کد خبر : 1950443 | 22 تیر 1402 ساعت 14:47 | 110K بازدید | 33 دیدگاه

یک ساعت و نیم بحث و جدل هواداران خشمگین با قربانزاده

تشبیه سه مدیرعامل استقلال به هلاکو خان مغول

رئیس سازمان خصوصی‌سازی عملکرد دو مدیر سرشناس استقلال در فصل‌های اخیر را با حمله مغول‌ها مقایسه کرد.

تشبیه سه مدیرعامل استقلال به هلاکو خان مغول

به گزارش "ورزش سه" رئیس سازمان خصوصی‌سازی ناگهان ظرف چند ماه گذشته تبدیل به یکی از نقش اول‌های فوتبال ایران شده است. او بخصوص بعد از برنامه جنجالی «فوتبال برتر» که مقابل فتح‌الله‌زاده ظاهر شد و ماجراهای مهمی چون وصول دو بار یک چک یا گم شدن 140 هزار دلار پول انتقال محبی و عدم پرداخت پول به استراماچونی نامش مطرح شد.
با این وجود، شرایط باشگاه استقلال به واسطه مشکلات مدیریت وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که امروز بار دیگر خشم و ناامیدی هوادارانش را موجب شده است. این میزان عصبانیت به حدی است که وقتی شب گذشته حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، در یک گفت‌وگو در کلاب هاوس با دعوت هواداران استقلال حضور پیدا کرد با حدود هزار نفر از طرفداران عصبانی و معترض مواجه شد. او قصد داشت فقط 20 دقیقه پاسخگوی سوالات باشد، اما نزدیک به یک ساعت و نیم با هواداران صحبت کرد. حرف‌هایی که در میان چیزهای جالب و تازه‌ای وجود داشت و البته بخشی از مسائل همان‌هایی بودند که در ماه‌های اخیر درباره‌شان صحبت شده است.

قربانزاده که از صدا و لحن صحبت و درنهایت حرف‌هایش مشخص بود تحت فشار شدیدی که طی روزهای گذشته از سوی هواداران استقلال و پیج‌های هواداری متحمل شده قرار دارد، در این زمان سعی کرد پاسخ‌های صریحی به پرسش‌های تمام نشدنی استقلالی‌ها بدهد: 
هرچه بگویم به‌خاطر رقابت استقلال و پرسپولیس ممکن است تفسیر شود. بعضی از رسانه‌ها کارهایی انجام می‌دهند و توهین می‌کنند که مرزشان با رسانه و هوادار واقعی فرق دارد. ببینید مرزی وجود دارد بین کسی که در این فضا بقیه را تحریک می‌کند با کسی که دلش مثل سیر و سرکه می‌جوشد که باشگاه دارد فرصت را از دست می‌دهد. هواداران واقعا حرص و جوش می‌خورند. با حرف نه می‌توانم ثابت کنم و نه شما می‌پذیرید که این چند جمله را قبول کنید. معتقدم باید زمان بگذرد و در عمل ثابت شود.

1838403

ماجرای 600 درصد افزایش 
ماجرا این است که تیمی که با 75 میلیارد تومان بدون باخت قهرمان لیگ شد و می‌توانست به آسیا برود در سال بعد با 600 درصد افزایش 450 میلیارد تومان بسته شد. که تفاوت اختلاف معناداری هم داشتند، البته من صاحب‌نظر در زمینه فنی نیستم. اما صاحب نظران این را گفتند و می‌گویند که این وضعیت محصول سیاست اشتباهی است که در آن دوره اتفاق افتاد. انتخاب‌های بدی که آن نتایج را رقم زده متاسفانه ادامه پیدا کرده. این را می‌پذیرم که هوادار بگوید تقصیر من نیست. همین حاکمیت و دولت این آدم‌ها را  انتخاب کرده است. کاملا درست است. انتخاب‌های اشتباه صورت گرفته. بنده به سهم خودم سعی کردم این انتخاب‌ها درست شود. از پیشکسوتان و صاحب‌نظران کمک گرفتیم. با پیشنهاد خودم فراخوان دادیم و نظرات را جمع کردیم. بیش از سی نفر مصاحبه شدند. از اردیبهشت ماه به دنبال تغییر مجمع بودم.
نمی‌توانم شفاف‌تر صحبت کنم، اما تمام تلاشم را کردم اردیبهشت تمام شود، ولی همه دیدند ابر و باد و مه و خورشید و فلک به کار افتاد که نشود. هم در دوره آجرلو، هم فتح‌الله‌زاده و هم کریمی سومدیریت و بی‌تدبیری موج می‌زد. با من مخالف آقای کریمی بودم و این را همه می‌دانستند وقتی انتخاب شد و آمد باز هم برای اینکه اسم باشگاه پرعظمت استقلال را بتواند مدیریت کند پیگیری‌های لازم انجام شد. ببینید نقش قربانزاده و یا خصوصی‌سازی چه بوده. مدیرفنی یا منبع درآمد باشگاه نبوده است. سازمان خصوصی‌سازی شرکت‌های در لیست واگذاری را واگذار می‌کند و در این بین اگر لازم باشد اهمال حقوق مالکانه و مدیریتی‌شان را انجام می‌دهد. تا الان در بیست سال گذشته برای هیچ شرکتی نیفتاده است، چون شرکت‌ها دست وزرای مربوط هستند، هیچوقت وزیر اقتصاد نرفته ایران خودرو از وزارت صمت بگیرد، یا پالایشگاه تهران را از وزارت نفت بگیرد. به همین ترتیب وزارت ورزش مسئولیت داشته و نگرفته است. من پیگیری کردم پانصد میلیارد تومان نصیب باشگاه‌ها شد. امیدوار بودم اهرمی باشد برای سرمایه‌گذاری در ورزش حرفه‌ای اما این ششصد درصد افزایش هزینه و سوءمدیریت مثل کارمندی است که روز اول برود بهترین رستوران و بعد از سه روز حقوق یک ماهش را بخورد، 27 روز دیگر باید یک طور دیگری زندگی کند. هوادار تقصیری ندارد. انتخاب‌ها درست نبودند. من اگر سکوت می‌کردم فرق می‌کرد اما رفتم پیش دادستان و بازپرسی اولین بار شکایت صریح از مدیرعامل و هیات مدیره را ثبت کردم. خواستم که یک بار رسمی این کار انجام شود تا مردم نروند با صدها پیچ و رسانه بقیه را متهم کنند. خواستم یک بار ریشه‌اش کنده شود. امیدوارم قوه قضاییه هم زودتر حکم را صادر کند.

مورد مشابه در پرسپولیس 
از هفت صبح با آقای خطیر جلسه داشتم. شنیدم گفتند آقای نبی بوده، در حالی که اینگونه نیست.

گفت داریم پیگری می‌کنیم. ما قبلا اصلا امور مالی در هیات مدیره نداشتیم و نمی‌دانستیم دوستان چه کار می‌کنند. بعد از آن هم دیگر تیم هیات مدیره با کمک وزیر اقتصاد و وزیر ورزش، نامه دو امضا وزیر وزش و اقتتصاد نوشته شد و رفت به صورتجلسه بانک شهر و هر باشگاه دو و نیم میلیون دلار دریافت کرد. استقلال بیشتر ریال و پرسپولیس بیشتر دلار گرفتند.

1870522

مانع پرداختی به استقلال 
هیچ زمانی در مورد باشگاه استقلال مانع هیچ پرداختی نشدم. هیچ نامه یا مورد شفاهی پیدا نمی‌کنید که این اتفاق افتاده باشد. من هیچوقت با صراحت می‌گویم اگر کسی نامه‌ای یا زنگ یا پیام از من داشته باشد که به استقلال ندهید منتشر کند. الان مورد خطاب قرار می‌گیریم که چرا یک ریال در باشگاه نیست چون باید مجوز می‌گرفت در حالی که به فتح‌الله‌زاده دادیم، اما ته دیگش را درآورد. اشتباهی که هست این است که تصور می‌شود ما منبعی در خصوصی‌سازی داریم که می‌توانیم پولی پرداخت کنیم و نمی‌کنیم. خصوصی‌سازی منبعی ندارد. یک ریال هم ندارد. 500 میلیارد سهام و مابقی وام را استقلال همه را هزینه کرده است. امیدوارم هیات مدیره درآمدزا کمک کند که حل شود. برای کمک به استقلال  همه مجوزها را دادم و هیچ مجوزی نبوده نداده باشم. اما کریمی به دروغ جلوه می‌دهد که استقلال منابع مالی دارد و من نمی‌گذارم این اتفاق بیفتد. 

ماجرای فرابورس 
در مورد اینکه گفته می شود فرابورس مانع از انتشار قرارداد پرسپولیسی‌ها شده اشتباه است. هردو باشگاه هزینه‌ها را کامل اعلام نکردند. قیمت پایه را اعلام کردند. مدارک هر دو باشگاه در سایت کدال ناقص بود. قرار بود قراردادهایشان را افشا کنند، ولی هر دو باشگاه ناقص اعلام کردند، مثلا بازیکن جدید و آپشن‌ها را اضافه نکرده بودند. اما هفته بعد بطور دقیق و با جزئیات همه چیز اعلام می‌شود. 

هیات مدیره استقلال کامل نیست 
داریم تلاش می‌کنیم. همه شاهدند ماجرای آن وویسی که از من منتشر کردند و چه جنجالی به پا شد. همین الان بگویم چه کارهای برای اسپانسرینگ کردیم می‌گویند فلانی این کار را برای فلان باشگاه کرد. این دو باشگاه فرقی برای من در زمینه مالی ندارند بهترین حالت این است هر دو باشگاه به شرایط مناسبی برسند.

1870442

نحوه انتخاب هیات مدیره 
مدل انتخاب‌ها اینگونه بود که کار گروه مشترکی از دو وزارتخانه تشکیل شده و از میان نفرات پیشنهادی و بعد از بررسی انتخاب شدند. آقای خانی بیست سال حسابرسی انجام داده است. دیگر اینگونه نیست که کسی بگوید پول می‌دهم صندلی هیات مدیره را من بدهید و بعد پول و سود خودش و شرکتش را تبدیل کند به قرارداد اصولی و همان‌طوری کنتور بیندازد. 

ماهیت شرکت 
برخی از عزیزان ماهیت شرکت را نمی‌دانند. شرکت یک ماهیت مستقلی دارد. طرح توجیهی را حسابرس امضا می‌کند. می‌رود پذیره‌نویسی می‌کند از مردم پول را جمع می‌کند. می‌آید تو حساب شرکت طبق قانون تجارت مدیرعامل هزینه می‌کند و بعد از هر شش ماه یا یک سال بررسی می‌شود. ما گفتیم معاون وزیر و مدیرعامل بیایند و ریال به ریال هزینه‌ها را بگویید. پرسپولیس براساس آن هزینه کرد. استقلال گزارش خلاف واقع داد. چیزی را به ما داد که عمل نکرده بود. لحظه‌ای که من متوجه شدم به دادستان کل نامه زدم. من اول از آقای فتح‌الله‌زاده شکایت کردم و بعد سازمان بازرسی آمد. زمانی که ورود کردم تخلف اتفاق افتاده بود. 

پول‌هایی که معلوم نیست کجا هزینه شده 
من مجوز دادم پول برای استراماچونی انجام شود نشد، بعد ماجرای حذف پیش آمد که وزیر و اینها آمدند، وام ارزی داده شد. چیزی را که گفتم و ثابت کردم تخلف بوده. این اتفاقات توسط کسانی افتاده که پول‌ها را معلوم نیست کجا هزینه کردند. فرد برخلاف اصول انسانی و اخلاقی چک را دوبار پاس می‌کند. پول استراماچونی را نمی‌دهد و تیم حذف می‌شود و بگویند به خاطر حرف‌های من بوده است. قبل از آن برنامه فوتبال برتر با فتح‌الله‌زاده مدیرعامل استقلال داشت می‌رفت. استعفا داده بود و برگشت. گفت من گلبرگ مغرورم. باشگاه هیچ پولی نداشت و همه را هزینه کرده بود. 

می‌خواهم سرم را به دیوار بکوبم 
من دنبال تعیین تکلیف زودتر بودم و هزارجور نامه زدم. می‌خواهم سرم را بکوبم به دیوار. نگذاشتند من مجمع را برگزار کنم. نامه‌های امنیتی زدند تا نگذارند برگزار شود، بعد به من می‌گویند تو نگذاشتی. من تمام توانم را گذاشتم را تا مجمع زود برگزار شود. اینکه چرا پول استراماچونی را ندادند در مسئولیت من نیست. مجوز داده شده و باشگاه باید می‌رفت درآمدزایی می‌کرد. دو وزیر آمدند و با بانک شهر وام را نهایی کردند و این فراتر از مسئولیت و کار سازمان خصوصی‌سازی است. من مسئولش نبودم که بدانم چه اتفاقی افتاده. وزارت ورزش و مدیرعامل درباره طلب استراماچونی جلسه داشتند و گفتند دارد درست می‌شود و با وکیل او صحبت کردیم. من مطلع نبودم و فقط هر مجوزی لازم بود برای حل مشکل صادر کردم. کسانی دیگری باید پاسخگو باشند.

دیدگاه‌ها