کد خبر : 1941970 | 14 خرداد 1402 ساعت 21:22 | 174.3K بازدید | 152 دیدگاه

جزئیاتی از حکم جنجالی کمیته انضباطی؛

چرا ساپینتو چهار ماه محروم شد (گزارش ویژه)

این گزارشی است که از صحبت با تیم داوری و همچنین گریزی بر گزارش داوری شهرآورد در مورد دلایل اخراج ساپینتو و همچنین محرومیت او تهیه شده است.

چرا ساپینتو چهار ماه محروم شد (گزارش ویژه)

به گزارش "ورزش سه"، خداداد افشاریان در تماس با ناظر و تیم داوری شهرآورد آنها را تهدید کرده که هرگونه صحبت در مورد اتفاقات بازی پرسپولیس - استقلال، محرومیت آنها و خروج از فهرست داوران و ناظران لیگ بیست و سوم را در پی خواهد داشت اما با این حال همچنان جزئیاتی جدید از اتفاقات دربی جنجالی به بیرون درز می‌کند.

در آخرین خبر، ریکاردو ساپینتو سرمربی استقلال به مدت چهار ماه از حضور در میادین محروم شد تا بار دیگر استقلال در نقش معترض، وارد صحنه رسانه‌ای فوتبال ایران شود. به نوعی محرومیت ساپینتو، حکمی است که پرونده او در لیگ بیست و سوم را می‌بندد و آبی‌ها باید به سراغ سرمربی جدید بروند.

در این بین هواداران استقلال اعتقاد داشتند که برخورد یحیی گل‌محمدی در شهرآورد فصل گذشته به مراتب شدیدتر از ساپینتو بوده اما او چهار جلسه از همراهی تیمش محروم شد. همچنین قرمزها نیز معتقدند ساپینتو به دلیل برخورد غیراخلاقی باید بیش از این محروم می‌شد و کمیته انضباطی در مورد او تخفیف داده است.

جرقه اولیه محرومیت ساپینتو با اخراج او از کنار زمین زده شد، چرا محمدحسین زاهدی‌فر سرمربی استقلال را از کنار زمین اخراج کرد؟

به نقل از یک شاهد عینی و عضو تیم داوری: «ساپینتو تا قبل از گل استقلال، یک کارت زرد گرفته بود. در لحظه گل او وارد زمین بازی شد و تا نزدیکی دروازه پرسپولیس هم پیش رفت و به همین دلیل کارت قرمز گرفت.»

همچنین عضو دیگری از تیم داوری در این باره نظر جالبی دارد: «ورود غیرمجاز ریکاردو ساپینتو کارت زرد دوم را برای او داشت اما آنجا داور اشتباه کرد و باید ابتدا کارت زرد دوم را نشان می‌داد و سپس کارت قرمز را از جیبش بیرون می‌آورد. اما داور به صورت مستقیم ساپینتو را اخراج کرد. البته به هر حال تفاوتی هم نداشت.»

به عبارتی شاید اگر محمدحسین زاهدی‌فر از خوشحالی ساپینتو عبور می‌کرد و کارت زرد دوم یا کارت قرمز مستقیم را به سرمربی استقلال نشان نمی‌داد، احتمال جنجال بعدی نیز پیش نمی‌آمد و سرمربی استقلال نیز از زمین اخراج نمی‌شد. چرا که به هر حال بعد از این گل مهم، این نوع خوشحالی ساپینتو نیز تا حدی قابل توجیه بوده باشد.

با این حال و از طرف دیگر در صورتی که سرمربی پرتغالی استقلال به تصمیم داور تمکین می‌کرد و از زمین بیرون می‌رفت، احتمالا هیچ محرومیتی او را تهدید نمی‌کرد اما او بعد از دریافت کارت قرمز و زمانی که از محمدحسین زاهدی‌فر ناامید شد، به سوی دو داور کنار زمین رفت و یکی را با برخورد دست و دیگری را با پرتاب آب دهان مواجه کرد تا جنجال بزرگی را در کنار زمین رقم بزند.

1883419
ساپینتو در ابتدا قصد داشت زاهدی‌فر را از تصمیم سختگیرانه خود منصرف کند اما موفق نشد.

در گزارش داوری که خبرنگار ما یک نسخه از آن را 48 ساعت بعد از دربی مشاهده کرد، اشکان خورشیدی در مورد این صحنه نوشته که ساپینتو به سمت عطایی، کمک داور ذخیره، آب دهان پرتاب کرد و با نیمکت پرسپولیس درگیر شد و به سوی سکوها علامت‌هایی با دست نشان داد.

البته این تنها گزارشی نیست که محرومیت چهار ماهه سرمربی پرتغالی را به همراه داشت. به عبارتی آنچه به امضای خورشیدی رسیده، تنها تائید ادعایی است که در مورد پرتاب آب دهان مطرح شد. اما ناظر ویژه فدراسیون فوتبال در مورد درگیری ساپینتو با عضو یگان ویژه و همچنین هواداران پرسپولیس در جایگاه وی آی پی، گزارشی را نوشته که محرومیت ساپینتو را رقم زده و علاوه بر این شنیده‌ها حاکی از آن است که برخورد ساپینتو حتی گزارش مسئولان انتظامی ورزشگاه را نیز به دنبال داشته و همچنین اعضای کمیته انضباطی نوشته خبرنگاران و تصاویر تلویزیونی را هم در این پرونده دخیل کردند تا با اطلاعات کامل، این حکم را صادر کنند.

نکته مهم اینکه یکی از داوران در مورد شایعه توصیه‌پذیری داور وسط برای اخراج ساپینتو از سوی یحیی گل‌محمدی و افشین پیروانی می‌گوید: «این موضوع هیچ تاثیری نداشت. مربیان دو تیم در طول بازی همواره با داور چهارم صحبت می‌کنند و تلاش دارند برای تیم خود امتیاز بگیرند اما هیچوقت اینطور نیست که توصیه از سوی آنها پذیرفته شود. همانطور که مربیان استقلال هم ممکن است درخواستی را مطرح کرده باشند.»

به هر حال اکنون گزارش سه جانبه و تحقیق کامل کمیته انضباطی یکی از شدیدترین احکام را برای سرمربی استقلال در پی داشته و البته در عین حال این کمیته کمک داور دوم بازی را هم محروم کرده تا واکنش تندی را به اتفاقات و حواشی بازی داشته باشد.

دیدگاه‌ها