگشتان به جای برخورد کامل توپ با دست وجود داشته باشد کمتر برای تماشاگر قانع کننده هستند. اما در جایی که VAR، جزئی‌ترین صحنه‌ها را می‌تواند بررسی کند قرار است این صحنه‌ها پنالتی باشد.
همین یک ماه پیش بود که یوفا اعلام کرد، باید تفسیر نرم‌تری از هندبال وجود داشته باشد. 

*کارت قرمز احتمالی: چالش کاسمیرو روی آکانجی
اتفاقی که افتاد: در دقیقه ۱۲ کاسمیرو و مانوئل آکانجی برای توپ یکدیگر را چالش کشیدند. داور پل تیرنی یک ضربه ایستگاهی علیه مدافع منچستر سیتی اعلام کرد. اما در واقع VAR بازبینی را برای دریافت کارت قرمز احتمالی مقابل کاسمیرو آغاز کرد. اما داور را برای بازبینی به مانیتور فرا نخواند.

1883240

تحلیل صحنه: این یک پروتکل عجیبی است. زیرا VAR با وجود اینکه تشخیص داده خطای کاسیمرو بوده است و داور ضربه ایستگاهی را اشتباها به تیم دیگری داده اما او نمی‌تواند تصمیم درون زمین را بدون توصیه کارت قرمز برای کاسمیرو تغییر دهد. بنابراین اگر var فکر کند تخلفی با یک جریمه کارت قرمز صورت گرفته است بازی باید با یک ضربه آزاد به نفع سیتی شروع شود، اما اگر او فکر نمی‌کند که جریمه خطای کاسمیرو یک کارت قرمز است بازی با ضربه آزاد نادرست به نفع یونایتد شروع می‌شود.
داوران var باید مطمئن شوند که آیا این یک کارت قرمز واضح و آشکار است؟ و آن را یک تخلف قطعی با کارت قرمز قضاوت کند، نه اینکه داور را برای اشتباه گرفتن ضربه آزاد به مانیتور بفرستد.

ما در طول فصل در لیگ برتر انگلستان چالش‌های زیادی دیدیم که یک بازیکن به بالاتر از مچ پای حریف ضربه وارد کرده اما VAR مداخله‌ای نکرده است. دلیل آن را نیز باید در این جستجو کنیم که اگر آن ضربه همراه با نیرو و شدتی نباشد VAR از آستانه مداخله عبور نمی‌کند و تصمیم درون زمین پابرجا می‌ماند. در این صحنه نیز چنین است.
البته این می‌تواند دلیل ناامیدی طرفداران فوتبال از VAR باشد. آنها ممکن است بپرسند وقتی VAR می‌تواند هندبال گریلیش را به داور بگوید چرا خطای کاسمیرو را نمی‌تواند؟ 
بسیاری از این موارد به دستورالعمل‌های پیچیده در مورد هندبال مربوط می‌شود، که سعی کرده‌اند هر موقعیت خاصی را پوشش دهند. برای خطاها چنین دستورالعملی وجود ندارد. بنابراین داوران بیشتر تصمیمات را بر اساس دیدگاه ذهنی خود می‌گیرند.

پنالتی احتمالی: چالش فرد روی دی بروین
چه اتفاقی افتاد: در دقیقه ۳۹، کوین دی بروین در محوطه جریمه در یک چالش با فرد سرنگون شد. ملی‌پوش بلژیکی اصرار داشت  که داور باید پنالتی بگیرد، اما تیرنی اعتقادی به پنالتی نداشت. VAR یک بررسی طولانی برای یک پنالتی احتمالی داشت. اما داور را برای بررسی به مانیتور فرا نخواند.
موارد مربوط به خطای کاسمیرو را می‌توان در مورد این اتفاق نیز گفت. اگر این دستورالعمل‌ها و لایه‌های تفسیری هندبال را داشت مطمئنا این یک پنالتی بود.

1883241

زمانی که دی بروین برای توپ چالش می‌کند به نظر می‌رسد که فرد از روی توپ عبور می‌کند تا از آن محافظت کند. آیا این خطا است یا دو بازیکن در هم جمع می‌شوند؟
به نظر می‌رسد که فرد به جای اینکه مبارزه‌ای برای توپ داشته باشد ضربه‌ای را به پای دی بروین می‌زند و این ادعای قوی‌تری است برای اعلام یک پنالتی.

عبدالله عبدالهی داور سابق فوتبال

ویدئو: 302666

دیدگاه‌ها