کد خبر : 1951870 | 29 تیر 1402 ساعت 12:35 | 3.5K بازدید | 14 دیدگاه

نقدهای فراوان، پشتوانه سازی و کنار رفتن نام ها

چالش‌های بزرگ کمیته داوران در لیگ بیست و سوم

نقدهای زیادی به کمیته داوران وارد است اما نباید آنها را مسبب تمام اتفاقات داخل مستطیل سبز دانست.

چالش‌های بزرگ کمیته داوران در لیگ بیست و سوم

به گزارش "ورزش سه"، با آغاز فصل بیست و سوم لیگ برتر، چالش داوری وارد فاز جدیدی خواهد شد. حذف نام‌های بزرگ داوری از یک طرف، فقدان حضور تکنولوژی‌های برتر فیفا از قبیل تکنولوژی خط دروازه و مهمتر از همه کمک داور ویدیویی یا وی ای آر از طرف دیگر و در آخر مردودی داوران بنام در تست آمادگی جسمانی از مهم ترین مسائلی است که می‌تواند حساس ترین کمیته فدراسیون را در چالشی بزرگ قرار دهد.

در نگاه اول تصمیم کمیته داوران برای کاهش تعداد داوران اگرچه ممکن است اینگونه بنظر برسد که از لحاظ کیفی بر عملکرد  داوران تاثیر بهتری خواهد گذاشت، در عین حال بررسی اسامی حاضر در لیست بیانگر این مطلب است شاکله اصلی  آن همان نفراتی است که در سال‌های گذشته جور بازیهای لیگ را کشیده اند. اگر اعضای کمیته داوران به فکر پشتوانه سازی برای داوری بودند، حداقل باید از حضور دو داور جوان و حاضر در دوره آکادمی ای اف سی بهره می‌بردند که با حذف این دو‌ جوان سوالات زیادی را برای اهالی فوتبال بوجود آوردند.

از طرفی دیگر حذف نام‌هایی چون مهدی سیدعلی، ابوالفضلی، عالیقدر، مداح، ذورقی و ... از دو منظر قابل بررسی است. در وهله اول فیفا با برداشتن شرایط سنی این اجازه را به داوران می‌دهد که با حفظ آمادگی جسمانی خود همچنان به فعالیت خویش ادامه دهند، از طرفی دیگر تصمیم خلق الساعه کمیته داوران با گذاشتن شرایط سنی ابهامات زیادی را در اذهان بوجود می‌آورد. اگرچه از داورانی چون ابوالفضلی انتظار می‌رود که پس از تورنمنت بزرگ جام جهانی قطر و عملکرد نه چندان مطلوب در لیگ امسال که نمونه آن را در بازی سپاهان و پیکان و با اخراج اشتباه تمیروف مشاهده می کنیم، از داوری خداحافظی کرده و جای خود را به جوانان دهند؛ چرا که در رسته کمک داوری فقدان چندانی همچون داوری احساس نمی شود و حضور جوانان مستعدی همچون سیفی، باشنده، عرب آبادی و ... نشان از حضور جایگزین های بهتری می دهد.

نکته حائز اهمیت دیگری که اخیرا در مصاحبه عده ای از داوران خط خورده از لیست ابتدایی مدعوین وجود دارد، انتقاد صریح این عزیزان از عملکرد کمیته ایست که تا هفته پیش امید به حضور در لیست داوران را داشتند و اینکه چه اتفاقی افتاده است که پس از عدم اعلام نامشان کلیه تصمیمات این کمیته را به باد انتقاد گرفته اند، در نوع خود جالب و‌حائز اهمیت است. از داورانی چون سیدعلی و عالیقدر انتظار می رود که در این زمینه سعه صدر بیشتری داشته باشند چراکه کمیته داوران را مقصر همه اتفاقات ناخوشایند چند وقت اخیر قلمداد نموده اند و با تعریف و تمجید از ریاست فدراسیون و مدیران ارشد فوتبال گوشه چشمی به بازگشت چه در زمینه داوری، چه نظارت و حتی پستهای مدیریتی دارند.

به هر حال اگرچه نقد فراوانی به عملکرد کمیته داوران وجود دارد، در عین حال نباید آن را مسبب تمام اتفاقهای بد مستطیل سبز دانست.

علی میرزابیگی

دیدگاه‌ها