کد خبر : 1946418 | 04 تیر 1402 ساعت 08:00 | 66.8K بازدید | 14 دیدگاه

ربع قرن پس از یک شاهکار هلندی

سالگرد یکی از زیباترین گل‌های تاریخ فوتبال

هلند هرگز قهرمان جهان نشده اما جام ملت‌های اروپا را برده است.

سالگرد یکی از زیباترین گل‌های تاریخ فوتبال

به گزارش ورزش سه، 3۵ سال پیش در المپیا اشتادیون برلین، نارنجی‌ها در آخرین مسابقه جام ملت‌های اروپا (یورو ۸۸) با اتحاد جماهیر شوروی با هدایت والری لوبانوفسکی کبیر روبرو شدند.

این دو تیم در مرحله اول مسابقات هم با یکدیگر دیدار کرده بودند که در آن مسابقه، تیم ملی شوروی برنده مسابقه شده بود. در بازی دوم، رینوس میشل، سرمربی مشهور هلند تصمیم گرفت تا نسبت به بازی اول تغییراتی در ترکیب بدهد و مارکو فان باستن که در بازی قبل مقابل آلمان و در مسابقه دوم مقابل انگلیس، چهار گل به ثمر رسانده یود به عنوان مهاجم نوک به میدان رفت.

1890951

این ستاره افسانه‌ای فوتبال هلند در این مسابقه با یک گل استثنایی که یکی از بزرگترین گل‌های تاریخ محسوب می‌شود، زمینه‌ساز پیروزی دو بر صفر هلند مقابل شوروی شد. گل اول بازی را نیز رود گولیت با یک ضربه سر غیرقابل مهار وارد دروازه ریناد داسایوف کرده بود.

هلند در این تورنمنت یک تیم بااستعداد بود با ۱۱ بازیکن درجه یک. تیم شوروی هم با وجود دریافت دو گل، دست از تلاش برنداشت اما مغلوب تیزچنگی هانس وان بروکلن، دروازه‌بان تیم ملی هلند شد که پنالتی ایگور بلانوف را مهار کرد.

1890952

آنچه بیشتر از همه از این بازی به خاطر می‌آید، گل تماشایی مارکو فان باستن است؛ او توپ ارسالی بری فان ارل را که از سمت چپ به سوی دروازه شوروی ارسال شد، با یک ضربه سر ضرب از زاویه بسته با پای راست به گلی تبدیل کرد که هرگز از خاطره هواداران فوتبال بیرون نمی‌شود.

این آغاز دوران مارکو فان باستن به عنوان یک بازیکن تمام عیار و برنده سه توپ در آینده بود؛ ستاره‌ای که اگر مصدومیت ناکارش نمی‌کرد، احتمالا توقف ناپذیر و بی‌مهار جوایز بیشتری را نیز به خانه می‌برد.

دیدگاه‌ها