کد خبر : 1955985 | 18 مرداد 1402 ساعت 02:30 | 13.3K بازدید | 22 دیدگاه

هادی عقیلی: زمان ما جواب نداد، الان هم نمی‌دهد

انتقاد کاپیتان پرافتخار سپاهان از سقف بودجه

هادی عقیلی معتقد است پافشاری روی موضوع سقف بودجه باشگاه‌ها تاثیر منفی روی فوتبال ایران خواهد داشت.

انتقاد کاپیتان پرافتخار سپاهان از سقف بودجه

به گزارش "ورزش سه"، پس حضور مارینوس اوزینیدیس در راس کادرفنی تیم فوتبال گل‌گهر، هادی عقیلی به عنوان دستیار این سرمربی یونانی انتخاب شد تا در فصل جدید لیگ برتر مجددا فعالیت خود را در فوتبال ایران آغاز کند. 

عقیلی که دوره بازیگری خود با قانون سقف قرارداد مواجه شده بود، در گفت‌وگویی با ورزش سه در خصوص تعیین سقف بودجه برای باشگاه‌ها گفت: همان‌طور که آن سال هیچ سودی نداشت و باعث یک تورم قراردادی شد، باز هم باعث این امر می‌شود که شده است. دوست ندارم اسمی از تیمی بیاورم اما این باعث شده که یک‌سری تیم‌ها بتوانند از سقفی که دستوری بوده، بالاتر بروند. این سبک دستوری پاسخگو نبوده و نخواهد بود. در اروپا هر تیمی که می‌خواهد بودجه خود را اعلام کند، باید بگوید منبع این بودجه کجاست و درآمد باشگاه کجاست که این منبع پر و بودجه حاصل می‌شود. شرایط برخی از تیم‌ها کاملا مشخص است. 

او ادامه داد: تعارفی نداریم و خیلی از تیم‌ها دولتی هستند و برخی تیم‌ها هم خصوصی هستند اما گاهی بین تیم‌های دولتی مواردی پیش می‌آید که نسبت به یکدیگر معترض هستند. دستوری کردن قراردادها به نظر من هیچوقت پاسخگو نخواهد بود و تیم‌ها باید آزاد باشند و درآمدها پیگیری شود و نسبت به آن درآمدها و منابع سختگیری شود، نه نسبت یه پرداختی‌ها؛ اگر نسبت به این موارد سختگیری شود، خود باشگاه‌ها رعایت خواهند کرد. این اتفاقی است که سال‌ها در فوتبال اروپا انجام می‌شود؛ در فوتبال ایتالیا، اگر اشتباه نکنم لچه بود که از گردونه اروپا حذف شود، به این دلیل که نتوانسته بود درآمدهایش را به بودجه‌ای که می‌خواهد هزینه کند، برساند. 

عقیلی همچنین گفت: آنها توازن مالی را رعایت کرده و نسبت به آن برخورد می‌کنند، نه نسبت به پرداختی‌ها. تیم رئال مادرید دوست دارند ۲۰۰ میلیون یورو برای یک بازیکن پرداخت کند اما می‌بینید منچسترسیتی یا پاری سن ژرمن چقدر برای رعایت فیرپلی مالی تحت فشار بودند. همچنین بارسلونا هم دو سال پیش نتوانست مسی را به خاطر مسائل مالی حفظ کند. فکر می‌کنم آنها مشکلی برای پرداخت پول مسی نداشتند، بلکه نمی‌توانستند فیرپلی مالی را رعایت کنند؛ می‌تواستند از شخص دیگری وام بگیرند اما استاندارهایشان در لالیگا از بین می‌رفت. خیلی طبیعی است. روی این موارد باید پافشاری شود، نه اینکه دستوری شود و بگویند ما دستور می‌دهیم امسال انقدر خرج کنید و سال بعد انقدر. خود اینها باعث شده قراردادها جابجا شود. باز هم به همان حرفی که زدم برمی‌گردیم؛ اگر بخواهند دستوری عمل کنند، هیچ سودی نخواهد داشت‌. هر تیمی می‌تواند با توجه به منابع و درآمدهای خود هزینه کند؛ مثل همه جای دنیا. هیچوقت رئال مادرید و ختافه به یک شکل هزینه نمی‌کنند. ۴-۵ تیم بالانشین دارند که بر اساس درآمدها، پخش تلویزیونی، فروش پیراهن و... هزینه می‌کنند و باید به آن رسیدگی شود، نه اینکه بخواهند دستوری عمل کند. 

945498

مربی گل‌گهر در واکنش با اینکه این موضوع باشگاه‌هایی مثل سپاهان را هم دچار چالش کرده و آنها برای جذب بازیکن با مشکل مواجه هستند، گفت: این برای خیلی از تیم‌ها از جمله تیم ما اتفاق افتاده است. این یک چالش بزرگ است برای باشگاه است. همان‌طور که گفتم، هر لیگی برای خودش چند تیم دارد که مطمئنا از سایر تیم‌ها بیشتر هزینه می‌کنند. من دیده بودم که چند تن از مربیان عزیز روی این موضوع اعتراض داشتند، اما این یک موضوع طبیعی است و در کشورهای دیگر هم این اتفاق رخ می‌دهد. نمی‌شود خرده گرفت که چرا برخی از تیم‌ها بیشتر هزینه می‌کنند. اینکه روی درآمدها و منابع مالی پافشاری شود مهم است. یک‌سری تیم‌ها صنعتی هستند و برخی دولتی که مستقیم از دولت دریافت می‌کنند و خیلی از تیم‌ها هم غیرمستقیم دریافت می‌کنند. تعداد تیم‌های خصوصی در لیگ ما اندک است. اگر واقع‌بین باشیم این موضوع در همه کشورها و لیگ‌ها اتفاق می‌افتد که برخی تیم‌ها پرهزینه‌تر باشند. 

عقیلی با اشاره به عدم پرداخت حق پخش به باشگاه‌ها گفت: این یکی از مشکلات است. ببینید بحث تبلیغات دور زمین چه چالشی برای سازمان لیگ درست کرده است، چه برسد که حق پخش تلویزیونی بخواهد وارد بازار فوتبال ایران شود. از طرفی فکر نمی‌کنم تیمی در ایران از فروش پیراهن درآمد داشته باشد و در بحث بلیت‌فروشی هم در چند سال گذشته برای مسائل کرونا و سایر موارد، کمتر تماشاچی‌ها حضور داشته‌اند و خود این موضوع منابع درآمدی را پایین آورده بود. بالاخره این چالش‌ها هست.

دیدگاه‌ها