کد خبر : 1942951 | 19 خرداد 1402 ساعت 18:38 | 111.3K بازدید | 97 دیدگاه

فينال ليگ قهرمانان اروپا - استانبول

تا انقلاب سيتي يك گام ديگر باقي مانده است

«نابودی رئال مادرید توسط منچسترسیتی حس یک پیروزی تاریخی را داشت» - جاناتان ويلسون

تا انقلاب سيتي يك گام ديگر باقي مانده است

به گزارش "ورزش سه"، سيتي، لیگ برتر را با پنج امتیاز از آرسنال با حقانيت كامل بدست آورده است. مانع جدي و پرانگيزه‌اي چون يونايتد در فينال جام حذفي، تيمي که رؤياي سه گانه لیورپول را در فينال ٧٧ نابود كرد، از سر راه برداشته است.

حالا فقط اینترناسیونال بین سه‌گانه سيتي ایستاده است. شاگردان گواردیولا شنبه در استانبول در برابر نراتزوری كه خود تاريخ پرافتخاري در اروپا دارد، به ميدان خواهد رفت.
هر چند در فوتبال خوش‌خيالي خطرناک است و قيمت گزافي دارد، ولي براي دوستداران فوتبال، فرار از این فكر و احساس كه بخش سخت کار انجام شده، دشوار و غيرممكن است. مطمئنم در دنياي حرفه‌اي تشكيلات سيتي، با زخم‌ها و تجارب گذشته، تقريبا هیچکس به خودش اجازه نمي‌دهد خيال‌پردازي کند. 
پس از ديدار با يونايتد، گواردیولا مستقيما از بازیکنانش خواست تا برای کسب جام فراري قهرماني اروپا که بارها در طي چند سال گذشته مانند ماهي غيرقابل كنترلي ناباورانه از چنگ شان لغزيده است، كوشش و جديت مضاعفي داشته باشند.

هنوز يك گام ديگر باقي مانده است. در مراسم و جشن پاياني در ومبلي، اگر به دقت گوش مي‌داديد؛ فرياد "يكي ديگه" هالند به هم‌تیمی‌هایش در پس زمينه سبز همچنان درخشان ومبلي شنيده مي‌شد. 
"یکی ديگه"

1883024

سیتی، ترکیبی از هوش، تمركز و قدرت، «باید» اینتر را در فینال شکست دهد تا مهر تایید، تصدیق و ثبوت را بکوبد و به همه تمام و کمال ثابت كند "باشگاه‌های نفتی بالاخره از نخبگان سنتی فوتبال پیشی گرفته‌اند".

تخریب رئال مادرید توسط سیتی در مرحله نیمه نهایی، برای واقع‌بینان آنقدر قانع‌کننده بود که بسیاری از آنها را متقاعد کرد نتیجه و‌ پیامد آن از پیش مشخص و تعیین شده است.

دلايل متعدد و مقبولي به خوش باوري‌ها دامن مي‌زند. به كايل واکر، سریع‌ترین بازیکن لیگ برتر فكر مي‌كنم.
حتما به ياد داريد؛ پس از ثبت رکورد دو سرعت ٢٣.٣ ثانيه‌اي، در دیدار نيمه نهايي در مقابل وينيسيوس، كه خود وروجك سريع‌السيري است، واکر خیلی سریع و نفس‌گیر در داخل محوطه هجده قدم، توپ را با قاطعیت هرچه تمام تر از برزیلی مادرید ربود. به قول یک نویسنده «با سرعت برق آسای خود مانند مادري كه در پي كودك خود در پارك مي دود و دست بچه را مي‌گيرد، عمل كرد».
استوارت پيرس، مدافع معروف سابق ناتينگهام، سيتي و انگلستان در اين باره گفت: "تمام عمرم را در خط دفاعی بازی کرده‌ام، حركت واكر معادل حداقل یک گل ارزش داشت."

اين حقيقتا لحظه‌اي بود كه تمامي فصل سيتي در آن خلاصه شده بود؛ صلابت و اقتدار، كنترل كامل و جديت معنا داري كه مي‌گفت؛ "اين بار هيچ شوخي‌ای در كار نيست، كسب و كار و بيزينس به معناي مطلقا حرفه‌ای آن!"

1877275

اگر بخواهيم تعيين‌كننده‌ترين ديدارهاي اين فصل اروپا را در يك بازي خلاصه كنيم بدون شك، ديدار نيمه نهايي يا فينال در نيمه نهايي در ليگ قهرمانان بود. ابر قدرت اروپا و مدافع عنوان قهرمانی، رئال مادريد بزرگترین مانع سیتی بود كه با قاطعيت كامل كنار زده شد. این بدان معنا نیست که ممکن است در برابر اینتر در فینال به پيروزي برسند، اما بطور حتم جهش بزرگي به سوي در آغوش گرفتن عظمت، تاريخ و جام دست‌نيافتني قهرماني اروپا برداشته اند.

جذابیت و‌ محبوبیت فوتبال در مقایسه با دیگر ورزش‌ها در اين نكته پراهميت است؛ در يك بازي، وقوع همه چيز امكان‌پذير است، غيرممكن‌ها، بارها ممكن شده است. اين تنها گزينه و قوت قلب اينتر و هواداران اين تيم است اين حس و باور است كه به آنها قوت قلب مي‌دهد.

شانس اينتر

آيا اینترمیلان شانسی ندارد؟
آيا ابراز چنين نظري درست است؟ 
بنگاه‌هاي‌ شرط‌بندي، صاحب‌نظران و مفسران شانس زيادي براي تيم نيمه آبي و مشكي ميلان قائل نشده‌اند.
طبق اکثر حساب‌ها، سيتي در مسیر کسب اولین قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و یک سه‌گانه تاریخی است.

سیمونه اینزاگی، سرمربی اینتر، اظهار كرده هر اتفاقی در فوتبال ممكن است، و درست هم مي‌گويد سیتی بارها شانس خود را در صحنه‌های بزرگ از دست داده است و موقعیت‌های بر باد رفته زیادی در کارنامه دارد.

1876217

ولی شايد اگر اینتر از یک باشگاه در لیگ برتر پیروی کند، احتمال ماموریت غیرممکن مهیا شود.
من سیتی در این فصل از ٣١ بازی خود در ورزشگاه اتحاد تنها در دو ديدار ٣ امتياز را بدست نياورد: شکست ٢-١ از برنتفورد و تساوی ١-١ با اورتون.
به‌خوبي به خاطر دارم، در آن دو بازي یک چیز مشترک وجود داشت: برنتفورد و اورتون در ان دیدارها با دو مهاجم بازی می‌کردند. و جالب است اینتر از معدود تیم‌هایی در اروپاست که با دو مهاجم بازی می‌کند و اين مي‌تواند باعث سردرد پپ گواردیولا شود.
برنتفورد از معجزات فصل به همراه برايتون و از underdogs اقلیت‌های محبوب من، در فصلي كه با فينال ليگ قهرمانان رسما پايان مي‌يابد، دو بار برابر سیتی با همان ترکیب ٣-٥-٢ اینتر بازی کرد و در هر دو ديدار رفت و برگشت در برابر قهرمان لیگ به پيروزي دست يافت!
تعريف و تمجيد بي‌كران حق مسلم برنتفورد و مربی تیم، توماس فرانك دانماركي در اين فصل است.

ادین ژکو یا روملو لوکاکو در كنار آس خاج اينتر، لائوتارو مارتینز برای تیم اینزاگی ماموريت مهمی بر دوش خواهند داشت، عذاب و دردسر سيتي و گواردیولا!

1880480

سیتی در سیستم ۳-۲-۲-۳ موردعلاقه گواردیولا جان استونز را به سمت خط میانی سوق می‌دهد، اگرچه استونز انصافا با تسلط کامل، وظیفه خود را به نحو احسن انجام مي دهد و در این فصل به بازیکن بسیاری بهتری تبدیل شده است، ولي در این شرایط مدافعان کناری اینتر می‌توانند از فضای کانال‌ها در ضدحمله استفاده کنند، در حالی که دو مهاجم، امكان منزوي كردن مدافعان میانی را دارند.

برنتفورد در پیروزی خود در اتحاد این کار را به نحو احسن انجام داد. این شاید تنها امید اینتر برای ضربه زدن به سیتی و عقب نشینی به شیوه مورینیو در فينال ٢٠١٠ مقابل بايرن بود. در آن شب تاريخي در برنابئو مادريد، اينتر مورينيو، سه گانه خود را تکمیل کرد، موفقیتی که هیچ تیمی از ایتالیا هرگز به آن دست نیافته بود.

انقلاب سيتي

زماني كه دور و اطراف استاديوم اتحاد، در منچستر قدم مي‌زنيد، تا وقتي كشته باشيد، در ذهن بي‌اختيار اسير خاطره بازي مي‌شويد. با گذر از پل كانال روچدیل از كاستل‌فيلد بازين (Castlefield Basin) در مرکز منچستر، از حومه‌های احیا شده مانند انكوتس (Ancoats) و نيو آيلينگتون (New Islington)، و سپس red-brick mills با آجرهاي معروف قرمز عبور مي‌كنيد. انبارها و دودکش‌های کارخانه‌ها، دوراني كه شهر را به مرکز انقلاب صنعتی و مرکز دنیای جدید از ١٧٦٠ تبديل كرده بود.
قرن‌ها از آن دوران مي‌گذرد، حالا گويي سيتي با پيروزي در برابر بايرن، مادريد، حداقل انقلابی برای عصر جدید فوتبال منچستر ايجاد كرده است، انقلابی كه شايد اين شهر را دوباره در مرکز دنیای فوتبال قرار دهد.

منچسترسیتی، باشگاهی که ساليان سال در سایه منچستریونایتد قرار داشت مدت‌هاست شهر را تسخير كرده و اينك اشراف‌زاده‌هاي اروپا را یک به يك از تخت به پايين كشيده است. و در ديدار نيمه نهايي كه خيلي‌ها را مبهوت كرد، مغرورترين آنها را تنبيه سختي كرد تا اعلام كند نظم جدیدی برقرار خواهد كرد. بپذيريم يا خير، حرص بخوريم يا نخوريم، بايد قبول كنيم؛ درجات مدرسه نظام با پيروزي ٠-٤ مقابل رئال مادرید حقيقتا زير و رو شده است.

1882922

هرچند برخي معتقدند اين انقلابی است دولتی، انقلاب ابوظبی. هرگونه كه آن را ببينيد در ميدان نبرد، جايي كه فوتبال و توپ تعيين‌كننده است، سيتي نظم قديم را از بین برده است. انقلاب گوارديولا، قوانين بازي را حقيقتا زير و رو كرده است.

سیتی در بازی برگشت نیمه نهایی خود محشري بود. بروبچه‌هاي گوارديولاي كاتالاني كه تاكيد بر آن زخم را بيشتر مي‌شكافد، صاحب لیگ قهرمانان را شکست نداد، آنها را برهنه كرد، آنها را بازي داد، آنها را خجالت زده كرد. سيتي حقيقتا مادريد را تايتانيك‌وار غرق کرد.
مادريد را كمتر در اروپا اينگونه مات زده، مسخ و ذليل، و بدون هيچ پاسخي ديده بوديم. طرفدران جوان‌تر قطعا هيچگاه به‌طور زنده، نظاره‌گر چنين معركه‌اي نبودند.
مادريد مانند بچه عبوسي به‌نظر مي‌آمد که از باختن منزجر و عصبي است.

نمايشي حتي نزديك به اين سطح در مقابل مادريد، بدون شك اينتر را ذله خواهد كرد و مطمئنا آنها را از پاي در خواهد آورد.

زمان آنهاست. احتمالا امسال سالی است که سيتي برای اولین بار بزرگترین جام باشگاهی اروپا را کسب مي‌كند. مطمئناً امسال سالی است که گواردیولا بعد از ١٢ سال آنچه را که با سيتي بدست نياورده، بدست خواهد آورد، و به‌طور حتم ادعاي عنوان بهترین مربی تمام دوران‌ها را بيش از پيش تقویت می‌کند.
امسال سالی است که همه می‌گویند سیتی بهترین تیم باشگاهی جهان است، سالی است که در بزرگترين كارناوال فوتبال اروپا، شهر منچستر، به عظمت گذشته باز مي‌گردد. و سالی که نتيجه حکم ١١٥ اتهامی را که سیتی از لیگ برتر در مورد نقض قوانین مالی با آن مواجه است را نيز خواهيم ديد. این حسابی است که می‌تواند خیلی چيزها را عوض کند. امروز و در اينجا حساب‌هاي بانكي را با حساب و كتاب ميدان بازي قاطي نمي‌كنيم.

تمامي سال و دقيقا از ديدار نيمه نهايي سال پيش مقابل مادريد، سيتي انتظار همين لحظه را مي‌كشيد. از فصل گذشته در ذهن گواردیولا، بدون شک، خاطره دردناك ديدار نیمه نهایی سال پيش و بازگشت شگفت‌انگیز مادريد چرخ مي‌زد. سيتي و گوارديولا با دستان مادريد و آنچلوتي ناباورانه كيش و مات شدند.
پيروزي امسال انتقام شيريني بود. آنها در ٢٠ سال از زماني كه "مین رود" را پشت سر گذاشتند، چیزهای زیادی دیده‌اند اما به ندرت چنین نمايش شگفت انگيزي را با چشمان خود شاهد بودند.

بازیکنان پپ گواردیولا در مقابل ١٤ بار قهرمان جام ملت‌های اروپا چیزی نزدیک به کمال فوتبال را برای هواداران خود و دوستداران فوتبال به اجرا گذاشتند. در حقیقت، سیتی مدتی است که بهترین تیم اروپاست. آنها را در هر یک از لیگ‌های برتر اروپا قرار دهید و مطمئن باشيد در طول بازی‌های یک فصل، جام را از ان خود خواهند كرد.

شايد منچستر شهر مدرني نباشد، ولي مدرنیته را تعریف می‌کند. از زمانی که لیگ برتر ١١٥ اتهام تخلف مالی را علیه سیتی مطرح کرد، آنها شکست نخورده‌اند. گواردیولا به سختی مجبور به تغییر تیم شده است. شک و تردیدهای اوایل فصل در مورد عدم تعادل تیم با هالند از بین رفته است. سیتی در حال تبدیل شدن به یک قدرت خارق العاده است و تمام کسانی که سر راه آنها ایستاده‌اند را به هر شكل کنار می‌زند، حتی ابرباشگاه‌های قدیمی مانند بایرن و مادرید.

1883963

جاناتان ويلسون

"شاید بزرگ‌ترین چیزی که هالند برای سیتی به ارمغان آورده است سادگي است: نیازی به پیچیده کردن و بغرنج كردن مسائل نیست. این تیم ممکن است یک تقطیر خالص از "گوارديوليزمو guardiolismo" نباشد، اما ترکیبی عالی و شاید غیرقابل توقف از قدرت است. این چیزی است که نشان مي‌دهد پروژه دولتی شيخ‌هاي ابوظبي با موفقيت انجام شده است.

ارلینگ هالند، شیری که می‌خواهد سلطان باشد!

شايد فوتبال، اين الهه پیر دمدمی‌مزاج، یک حقه و شگفتي برای ديدار فينال باقی گذارده است. شاید اینتر در استانبول کار معجزه‌آسایی انجام دهد. اما به نظر می‌رسد؛ سرانجام تاج‌گذاری سیتی در اروپا که مدت‌هاست به تعویق افتاده، در راه است."

تاريخ در استانبول تاريخي

ظاهرا سیتی از پس تمامي غوغاها برآمده. 
در اين فصل، شاهد كلاس درس‌هاي استادانه‌اي از تیم گواردیولا بوديم، احتمالا بهترین عملکرد آنها تا به حال.

در پايان ديدار نيمه نهايي اگر دقت مي‌كرديم در  صفحه نمایش بزرگ در گوشه استادیوم، تی‌شرت‌های رسمی فينال استانبول از قبل در معرض فروش قرار گرفته بود.

حقيقت امر اين است كه شانسي براي اينتر قائل نيستم، بي آنكه طرفدار سيتي باشم. خوبي آنها با فاصله بسيار زياد از ديگران در اين فصل غيرقابل انكار است، ولي به هرحال "هنوز" اينتر ميان اولين جام و جاودانگی در سواحل "بوس پوروس Bosphorus” استانبول در انتظار است، اين را نيز نمي‌توان انكار كرد!

باورم اين است؛ به‌زودي طرفداران سيتي "پوزنان" را با شكوه هرچه تمام‌تر در سكوهاي استاديوم آتاتورك استانبول اجرا خواهند كرد. 
پژواك صداي آنها "كونستان تينوپول/ قسطنطنيه Constantinople" را مي‎‌لرزاند. جايي كه در جنگي بي‌امان و حماسي براي تصرف شهر، سلطان محمد دوم ٢١ ساله، ملقب به "فاتح"، امپراتور کنستانتین یازدهم را به زانو درآورد و قدرت بلامنازع خود و سلسله عثماني را تا قرن‌ها تحكيم بخشيد.

اگر استانبول براي ليورپول نشان بازگشت دوباره‌اي در سال ٢٠٠٥ بود، براي آبي آسماني پوشان، نشان آغاز انقلاب و حكومت جديدي در اروپاست.

يادمان باشد؛ "هر امپراتوری آغازي داشته است، و... پاياني"

اميرحسين صدر
٩ ژوئن ٢٠٢٣

دیدگاه‌ها