کد خبر : 1955117 | 14 مرداد 1402 ساعت 13:16 | 32.4K بازدید | 13 دیدگاه

تغییر قوانین لیگ، فقط به نفع عراقی‌ها

حضور بازیکنان عراقی در لیگ اگرچه باعث بالارفتن جذابیت لیگ می‌شود، اما روی دیگری نیز دارد.

تغییر قوانین لیگ، فقط به نفع عراقی‌ها

به گزارش "ورزش سه"، تا بدین جا و برای فصل جدید لیگ برتر فوتبال، 7 بازیکن عراقی به لیگ برتر ایران نقل مکان کرده‌اند و احتمال افزایش این تعداد به 10 نفر وجود دارد. نکته‌‌ی قابل توجه طیف این بازیکنان است؛ نفراتی همچون علی عدنان با 85 بازی ملی تا عباس قاسم با 1 بازی ملی و از بازیکنی مثل منتظر محمد با 22 سال سن تا عباس قاسم 32 ساله در این لیست دیده می‌شوند.

بازیکنانی که یا باتجربه هستند یا جزء سهمیه زیر 23 سال به حساب می‌آیند و دلیل این امر مصوبه یک ماه پیش هیئت رییسه سازمان لیگ است. با توجه به مصوبه جدید هیات رییسه سازمان لیگ، که هر تیم فقط می‌تواند 19 بازیکن را در لیست بزرگسالان قرار دهد، باعث شده بازیکنان جوانی که وارد 24 سالگی می‌شوند، یک سهمیه بزرگسال را در فصل جدید به خود اختصاص می‌دهند و به همین دلیل برخی سرمربیان ترجیح می‌دهند به جای بازیکنان 24 ساله داخلی از بازیکنان باتجربه خارجی استفاده کند.

تجربه فاکتور مهمی برای سرمربیان است که باعث می‌شود فرصت کمتری به جوانان داده شود. از نفرات حاضر در مسابقات غرب آسیا زیر 23 ساله‌ها که در حدود 50 روز پیش در عراق برگزار شد، به تعداد انگشتان دست بازیکنی داشتیم که در فصل پیش جزء بازیکنان اصلی تیم باشگاهی خود بوده باشند که این اتفاق یک زنگ خطر برای فوتبال ایران است.

در فوتبال، وضع قوانین یک‌شبه بیشتر باعث خرابی مسیر می‌شود تا اینکه راه چاره‌ای برای وضع موجود شود؛ نظیر قانون سقف قراردادها که چند سال پیش اعلام شد و در عمل هیچ باشگاهی به آن متعهد نبود. مصوبه جدید هیئت رییسه سازمان لیگ هم که در جهت تشویق تیم‌ها به استفاده از بازیکنان جوان است باعث شده بازیکنان جوانی نظیر علیرضا رضایی (دروازه‌بان استقلال) با ورود به 24 سالگی، یک سهیمه بزرگسال را برای باشگاهش پر کند. این اتفاق باعث می‌شود که سرمربی برای اضافه کردن بازیکن جدید در صورت پر بودن لیست خود به کنار گذاشتن بازیکنان جوان روی آورد که اتفاق ناخوشایندی در وهله اول برای خود بازیکن و در وهله دوم برای فوتبال ایران گردد. در فصل گذشته، شاید تنها از محمدامین حزباوی می‌توان به عنوان پدیده لیگ نام برد و لیگ فوتبالی که در سال‌های دور در هر فصل حداقل 5 پدیده به فوتبال ایران معرفی می‌کرد، این روزها بیشتر شاهد جابه‌جا شدن نام‌ها بین تیم‌هاست و کمتر بازیکن جوان و آینده‌داری به فوتبال ایران معرفی می‌کند.

اصلاح هرچه زودتر قوانین، از نان شب برای فوتبال ایران واجب است. اصلاحاتی که سود نهایی را فوتبال ملی ما می‌برد و این شانس را به بازیکنان جوان می‌دهد تا در کنار بازیکنان باکیفیت خارجی نظیر علی عدنان عراقی تمرین کنند و از آن‌ها بیشتر بیاموزند.

دیدگاه‌ها