کد خبر : 1942818 | 19 خرداد 1402 ساعت 03:00 | 18.6K بازدید | 11 دیدگاه

سایه روشن‌های تیم سیتی، مدعی اول آخرین جام سال

یادداشت: پرواز بر فراز آشیانه فاخته

با شکست تاریخی رئال‌مادرید، آبی‌های منچستر به مرحله نهایی مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی اروپا راه پیدا کردند و با قهرمان شدن در جذاب‌ترین لیگ جهان برای دومین سال پیاپی، لقب کامل‌ترین و بهترین تیم جهان را یدک می‌کشند.

یادداشت: پرواز بر فراز آشیانه فاخته

به گزارش ورزش سه، شاگردان پپ گواردیولا در آستانه دستیابی به رکوردی باشکوه در تاریخ باشگاه و فتح سه‌گانه هستند و با شایستگی هرچه‌تمام‌تر به دنبال کسب عناوین هستند.
در فصل جاری با ارائه فوتبال جذاب، چشم‌نواز، روان، مالکانه و تماشاگرپسند می‌توان به‌جرئت گفت طرفداران آبی‌پوش شهر منچستر در اتحاد، شاهد بازی بهترین تیم جهان بودند و با خوشحالی، امیدواری و خوش‌بینی بسیار، در انتظار دستیابی به حسرت ابدی خود یعنی جام قهرمانی چمپیونز لیگ هستند. 
شاگردان پپ در سال‌های گذشته نیز شایسته کسب این عنوان بودند؛ اما هر سال با اختلافات جزئی و بدشانسی‌های متعدد، جام را دور از دسترس خود می‌دیدند.
با گذشت سال‌ها و عدم دستیابی به جام قهرمانی چمپیونزلیگ، پپ قدم‌به‌قدم تیم را تقویت کرده و با شناسایی نقص‌های تیم خود، همواره در تلاش بوده تا آن‌ها را رفع کند.
در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم و تغییرات ایجاد شده توسط مغز متفکر اسپانیایی را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم:
خط دفاع:
بر کسی پوشیده نیست که خط دفاعی سیتی در سال‌های گذشته همواره ضعف‌های بسیاری داشته و پپ با خریداری مدافعان متعدد سعی در پوشش این ضعف‌ها و دستیابی به استحکام خط دفاعی داشته است. مدافعان زیادی از جمله بنجامین مندی، زینچنکو، لاپورت، اریک گارسیا و... به سیتی آمدند و پس از نمایش‌های ضعیف، حاشیه‌های فوتبالی و دریافت پیشنهادات تیم‌های دیگر این تیم را ترک کردند.

1884787

اما در نهایت می‌توان گفت که سیتی بالاخره با خریدهای درخور و بازی گرفتن مفید از بازیکنان قدیمی‌تر، موفق به پوشش این ضعف‌ها شد و عملکرد خط دفاعی را به طرز چشمگیری بهبود بخشید.
روبن دیاز:
بدون شک یکی از ارکان اصلی ثبات خط دفاعی، مدافع میانی 186 سانتی‌متری سیتی است. انتقال وی از بنفیکا به سیتی با مبلغ هنگفت در ابتدا شک‌هایی را به همراه داشت ولی این مدافع از همان بازی اول اقتدار، عملکرد فوق‌العاده و قدرت رهبری ذاتی خود را به نمایش گذاشت و تا به امروز فرم فوق‌العاده خود را حفظ کرده است. همکاری وی با جان استونز، مدافعی که مدتی نیمکت‌نشین بود و با ارائه عملکرد خوب خود، مجدداً اعتماد کادر فنی را به دست آورد و تبدیل به زوج دیاز در قلب خط دفاع شد، ثبات در خط حمله را به ارمغان آورد.
ناتان آکه:
از دیگر بازیکنانی که انتقالش به سیتی به مذاق هواداران خوش نیامد، مدافع تیم ملی هلند یعنی ناتان آکه بود. وی که توانایی بازی در قلب خط دفاع و همچنین عنوان مدافع چپ را داشت در ابتدا به‌عنوان نیمکت‌نشین وارد زمین می‌شد و در بازی‌هایی با اهمیت کمتر و یا به‌عنوان جایگزین بازیکن مصدوم به کار گرفته می‌شد. صبر و تحمل و البته کیفیت این مدافع در نهایت پاداش خود را به همراه داشت و وی توانست خود را به‌عنوان جایگزین کانسلو در ترکیب دفاعی سیتی تحمیل کند. عملکرد درخشان این بازیکن در پست دفاع چپ و اختلافات کانسلو با پپ زمینه‌ساز جدایی مدافع پرتغالی و جایگزینی رسمی ناتان آکه در این پست شد و این بازیکن توانست در اکثر بازی‌ها تأثیرگذاری خود را ثابت کند.

1884788

کایل واکر:
در تیم‌های پپ گواردیولا پست تمامی بازیکنان عوض می‌شود و تقریباً هیچ‌کس جایگاه تضمین شده‌ای در تیم‌های وی ندارد اما این موضوع با وضعیت مدافع ملی‌پوش سیتی اندکی در تضاد است. وینگ بک  سمت راست سیتی با سرعت فوق‌العاده بالا و انرژی تمام‌نشدنی خود در تمامی بازی‌ها عملکرد عالی‌ای را به نمایش می‌گذارد و علی‌رغم نیمکت‌نشینی در بعضی بازی‌های سیتی، تأثیر وی غیرقابل‌انکار است. به‌طوری‌که کانسلو در سال گذشته که ذاتاً یک مدافع راست بود به سمت چپ خط دفاعی منتقل شد و سمت راست در اختیار کایل واکر قرار گرفت. طرفداران سیتی معتقدند که اگر در بازی سال گذشته در مقابل رئال‌مادرید این بازیکن فیکس بود، نتیجه متفاوت رقم می‌خورد و مانند امسال این بازیکن راه نفوذ را بر وینگر برزیلی رئال‌مادرید، وینیسیوس جونیور سد می‌کرد و حتی شاید سیتی  می‌توانست به مقام قهرمانی دست پیدا کند.

1754897

مانوئل آکانجی:
مانوئل آکاجی از آن دسته مدافعانی نبود که با انتقالش مخالفت‌ تماشاگران را بر انگیزد، زیرا هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌دانستند که اصلاً چرا این بازیکن خریداری شده است! پست اصلی این بازیکن مدافع میانی بود و سیتی مهره‌های مناسبی در این پست در اختیار داشت اما شاید پپ همان چیزی را می‌دید که ما امروزه مشاهده می‌کنیم و در آن زمان نمی‌دیدیم!
کیفیت بالا و عملکرد عالی این مدافع سوئیسی چاره‌ای جز اضافه‌شدن این بازیکن به ترکیب برای کادر فنی باقی نگذاشت. این بازیکن در پست دفاع مرکزی در ترکیب 4 دفاعه، 3 دفاعه، مدافع کناری سمت راست و حتی سمت چپ عملکرد قابل‌قبولی بر جای گذاشت و به یکی از بهترین خریدهای سیتی در خط دفاعی تبدیل شد.

1884789

خط هافبک:
عملکرد فوق‌العاده خط هافبک سیتی و هماهنگی چشم‌نواز آن‌ها عملاً حرفی باقی نمی‌گذارد و تک‌تک بازیکنان در خط هافبک عالی بازی کردند و مفهوم فوتبال مالکانه و بازی روان را به حریف دیکته کردند.
بازی‌سازی مغز متفکر خط هافبک یعنی کوین دیبروینه، نمایش مقتدر و قابل‌اعتماد رودری، تجربه و بازی تأثیرگذار گوندوگان، بازی جذاب و هوشمندانه فیل فودن جوان و قابلیت به ثمر رساندن گل‌های مهم و حساس و تغییر نبض بازی توسط برناردو سیلوا، تنها گوشه‌ای از جذابیت‌های خط هافبک من سیتی در این فصل هستند و سیتی با داشتن آن‌ها بسیار به کسب این افتخار تاریخی خوش‌بین است.

1884790

خط حمله:
باتوجه‌به جدایی آگوئرو و عدم به‌کارگیری ژسوس در خط حمله و در نهایت جدایی وی از این تیم، می‌توان گفت سیتی چند سال بدون مهاجمی درخور یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های اروپا، بازی می‌کرد. سبک بازی متکی بر هافبک، بازی روان تیم پپ، استفاده از چیدمان‌های مختلف برای کم‌رنگ کردن احتیاج به یک مهاجم مرکزی و همین‌طور عدم موجود بودن گزینه مناسب در بازار از دلایل این اتفاق بود که گاهی منجر به شکست و گره‌خوردن کار در خط حمله می‌شد. این مورد در سال جاری با جذب دو تن از بهترین مهاجمین اروپا تقریباً به طور کامل برطرف شده است.

1884791

خولین آلوارز:
 شاید تقریباً هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد این جوان آرژانتینی که از لیورپلاته به سیتی منتقل شد، جواهری تراش نخورده باشد! وی در اولین فصل حضورش در سیتی به بزرگ‌ترین افتخار فوتبال یعنی عنوان قهرمانی جام جهانی دست‌یافت و به نظر اکثر منتقدان، یکی از مهم‌ترین ارکان قهرمانی آرژانتین در جام جهانی لقب گرفت. از بدشانسی این مهاجم، بچه غول نروژی حریف وی در خط حمله است و باتوجه‌به سبک بازی سیتی کمتر پیش میاید که این تیم با 2 مهاجم مرکزی به میدان برود اما این پسر جوان ثابت کرده از تمامی دقایقی که در اختیارش قرار می‌گیرد به بهترین نحو استفاده می‌کند و مهاجمی دقیق، موقعیت طلب و چهارچوب شناس است.

1837627

ارلینگ هالند:
اما در نهایت به مهرهٔ گمشدهٔ تیم پپ در خط حمله یعنی آقای گل اروپا و پریمیر لیگ و تأثیرگذارترین بازیکن فصل سیتی، ارلینگ هالند می‌رسیم. پس از گمانه‌زنی‌های بسیار در رابطه‌ با مقصد نهایی مهاجم سابق دورتموند، بچه غول نروژی در نهایت به باشگاهی برگشت که سال‌ها قبل پدرش آنجا بازی می‌کرد و با کیت آبی شهر منچستر عکسی به یادگار گرفته بود. 
این مهاجم تنومند پس از چندین سال سردرگمی خط حمله منچسترسیتی در نهایت به‌عنوان جانشین بر حق آگوئرو معرفی شد و در همان فصل رکوردهای بسیاری را جابه‌جا کرد و اجازه ثبت کوچک‌ترین انتقادی در مورد خود را صادر نکرد و با درخشان‌ترین حالت ممکن در تلاش برای به پایان رساندن فصل با اولین جام چمپیونزلیگ خود و تیمش است.

1883042

هیچ‌کس بزرگ‌تر از باشگاه نیست!
سرمربی اسپانیایی در تمامی باشگاه‌هایی فعالیت داشته ثابت کرده است که اهمیتی ندارد نام بازیکن چقدر بزرگ است، اگر وظایف خواسته شده را در زمین انجام ندهد و یا با وی اختلاف‌نظر داشته باشد درهای خروج همیشه به روی او باز است. سرنوشت هافبک جوان ملی‌پوش و وینگ بک خوش‌تکنیک پرتغالی به‌خوبی گویای این مورد است و نشان‌دهنده اقتدار و قاطعیت پپ گواردیولا است.
پس از سپری‌کردن یک‌فصل فوق‌العاده در پست غیرتخصصی دفاع چپ و حضور در تقریباً تمامی بازی‌های مهم فصل 2021/2022، تقریباً هیچ‌کس به اهمیت ژائو کانسلو در تیم شک نداشت تا اینکه به یک‌باره این بازیکن نیمکت‌نشین ناتان آکه شد و شایعات اختلاف با مربی به گوش رسید. اگرچه هر دو این مورد را تکذیب کردند؛ اما در نهایت کانسلو به بایرن‌مونیخ منتقل شد و با عملکرد درخشان آکه صحت تصمیم پپ بیش‌ازپیش اثبات شد.
فیل فودن، هافبک جوان منچسترسیتی سرنوشت تقریباً مشابه داشت با این تفاوت که به تیم دیگری منتقل نشد؛ اما در اغلب بازی‌ها به نیمکت‌نشین تبدیل شد و در این مورد نیز تقریباً برد با گواردیولا بود و خط هافبک سیتی بدون وی نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای برجای گذاشت.

شخصیت قهرمانی:
از اصطلاحاتی که غالباً از طرفداران فوتبال شنیده می‌شود، اصطلاح "شخصیت قهرمانی" است. این عبارت معمولاً به تیم‌هایی که فاقد سابقه باشکوه و بازیکنان باتجربه هستند نسبت داده می‌شود و متأسفانه یا خوشبختانه سیتی نیز از این موضوع مستثنی نبوده است. با شکست در مراحل حساس لیگ قهرمانان منتقدین همواره این تیم و لیاقت آن‌ها برای فتح جام را زیر سؤال می‌بردند؛ اما سیتی در طول این سال‌ها ثابت کرده است که نه‌تنها ناامید نیست، بلکه از شکست‌های خود درس گرفته و ضعف‌های خود را پوشش داده است. بهترین مثال برای اثبات این موضوع، اشاره به عقب افتادن از آرسنال در کورس قهرمانی و جنگیدن برای بازپس‌گرفتن مقام صدرنشینی جزیره و در نهایت دستیابی به این جام است.

1884792

در نهایت برنامه‌ریزی بلندمدت، حفظ روحیه و عطش قهرمانی، درس‌گرفتن از شکست‌ها و تلاش برای برطرف‌کردن نقص‌ها در حال جواب‌دادن است و به عقیده تماشاگران، فوتبال حداقل یک چمپیونزلیگ به پپ و تیم جذابش بدهکار است. آمار این تیم‌ تا به این لحظه در این فصل 7 باخت، 10 مساوی و 42 برد ارزشمند در 59 بازی از تمامی رقابت‌ها بوده و پپ کسب سه‌گانه با سیتی را نزدیک‌تر از همیشه در مقابل چشمان خود می‌بیند.
در نهایت همه چیز به فینال لیگ قهرمانان در استانبول مربوط می‌شود و جواب این سؤال که بالاخره برای پپ و سیتی:
پایان شب سیه، سپید است؟

دیدگاه‌ها