کد خبر : 1954625 | 12 مرداد 1402 ساعت 06:30 | 94.6K بازدید | 126 دیدگاه

از مربی سابق اوساسونا تا ممد دیوید بکام

در کادر فنی استقلال چه خبر است!

با اضافه شدن یوسو سسما و آندونی، حالا جواد نکونام تا حد زیادی به ترکیب دلخواه کادر فنی خود رسیده است.

در کادر فنی استقلال چه خبر است!

به گزارش "ورزش سه" هرچند خیلی دیر اما استقلال آرام آرام چه از نظر کادر فنی و چه از نظر بازیکن در حال سر و سامان گرفتن  است. آبی‌ها این روزها علاوه بر جذب چند بازیکن، نهایتا موفق به جذب مربی بدنساز محبوب نکونام یعنی یوسو سسما و البته پسرش شدند. مربیانی که تلفیقی از تجربه و جوانی را به کادر فنی ایرانی استقلال اضافه کرده اند. حالا به همین بهانه می‌خواهیم به بررسی نفرات کادر فنی استقلال در فاصله کمتر از ده روز تا شروع لیگ برتر بپردازیم.

جواد نکونام، خونه به خونه تا استقلال!
نفر اول کادر فنی استقلال یعنی جواد نکونام، مربیگری را در سال 95 با دستیاری کارلوس کی‌روش، مربی محبوبش، آغاز کرد. پس از جدایی از کادر تیم ملی در تابستان 1396 به عنوان سرمربی خونه به خونه بابل معرفی شد. نکونام علی‌رغم کسب نتایج خوب با این تیم در نیم فصل دوم راهی دیگر تیم مازندرانی، یعنی نساجی قائمشهر، شد. انتقالی که باعث شروع روزهای درخشان نکونام در مربیگری شد.

مطمئنا ارزش کار جواد نکونام تا سال‌های سال از ذهن هواداران نساجی بیرون نخواهد رفت. به هرحال او موفق شد این تیم را بعد از نزدیک به 24 سال، آن هم به دراماتیک‌ترین شکل ممکن، با برتری شش بر صفر برابر راه آهن در تختی تهران به لیگ برتر برساند.

بعد از این صعود تاریخی، نکونام تیمش را برای فصل 98-1397 لیگ برتر بست، اما اوضاع آنطور که باید بر وفق مراد او پیش نرفت و در نهایت بعد از پایان نیم فصل از این تیم جدا شد. نکونام با نساجی یک بار مقابل پرسپولیس در آزادی قرار گرفت که با نتیجه دو بر یک شکست خورد و یک بار نیز در قائمشهر موفق به توقف استقلال شفر با نتیجه صفر-صفر شد.

1904630

بعد از نساجی، جواد نکونام جانشین افشین قطبی در فولاد خوزستان شد و عصر طلایی دوران مربیگری او نیز از این تیم آغاز شد. فولاد با نکونام در اولین فصل مشترک، رتبه سومی لیگ را از آن خود کرد و موفق به کسب سهمیه آسیا شد. برای فصل دوم اما اوضاع کمی برای نکونام دشوار شد، زیرا فولاد پس از جذب بازیکنان تابستانی در پیش فصل لیگ بیستم، متوجه بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی زمستانی‌اش شد. با این وجود فولاد در این فصل هم زیر نظر نکونام موفق ظاهر شد و در نهایت پس از قرار گرفتن در رتبه پنجم لیگ، موفق شد برای اولین بار قهرمان جام حذفی ایران شود. جامی که نکونام با شکست تیم کنونی اش یعنی استقلال در ضربات پنالتی به آن رسید. ضمن آنکه این تیم در لیگ قهرمانان 2021 در گروهش چهارم شد و از دور بازی‌ها کنار رفت.

نکونام بعد از این فصل به شکل غیرمنتظره‌ای از فولاد جدا شد، اما بعد از گذشت تنها چهار هفته دوباره سکان هدایت این تیم را در دست گرفت. این بار موفق به کسب جام از پرسپولیس شد. فولاد نکونام با برتری یک صفر مقابل پرسپولیس در سیرجان، روند قهرمانی‌های پیاپی پرسپولیس در سوپرجام را قطع کرد و موفق به کسب دومین جام دوران مربیگری خود در کمتر از شش ماه شد. در ادامه این فصل نکونام موفق شد با فولاد به عنوان سر گروه در لیگ قهرمانان آسیا راهی مرحله یک هشتم شود. اتفاقی که در دومین سال حضورش در آسیا و با توجه به گروه نسبتا سخت فولاد دستاورد بزرگی به حساب آمد. در پایان این فصل فولاد در رتبه ششم لیگ برتر قرار گرفت.

سرانجام فصل گذشته در آخرین فصل حضور نکونام روی نیمکت فولاد، این تیم پس از دست و پنجه نرم کردن با انواع و اقسام حواشی، راهی قطر برای پیگیری ادامه لیگ قهرمانان شد که آخرین اپیزود از حضور نکونام در فولاد بود. آن‌ها پس از پیروزی یک بر صفر برابر الفیصلی، در مرحله یک چهارم باید به مصاف الهلال می‌رفتند که جواد نکونام ترجیح داد در ادامه تورنمنت در کنار فولاد نباشد.

ضمنا نکونام در سال‌های حضورش در فولاد جمعا 16 بار برابر استقلال و پرسپولیس قرار گرفت که حاصل آن چهار برد برای نکونام، هفت شکست و پنج تساوی بود.

حمیدرضا رجبی، دست راست نکونام از بابل تا اهواز
حمیدرضا رجبی دوران مربیگری‌اش با جواد نکونام از خونه به خونه بابل آغاز شد. از آن سال تا کنون در تمامی دوران مربیگری نکونام در کنار او حاضر بوده است. رجبی البته سابقه یک بازی سرمربیگری در فولاد آن هم مقابل الهلال در یک چهارم نهایی فصل گذشته را نیز دارد.

این مربی البته که در ابتدای این فصل نامش بین دستیاران خطیبی در پیکان به چشم خورد اما پس از منتفی شدن حضور هاشمی‌نسب در استقلال، سریعا جایگزین او شد و خود را به نکونام معرفی کرد.

1756775

محمد نوازی، آماده برای دومین حضور در کادرفنی استقلال
محمد نوازی را طبق عادت در چند سال اخیر کنار مهدی رحمتی در تیم‌های پدیده و آلومینیوم اراک دیده بودیم و انتظار می‌رفت در فصل جدید نیز در کادر فنی نساجی کنار سربی جوان قائمشهری‌ها باشد. اما در اولین روز تمرین استقلال به شکل غافلگیرانه‌ای در این باشگاه حضور یافت و از آن روز با انگیزه و انرژی مضاعف در تمرینات استقلال حاضر شده است.

البته که نوازی در بین مربی‌های کنونی استقلال به جز بهزاد غلامپور، تنها کسی هست که در گذشته و فصل پانزدهم نیز سابقه حضور در استقلال به عنوان مربی در کنار پرویز مظلومی را دارد. فصلی که در نهایت با سومی در لیگ و نایب قهرمانی حذفی برای استقلالی‌ها به پایان رسید. نوازی همچنین سابقه سرمربیگری در تیم‌های ایران‌جوان، جوانان و امیدهای استقلال و همچنین شهرداری اراک را نیز دارد.

1900474

کیانوش رحمتی، بازگشت مرد باوقار آبی‌ها بعد از ده سال
کیانوش رحمتی را به جرئت می‌توان یکی از بی‌حاشیه‌ترین بازیکنان تاریخ استقلال دانست. بازیکنی که از پاس تهران رفاقتش با جواد نکونام آغاز شده و تا امروز که در کادر فنی او حضور دارد. رحمتی هم به مانند رجبی، کل دوران مربیگری‌اش را در کنار جواد نکونام سپری کرده است. رحمتی همچنین در تیم‌های سایپا در کنار ابراهیم صادقی و همچنین گل ریحان البرز نیز به عنوان مربی فعالیت داشته است. 

مرد باوقار نیمکت آبی‌ها در لیگ بیست و سوم احتمالا یکی از وظایفش کنترل حواشی و تزریق آرامش به بازیکنان است. اتفاقی که می‌تواند بخش عمده‌ای از موفقیت استقلال در فصل پیش رو را رقم بزند. همان چیزی که در تیم ساپینتو به هیچ وجه دیده نمی‌شد.

1892892

بهزاد غلامپور، آماده برای پنجمین فصل هدایت گلرهای استقلال
عمو بهزاد در حال حاضر یکی از باسابقه‌ترین مربی‌های استقلال به شمار می‌رود. مردی که از زمان استراماچونی تا حالا، فقط در دوره‌ محمود فکری در استقلال حضور نداشته و مابقی روزهای استقلال در پنج سال اخیر به عنوان مربی دروازه‌بانان فعالیت کرده است.

غلامپور در شرایطی آماده پنجمین فصل حضوری روی نیمکت استقلال به عنوان مربی می‌شود که نکونام حساب ویژه‌ای روی او به عنوان یک مربی دروازه‌بان‌های باتجربه باز کرده است. 

غلامپور علاوه بر استقلال، در تیم‌های سایپا، نفت تهران، صبای قم، راه آهن و حتی پرسپولیس در کنار علی دایی فعالیت کرده است. ضمن آنکه در فصل 89-1388 مربی گلرهای تیم صمد مرفاوی نیز بود.

1786294

یوسو و آندونی سسما، پدر و پسر لالیگایی در استقلال
سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان یوسو سسما، مربی بدنساز سابق نکونام در اوساسونا، به استقلال ملحق شد. این مربی که سابقه هشت سال حضور مستمر در لالیگا را دارد، این بار دست خالی وارد ایران نشد و پسرش را نیز که مربی حرکات اصلاحی هست با خودش آورده است. 

پافشاری زیاد نکونام برای حضور او در ایران یقینا به علت توانایی بالای این مربی باتجربه است. مربی‌ای که از خونه به خونه تا فولاد همواره در کادر فنی نکونام حضور داشته و حالا در ماموریتی سنگین‌تر، وظیفه ساختن بدن‌های بازیکنان استقلال در فاصله کمتر از ده روز تا اولین بازی این تیم در لیگ بیست و سوم را دارد.

1904429

علی شیخ الاسلامی، فراتر از یک آنالیزور 
آخرین عضو کادر فنی استقلال آنالیزور جوان و موفقیست که در سالیان اخیر چند باری در رفت و آمد به استقلال بوده است. شیخ الاسلامی فصل پیش به کادر فنی ساپینتو اضافه شد و این فصل هم با توجه به اعتقادی که نکونام به او دارد در تیم فعالیت می کند.

1904786

این مربی که مدرک A آسیا هم داراست، سابقه کار در تیم‌های گسترش فولاد، راه آهن، صبای قم، تیم ملی جوانان، تیم ملی امید و نساجی را دارد.

صعود به جام جهانی به همراه تیم ملی جوانان در سال ۲۰۱۶ و قهرمانی با نساجی در جام حذفی دو فصل پیش از جمله افتخارات این مربی جوان به حساب می آید.

احتمال اضافه شدن افراد جدید به کادر فنی استقلال
در روزهای اخیر شایعاتی مبنی احتمال حضور مهدی هاشمی‌نسب و یک مربی تمرین‌دهنده اسپانیایی در کادر فنی استقلال به گوش رسیده است، اما در حال حاضر نیز این کادر فنی را می‌توان متشکل از ۹۰ درصد از افرادی دانست که جواد نکونام علاقه‌مند به کار کردن با آن‌ها بوده است. کادری که هرچند کمی دیر بسته شده، اما یقینا با کوهی از انگیزه آماده شروع رقابت‌های لیگ برتر در فصل بیست سوم می‌شوند. 

در آخر شما بگویید، چند درصد شانس برای موفقیت این کادر فنی قائل هستید؟

✍️عرفان فتح الهی

دیدگاه‌ها