کد خبر : 1953701 | 07 مرداد 1402 ساعت 20:55 | 120.2K بازدید | 464 دیدگاه

در ستایش از یک معمار واقعی:

این استقلال، بهترین تیم تاریخ ایران بود!

در اواخر دهه 70 منصور پورحیدری تیمی ساخت که در آسیا هم رقیب نداشت.

این استقلال، بهترین تیم تاریخ ایران بود!

به گزارش "ورزش سه"، در روزهایی که استقلال اصلا حال و روز خوشی ندارد، پیج رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز پستی درمورد دومین قهرمانی استقلال در سطح قاره منتشر کرده و به تمجید از منصور پورحیدری، سرمربی فقید و پرافتخار این باشگاه پرداخت. مردی که حدود سه دهه پیش، استقلالی بنا کرد که به هیچ تیمی حتی در قاره آسیا نیز رحم نمی‌کرد.

در اواسط دهه 60 استقلال مانند فصول اخیر تحت سیطره درخشش رقیب دیرینه بود و پرسپولیس تحت هدایت علی پروین با ستاره‌های بزرگ خود تمامی جام‌های داخلی را درو می‌کرد. اما در اردیبهشت سال 69 بود که منصور پورحیدری دست به خریدهای بزرگی زده و درنهایت یک ماه بعد و پس از غلبه بر ملوان و پرسپولیس، موفق به فتح لیگ قدس شد. این سرآغاز رقم خوردن بهترین فصل تاریخ استقلال بود و آبی پوشان در مرداد 69 و در مرحله مقدماتی جام باشگاه‌های آسیا، السد که مجید نامجومطلق را در اختیار داشت با درخشش صمد مرفاوی مغلوب کرده و راهی دور بعد شدند.

1903055
استقلال پرستاره و بی رقیب سال 70، بازیکنانی که بهترین روزهای تاریخ باشگاه را رقم زدند

اما حمله عراق به کویت و جنگ سهمگین خلیج فارس باعث شد مراحل بعد این تورنمنت یک سال به تعویق افتاد و در تابستان سال 70 بود که استقلال پرستاره و آماده تحت هدایت پورحیدری، در طی مسابقاتی فشرده در نهایت به فینال رسیده و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

استقلال پرستاره آن فصل که نقش مهمی در اولین قهرمانی ایران بعد از انقلاب در پکن داشت، قرعه خوبی نیز در این تورنمنت داشت و بعد از برتری برابر محمدان بنگلادش، در نیمه نهایی نیز با درخشش شاهرخ بیانی از سد پليت جايا از اندونزي گذشت و راهی دیدار فینال شد. درنهایت استقلال در بازی فینال با دو گل رضا حسن زاده و صمد مرفاوی برابر ليائونينگ از چين نیز پیروز شده و برای دومین و آخرین بار قهرمان آسیا شد.

1903052
خط دفاعی پرستاره و حضور عابدزاده که در اوج آمادگی بود، دیواری بتنی مقابل دروازه استقلال ساخته بود

تنها به لیست تیم پرستاره و آماده تحت هدایت منصور پورحیدری توجه کنید: شاهرخ و شاهین بياني، عباس سرخاب، غفوريهاي اصل، عابدزاده، شاهين بياني، مرفاوي، مهدي فنوني زاده، ایمان عالمي، میرشاد ماجدي، صادق ورمزيار، رضا نعلچگر، امیر قلعه_نويي، مجید نامجومطلق (که بعد از یک سال به استقلال بازگشت) فرشاد فلاحت زاده، رضا حسن زاده و .... حتی شاید در بسیاری از سال ها تیم ملی ایران نیز اینقدر بازیکن درجه یک و آماده در اختیار نداشته و بی تردید این استقلال را باید بهترین و پرستاره ترین تیم باشگاهی تاریخ فوتبال ایران قلمداد کرد.

1903054
این تصویری خاص و تاریخی از تیمی است که در تاریخ جاودانه شده، بازیکنان بزرگی که دومین ستاره را برای استقلال به ارمغان آوردند

جواد زرینچه نیز بدشانس بود که همان سال استقلال را به مقصد کشاورز ترک کرده و نتوانست این افتخار بزرگ را تجربه کند. جالب اینجاست او هشت سال و به عنوان کاپیتان در فینال باخت برابر جوبیلو را در نیز قبول کرد تا یکی از بدشانس ترین بازیکنان تاریخ این باشگاه لقب گیرد. تیمی که در یک سال و بیش از 60 بازی رسمی حتی یک بار هم مغلوب نشده و دو بار راهیابی به فینال جام باشگاه های آسیا را تجربه کرد. حضور بونژاك در کادر فنی استقلال نقش مهمی در موفقیت این داشت و به معنای واقعی جنس استقلال برای کسب این همه افتخارات بزرگ جور بود.

1903053
بعد از قهرمانی با لباس تیم ملی در پکن، نوبت درخشش در آسیا در رده باشگاهی برای ستاره های استقلال فرا رسیده بود

شاید در بین این همه بازیکن مشهور، این عباس سرخاب بود که خیلی زود و از گمنامی به شهرتی جاودانه رسیده و به یکی از مهم ترین بازیکنان تاریخ استقلال تبدیل شد. اما بی تردید نقش منصور پورحیدری در رقم خوردن این موفقیت از همه پررنگ تر بود. مردی که معمار استقلال نوین لقب گرفته و به تنها کسی تبدیل شد که هم قهرمانی در آسیا در لباس بازیکن و هم کسوت سرمربیگری را در این باشگاه تجربه کرده است.

1903051
وقتی جنگ کاپیتانی تمام شد، اوضاع رختکن استقلال سر و سامان گرفت و شاهرخ و شاهین نقش مهمی در درخشش این تیم در آسیا ایفا کردند

مردی که آنقدر استقلالی بود که بهمن سال 78 حتی از سمت مربیگری تیم ملی کنار کشیده و چند ماه قبل از جام ملت‌های آسیا، تصمیم گرفت استقلال مستاصل و درمانده آن فصول را برابر تیم بی رقیب علی پروین بازسازی کند و اتفاقا در این مسیر باز هم موفق نبود. اما فروردین 81 بدترین تجربه عمر منصور پورحیدری رقم خورد و در باتلاق آزادی و برابر آنیانگ، رویای سومین قهرمانی با استقلال در آسیا را باران شدید تهران با خود برد.

1903124
خط دفاعی رسوخ‌ناپذیر‌ استقلال با این بازیکنان باتجربه، از عوامل اصلی موفقیت این تیم در آسیا بود

حالا و در سال‌هایی که اوضاع اصلا بر وفق مراد استقلال نیست، این تیم به یک سرمربی باکیفیت و البته دلسوز مانند منصور پورحیدری نیاز دارد مردی که بهترین روزهای تاریخ این باشگاه را رقم زده و معمار مهم ترین موفقیت های استقلال لقب دارد. پست امروز AFC یک جمله مهم و طلای در خود دارد: به احترام منصورخان بزرگ و فقید که معمار آن نسل طلایی آبی بود، کلاه از سر بر می‌داریم. و این عجب تعریف درستی از پورحیدری است.

آریا فاطمی‌مقدم

دیدگاه‌ها