کد خبر : 1951713 | 28 تیر 1402 ساعت 15:07 | 430.8K بازدید | 317 دیدگاه

15 سال با یک شایعه بزرگ؛

دروغ عجیبی در مورد پرسپولیس که باور کردید!

جدا از مشکلات خاص فوتبال ایران، شایعات و در حقیقت "دروغ" نیز بخش لاینفک این چرخه هستند.

دروغ عجیبی در مورد پرسپولیس که باور کردید!

به گزارش "ورزش سه"، در سال‌های اخیر و به خصوص با افزایش تمایل هواداران فوتبال به رجوع به شبکه‌های اجتماعی، هم روند انتقال اطلاعات و اخبار به شکل غیرقابل توصیفی افزایش یافته و هم بخش بیشتری از مردم به خبرهای مورد نظر خود دسترسی پیدا کرده‌اند که این به خودی خود اتفاق مثبتی است. اما در همین حال نیز اخبار و شایعات دروغ به شدت در بین هواداران شیوع پیدا کرده و گاهی یک خبر دروغ و غلط به قدری رواج پیدا می‌کند که کاری از دست هیچکس برای اصلاح افکار عمومی و نشان دادن آدرس درست وجود ندارد. اما جالب اینجاست یکی از عجیب‌ترین شایعات در شاید تاریخ فوتبال ایران، سال‌ها قبل رواج پیدا کرد و در حال حاضر شاید هیچ راه حلی برای تنویر افکار عمومی وجود ندارد.

15 سال پیش و در روزهای اوج پرسپولیس تحت هدایت افشین قطبی بود که مهاجمی 23 ساله، بلندقامت و با چهره‌ای تکیده وارد فوتبال ایران شد. پرسپولیس که در لیگ هفتم و با درخشش محسن خلیلی و علیرضا نیکبخت به عنوان قهرمانی دست یافته بود، برای موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا دست به جذب خریدهای بزرگی زده بود و با حمایت حسین هدایتی و حضور داریوش مصطفوی روی صندلی مدیر عاملی، یکی از کهکشانی‌های تیم‌های تاریخ خود را روانه لیگ برتر کرد.

فصل برای قرمزپوشان با بردهای متوالی و نمایش درخشان آغاز شد و به نظر می‌رسید این تیم باز هم بخت اول قهرمانی در لیگ برتر است. چند هفته بعد نوبت حضور ستاره‌های مشهور و جدید در ترکیب این تیم رسید و البته مهاجمی برزیلی و جوان به نام پائولو روبرتو دی‌کارمو نیز به ترکیب این تیم اضافه شد. اخبار حاکی از آن بود که دی‌کارمو با اصرار مارکو، دستیار جدید و برزیلی افشین قطبی به ترکیب این تیم اضافه شده و با رقم هنگفت 350 هزار یورو (برای یک مهاجم 23 ساله و بدون کارنامه‌ای درخشان) لباس پرسپولیس را به تن کرده است.

رونمایی از دی‌کارمو با شکست تلخ و سنگین پرسپولیس در مشهد برابر ابومسلم همراه شد و در ادامه روند نتایج خوب این تیم در ابتدای فصل تغییر کرد. بازی جنجالی با ذوب آهن در تهران و عصبانیت شدید افشین قطبی باعث شد این تیم غرق در حاشیه شود و در نهایت این سرمربی محبوب در 19 آبان 87 و پس از تساوی خانگی مقابل صبا، شبانه از سمت هدایت پرسپولیس استعفا داده و از این تیم جدا شد. روزهای پایانی او در مقطع اول حضور در فوتبال ایران به شکلی غیرقابل توضیح سپری شد و در مقطعی که به ماشین او حمله شد و حتی زندگی شخصی قطبی نیز مورد انتقاد سرمربی سابق فوتبال ایران قرار می‌گرفت، در واقع شاهد فرار شبانه قهرمان فصل قبل لیگ برتر از ایران بودیم. اما دوران حضور دی‌کارمو در ترکیب این تیم نیز همینقدر کوتاه بود و او به بدترین شکل ممکن و در میان آماج حملات از جمع قرمزپوشان جدا شد.

1899679
فریم به فریم با لحظه‌ای که کار دی کارمو را در فوتبال ایران تمام کرد- از دست رفتن یک موقعیت دروازه خالی مقابل سپاهان و هجمه‌هایی که به اوج رسید

البته نباید فراموش کرد دی‌کارمو در بازی رفت پرسپولیس مقابل سپاهان و در روز درخشش علی نیکبخت و برتری 2-3 این تیم در تهران، یک موقعیت دروازه خالی را به شکلی عجیب و غریب و غیرقابل باور از دست داد و همین روز دی‌کارمو به بازیکن منفور هواداران پرسپولیس و البته ابزار تمسخر هواداران رقیب تبدیل شد.

دی‌کارمو در دوران کوتاه حضور در فوتبال ایران اصلا از نظر کیفی نمایش موفقی نداشت و نتوانست کسری از توانایی خود را بروز دهد. فشار شدید روی این بازیکن و کادر فنی، تجربه بازی در یک کشور جدید و مواردی از این دست، باعث شد پائولو دی‌کارمو به یکی از ناکارآمدترین خریدهای تاریخ باشگاه پرسپولیس تبدیل شود. او فقط یک بار در اهواز مقابل فولاد موفق به گلزنی شد که پرسپولیس آن روز شکست خورد و کسی حتی آن صحنه را یادش نیست.

1899677

اما در همان اثنا بود که شایعه عجیبی در مورد پائولو دی‌کارمو مطرح شد. روزنامه 90 در آن مقطع مدعی شد این بازیکن در برزیل پرنده فروش بوده و اصلا فوتبال حرفه‌ای بازی نکرده است. این شایعه تا حدی ادامه یافت که بعدها عنوان شد که پائولو دی‌کارمو حتی بعد از جدایی از پرسپولیس و البته گهر درود (در واقع ترک ایران) نیز به همان شغل پرنده فروشی روی آورده و هیچ تیمی خواهان جذب او نشده است. این شایعه که با یک سرچ ساده در گوگل نیز قابل اعتبار سنجی است و تردیدی وجود ندارد که در مورد پائولو دی‌کارمو، اغلب اخبار دروغ بوده است.

اما بعد از حدود 15 سال، جالب است بدانید خبر پرنده فروشی پائولو دی‌کارمو را یکی از وکلای فوتبال ایران به دروغ به یک خبرنگار در روزنامه 90 داده و او نیز بدون تحقیق این شایعه را چاپ کرده است. خود این وکیل بعدها اعتراف کرد یک چیزی از خودش درآورده و بعدها دیده که دروغش اینقدر گسترده، عمومی و باورپذیر شده است.

هنوز و تا سال‌های سال نیز از پائولو دی‌کارمو با لقب پرنده فروش یاد می‌شود. حتی چهار سال قبل جونیور برندائو، مهاجم ناکارآمد تیم کالدرون نیز با همین پائولو دی‌کارمو مقایسه شد و به او نیز لقب پرنده فروش دادند. باورش چندان آسان نیست، اما یک دروغ و شاید بامزگی یک نفر باعث شده 15 سال در فوتبال ایران چنین شایعه‌ای رواج پیدا کند و حتی همین اخیرا نیز رسانه‌ها به این لقب و تمسخر پائولو دی‌کارمو پرداخته‌اند.

1899680
چهار بازیکن خارجی فصل پرحاشیه پرسپولیس با افشین قطبی- ستاره‌هایی که دست آخر گره‌ای از کار این تیم باز نکردند

حتی داریوش مصطفوی، مدیر وقت پرسپولیس نیز در آن مقطع مدعی شد این بازیکن به اصرار افشین قطبی راهی تیم شده و او یک پرنده فروش بوده که پرسپولیس نیازی به جذبش نداشته است. رابطه بسیار بدی بین مدیر و سرمربی پرسپولیس وجود داشت و سرمربی سابق فوتبال ایران از هر فرصتی برای تخریب بی‌رحمانه و ولو دروغ قطبی استفاده می‌کرد.

در اینکه پائولو دی‌کارمو اصلا انتقال موفقی نبود و نتوانست در ایران خودش را نشان دهد هیچ تردیدی وجود ندارد، اما این شایعات و اخبار نیز دروغی بود که سال‌ها ذهن هواداران فوتبال را مشغول کرد. از آن دسته کلیشه و شایعاتی که هنوز هم به وفور دیده می‌شود. یکی یک شایعه دروغ می‌گوید و تا سال‌های سال اهالی فوتبال به آن استناد می‌کنند. آنقدر عجیب که حتی حالا وقتی می‌خواهید اسم این بازیکن را سرچ کنید، لقب پرنده فروش پیش از بازیکن پرسپولیس در گوگل دیده می‌شود. شایعه‌ای که هرگز واقعیت نداشت و بعید به نظر می‌رسد بتوان آن را به این راحتی از ذهن هواداران فوتبال پاک کرد.

آریا فاطمی‌مقدم

دیدگاه‌ها