کد خبر : 1944129 | 24 خرداد 1402 ساعت 12:44 | 57.4K بازدید | 23 دیدگاه

همه در انتظار تصمیم نهایی مدیران آبی‌پوشان

مقایسه کارنامه گزینه‌های اصلی سرمربیگری استقلال

باشگاه استقلال به ساعات حساس انتخاب سرمربی جدید خود نزدیک می‌شود و از میان گزینه‌های ایرانی موجود، یک نفر به عنوان جانشین ساپینتو معرفی خواهد شد.

مقایسه کارنامه گزینه‌های اصلی سرمربیگری استقلال

به گزارش "ورزش سه"، زمان زیادی تا انتخاب سرمربی جدید استقلال باقی نمانده است. مدیران باشگاه همچنان در حال بررسی رزومه گزینه‌های مورد نظر خود هستند و اینگونه به نظر می‌رسد که از میان جواد نکونام، محمد ربیعی و شاید یک گزینه ایرانی دیگر، سرانجام یک نفر به عنوان جانشین ریکاردو ساپینتو انتخاب خواهد شد.

جواد نکونام که پس از جدایی از فولاد بدون تیم بوده و محمد ربیعی که در سه فصل اخیر هدایت مس رفسنجان را برعهده داشته است، گزینه‌های نهایی حجت کریمی به شمار می‌روند هر چند که اگر توافقی با این نفرات صورت نگیرد، آنگاه می‌توان به گزینه ایرانی دیگری نیز فکر کرد.

در زیر به بررسی رزومه گزینه های ایرانی استقلال می پردازیم:

* جواد نکونام:
او کار مربیگری را از تیم خونه به خونه بابل آغاز کرد و نتایج بسیار خوبی را نیز کسب کرد و تیمش یکی از مدعیان صعود به لیگ برتر بود. پس از شکست برابر مس رفسنجان در هفته هجدهم لیگ دسته اول که اولین شکست نکو و خونه به خونه بود، او از سمت خود کناره گیری کرد. در روزهایی که تصور می‌شد جواد هدایت تراکتور را برعهده می‌گیرد، اما وی به عنوان سرمربی نساجی، رقیب اصلی خونه به خونه انتخاب شد و در پایان نیز توانست قائمشهری‌ها را برای نخستین بار در تاریخ باشگاه، به لیگ برتر برساند.

1887146

پس از موفقیت با نساجی، نکونام تصمیم گرفت مسیر جدیدی را در فوتبالش انتخاب کند. پس از عدم توافق مدیران فولاد با افشین قطبی، جواد به عنوان سرمربی این تیم خوزستانی انتخاب شد. او در نخستین فصل حضورش در فولاد، توانست رتبه سوم لیگ را از آن خود کند و در فصل دوم حضورش در فولاد نیز در دیدار فینال جام حذفی با غلبه بر استقلال، عنوان قهرمانی را به دست آورد.

پس از این قهرمانی، نکونام از فولاد جدا شد تا عبدالله ویسی به عنوان جانشین وی معرفی شود. نتایج گواردیولای ایران سبب شد تا او خیلی زود از فولاد جدا شده و نکونام یک بار دیگر روی نیمکت این تیم بنشیند. او در پایان فصل با خوزستانی‌ها ششم شد ولی توانست با غلبه بر پرسپولیس، قهرمانی سوپرجام را از آن خود کند.

1887147

سومین فصل حضور نکونام در فولاد با کسب رتبه پنجم به پایان رسید و او با این تیم، به عنوان صدرنشین، از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد. اما فصل چهارم باب میل نکو پیش نرفت و پس از کسب نتایج ضعیف با فولاد و دستیابی به 24 امتیاز در 20 مسابقه، حواشی حضور در آسیا و ترک یکباره تیم در عربستان، باعث جدایی او شد و این سرمربی جوان از آن موقع تاکنون مشغول استراحت بوده است. ضمن اینکه در نظرسنجی‌های صورت گرفته، نکونام با استقبال بیشتری از سوی هواداران استقلال روبرو شده و بیشترین آراء مثبت را دریافت کرده است.

* محمد ربیعی:
او کار حرفه ای مربیگری را خیلی زود و پیش از رسیدن سن 30 سالگی آغاز کرد. ربیعی با هدایت سایپا مهر کرج نامی برای خود دست و پا کرد و توانست این تیم را از دسته سوم به لیگ دسته دوم برساند. او در رقابت‌های جام حذفی نیز با سایپا مهر کرج به مصاف آبی‌های پایتخت رفت که تیم او با یک گل بخودی که در دقیقه 105 به ثمر رسید، مغلوب تیم پرقدرت آن روزهای استقلال شد.

1887148

ربیعی سپس هدایت البدر بندر کنگ را برعهده گرفت و با این تیم نیز توانست از رقابت‌های لیگ دسته دوم به لیگ دسته اول صعود کند. این مربی جوان به شکل عجیبی این کار را دوباره و این مرتبه با شهرداری اردبیل تکرار کرد و آن‌ها را از دسته دوم به لیگ آزادگان رساند.

این مربی جوان چند سالی را نیز در بادران سپری کرد و تا هفته‌های پایانی شانس صعود به لیگ برتر را داشت ولی در نهایت موفق به انجام این کار نشد. او سپس در فصل 98 – 99 هدایت مس رفسنجان را برعهده گرفت و توانست در سال نخست حضور در این تیم، نماینده کرمان را به لیگ برتر برساند تا تجربه صعود در تمامی رده‌های لیگ کشور را در کارنامه اش ثبت کند.

1887149

ربیعی طی سه فصل اخیر که مس رفسنجان در لیگ برتر حضور دارد، به ترتیب این تیم را به رتبه‌های هشتم، ششم و پنجم رساند و در یک قبل نیز فاصله کمی تا کسب سهمیه آسیایی داشت. نکته جالب اینکه تیم او در سال صعود به لیگ برتر بهترین خط حمله لیگ آزادگان را به خود اختصاص داد و در لیگ بیست و دوم نیز پس از پرسپولیس، بهترین خط دفاعی لیگ برتر را از آن خود کرد تا ربیعی نشان دهد در هر دو جبهه دفاعی و تهاجمی توانایی دارد.

* علیرضا منصوریان و ساکت الهامی نیز دو سرمربی دیگری هستند که بحث آن‌ها در روزهای اخیر مطرح بوده است و اگر به هر دلیلی باشگاه استقلال نتواند با نکونام یا ربیعی به توافق برسد، منصوریان و الهامی نیز گزینه‌هایی هستند که قابلیت مذاکره مجدد را دارند. البته این مسئله نیازمند آن است که تا زمان تصمیم گیری نهایی مدیران استقلال، این دو سرمربی برای فصل آینده با تیمی به توافق دست پیدا نکنند.

* در نهایت به نظر می‌رسد که مدیران استقلال از میان سه گزینه یاد شده، یک نفر را به عنوان سرمربی خود انتخاب می‌کنند و باید دید اتفاق آراء کمیته فنی و مدیریت باشگاه روی کدام گزینه است.

دیدگاه‌ها