کد خبر : 1950664 | 23 تیر 1402 ساعت 18:48 | 93.6K بازدید | 76 دیدگاه

مورایس در آستانه سخت‌ترین تصمیم در اصفهان؛

معادله حل نشدنی سپاهان با چهار مهاجم نوک

اینکه ژوزه مورایس چطور می‌خواهد از چهار خرید خود در فاز هجومی بهره ببرد، یکی از جالب‌توجه‌ترین ابهامات فصل پیش رو و البته سخت‌‎ترین برای خودش است.

معادله حل نشدنی سپاهان با چهار مهاجم نوک

به گزارش "ورزش‌ سه"، فصل گذشته در حالی برای سپاهان شروع شد و با کسب رتبه دوم پس از پرسپولیس به انتها رسید، که در تمام طول فصل و به ویژه در روزهایی که شهریار مغانلو با محرومیت یا مصدومیت مواجه می‎‌شد، کار برای مورایس برای آرایش خط هجومی تیمش بسیار سخت می‌شد. به این موارد عملکرد نه چندان خوب خارجی‌های تیم (کامسوبا و کاتاتائو) را هم اضافه کنید، تا متوجه شوید که چقدر سرمربی پرتغالی سپاهان در لیگ بیست و دوم در خط آتش تیمش در مضیقه قرار داشت.
به همین دلیل مورایس در پنجره تابستانی لیگ بیست و دوم برای اینکه مشکلات فصل گذشته برایش تکرار نشود، تمرکز ویژه‌ای روی بهبود خط تهاجمی سپاهان گذاشت و با جذب چند بازیکن تراز اول شرایط را در این منطقه از زمین به شکل قابل توجهی تقویت کرد.
جذب رضا شکاری که 7 مرتبه در لیگ بیست و دوم برای گل‌گهر گلزنی کرده بود و 5 مرتبه هم پاس گل به نامش ثبت شد، اولین گام برای تقویت بخش هجومی سپاهان بود و در فاصله کمی جذب کاوه رضایی که فصل گذشته به دلیل مشکلات غیر فنی فقط 6 مرتبه برای تراکتور بازی کرد و دو مرتبه هم گلزنی کرد، رسانه‌ای شد، تا خیلی از مربیان لیگ برتر به مورایس حسادت کنند.
اما در آینده اگر کارشناسی بخواهد عجیب‌ترین نقل و انتقالات لیگ بیست و سوم را مورد بررسی قرار بدهد، احتمالا از جذب عیسی آل‌کثیر به عنوان یکی از خریدهای عجیب پنجره تابستانی این لیگ نام خواهد برد. این بازیکن در کشاکش مذاکرات با مدیران پرسپولیس، تصمیم غیرمنتظره‌ای گرفت و راه خود را از اردوی سرخپوشان جدا کرد، تا در لیگ بیست و سوم پیراهن سپاهان را برتن کند.
این سه خرید سپاهان در حالی در فاز تهاجمی تیم نهایی شدند، که شهریار مغانلو بهترین گلزن فصل گذشته مسابقات فارغ از حواشی مربوط به آینده‌اش، متمرکز بر تمرینات بود، اما حالا سوال مهمی پیرامون آینده این 4 بازیکن تهاجمی و جایگاه‌شان در ترکیب اصلی فصل پیش رو شکل گرفته است.

1897925

بولت زیر مجموعه مورایس و فرضیات استفاده بهینه از 4 مهاجم مدعی 
فصل گذشته سپاهان با مورایس همان آرایشی را دنبال کرد، که طی دو فصل حضور محرم نویدکیا شاهدش بودیم؛ یعنی سیستم 3-3-4 که قدرت تطبیق‌پذیری بالایی با استراتژی کادر فنی با توجه به شرایط هر مسابقه دارد.
با این حال اگر بخواهیم به صورت جزئی‌تر این موضوع را مورد بررسی قرار بدهیم، هر چهار مهاجم سپاهان از جمله شهریار مغانلو، کاوه رضایی، رضا شکاری و عیسی آل‌کثیر به عنوان بازیکنانی شناخته می‌شوند، که توانایی آنها در محوطه جریمه حریفان بسیار بیشتر از سایر نقاط زمین است. اگرچه طی سال‌های اخیر بارها مشاهده کرده‌ایم، که کاوه رضایی و رضا شکاری در پست پشت مهاجم یا وینگر نیز به بازی گرفته شده‌اند، اما درباره شهریار مغانلو و عیسی آل‌کثیر هیچ شکی وجود ندارد، که استفاده از آنها در پستی به غیر از مهاجم هدف، به نوعی اتلاف انرژی‌ آنها و فرصت‌سوزی است.

بولت زیر مجموعهادامه با روش قبلی یا استفاده از سیستم جدید 
مورایس برای اینکه بتواند از توانایی‌های این 4 مهاجم نهایت بهره را ببرد، می‌تواند آرایش بازیکنانش در زمین را دستخوش تغییر کند، که البته گزینه چندان محتملی به نظر نمی‌رسد. با این حال استفاده از آرایشی که امکان استفاده از دو مهاجم راس را به مورایس می‌دهد، می‌تواند گزینه قابل توجهی برای استفاده همزمان از مهاجمانی باشد، که خصوصیات مشابه دارند و حتی می‌توانند مکمل هم باشند.

1897026

بولت زیر مجموعهاستفاده از سیستم گذشته و ایجاد رقابت شدید  
این گزینه‌ای است که به نظر می‌رسد بیشتر از گزینه قبلی در دسترس مورایس محتمل باشد. بدین صورت عیسی و شهریار به عنوان دو مهاجم هدف برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی باید یکی از دشوارترین رقابت‌های فصل را تجربه کنند و از کاوه رضایی و رضا شکاری هم در پست بازیکن پشت مهاجم (هافبک بازیساز) یا وینگر چپ و راست استفاده شود.

بولت زیر مجموعهجدایی یک ستاره با فرصت‌ها و تهدیدهای خاص خود 
گزینه دیگری که پیش روی مورایس و مدیران سپاهان قرار دارد، این است که به یکی از مهاجمان تیم اجازه جدایی بدهد. شهریار مغانلو بازیکنی است که این روزها زمزمه‌هایی مبنی بر جدایی‌اش شنیده می‌شود. در واقع سپاهانی‌ها می‌توانند با صدور رضایتنامه یکی از مهره‌های تهاجمی‌شان، یک جای خالی بزرگسال برای تقویت بخش‌های دیگر زمین ایجاد کنند، ترافیک خط هجومی را کم کنند و در عین حال درآمدزایی هم داشته باشند. البته که از سوی دیگر صدور رضایتنامه هر یک از مهاجمان تیم به ویژه برای یک تیم در داخل کشور، می‌تواند سبب تقویت یکی از رقبایی شود که با سپاهان برای کسب عنوان قهرمانی نبرد خواهد کرد.

بولت زیر مجموعهمعادله حل نشدنی لیگ برتر با چهار مهاجم 
به هر حال جذب سه مهاجم و همینطور بازیکنانی نظیر احسان پهلوان و رضا اسدی اگرچه سپاهان را از نظر کیفیت بازیکنان نسبت به فصل گذشته ارتقا داده، اما باید هر چه زودتر از سوی کادر فنی و مدیران باشگاه فکری برای استفاده بهینه از آنها و جلوگیری از حواشی احتمالی با شروع مسابقات صورت بگیرد، تا این معادله پیچیده با پیدا کردن پاسخی که درمجموع به قدرت طلایی‌پوشان اصفهانی می‌افزاید، حل شود.

دیدگاه‌ها