کد خبر : 1956000 | 18 مرداد 1402 ساعت 04:48 | 54.4K بازدید | 52 دیدگاه

روی دست همایون بهزادی نمی‌آید

بهترین بازیکن تاریخ به انتخاب گلر تاریخی پرسپولیس

هادی طاووسی یکی از چهره‌های خاصی است که جزء تاریخ شفاهی فوتبال ایران محسوب می‌شود و حرف‌های او بسیار خواندنی است.

بهترین بازیکن تاریخ به انتخاب گلر تاریخی پرسپولیس

به گزارش "ورزش سه"، هادی طاووسی، یکی از قدیمی‌ترین پیشکسوتان فوتبال ایران است که در هشتاد و ششمین سال زندگی خود به سر می‌برد. وی فوتبال را از باشگاه فوتبال شاهین تهران شروع کرد. پس از انحلال شاهین تهران در سال ۱۳۴۷ به باشگاه فوتبال پرسپولیس رفت. او در سال ۱۳۵۳ از فوتبال کناره‌گیری کرد.

این چهره خاص فوتبالی، دومین رئیس فدراسیون بعد از انقلاب بود. طاووسی که یکی از چهره‌های ماندگار باشگاه پرسپولیس است در این تیم دروازه‌بان بود و حالا مصاحبه‌ای خواندنی انجام داده است.

او در مورد اینکه در نهمین دهه از زندگی خود نیز مشغول فعالیت‌های فوتبالی است گفت: خداوند بزرگ را شاکرم که می‌توانم کار کنم و کماکان به فعالیت خودم ادامه دهم. سابقه ریاست فدراسیون فوتبال را هم در کارنامه ورزشی خودم دارم و در دو تیم بزرگ شاهین و پرسپولیس بازی کردم. در حال حاضر هم رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل باشگاه شاهین هستم. کار فنی انجام نمی‌دهم و سعی می‌کنم به نحو احسن به اتفاق سایر اعضای هیأت مدیره به امور تیم شاهین و باشگاه و استادیوم تیم رسیدگی کنیم. در این رابطه مشکل بزرگمان زمین چمن بود که ایراداتی داشت و آن را برطرف ساختیم. مثلاً زمینش کوچک بود و چمنش هم کیفیت خوبی نداشت که آن را برطرف ساختیم. در مورد تیمداری هم من با رئیس فدراسیون فوتبال صحبت کردم و ایشان هم به ما قول همه‌گونه مساعدت و همکاری دادند و در آینده‌ای نزدیک تیم بزرگسالان شاهین فعالیت رسمی خودش را آغاز خواهد کرد جدا از اینکه تیم شاهین از مدت‌ها قبل کارهای آکادمی خودش را انجام می‌داد. زیرساخت‌ها را درست کردیم و گفتم زمین چمن که برای 7-8 سال پیش بود را به بهترین شکل ممکن ترمیم کردیم تا از هر نظر ورزشگاه و چمن و شرایط لازم را برای فعالیت تیم شاهین داشته باشیم.

طاووسی راجع به اینکه از چه سالی فعالیتش را به‌عنوان دروازه‌بان پرسپولیس شروع کرده، بیان کرد: از روزی که باشگاه شاهین منحل شد ما به باشگاه پیکان رفتیم و از سال 50 فعالیت‌مان را در پرسپولیس شروع کردیم. من در 40 سالگی فوتبال را با تیم پرسپولیس کنار گذاشتم تیمی که بعد از شاهین که خانه اولم بود خانه دوم من محسوب می‌شود. در واقع من از 6-7 سالگی در شاهین بودم و در این مکتب بزرگ شدم و سال‌ها هم در تیم پرسپولس بازی کردم تا الان که 86 سال دارم و به‌عنوان مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره باشگاه شاهین در خدمت این تیم و جامعه فوتبال هستم.

او در مورد ارزیابی‌اش از دو دروازه‌بان استقلال در دربی معروف شش بر صفر گفت: در آن زمان هر دو سنگربان وقت استقلال یعنی رشیدی و مرحوم حجازی از بهترین دروازه‌بان‌ها بودند اما در آن بازی هر دو اشتباهاتی داشتند که به هر حال هر گلری ممکن است یک روز، روز‌ش نباشد و در آن بازی هر دو سنگربان استقلال اشتباهاتی داشتند که در نتیجه رقم خورده تأثیر‌گذار بود.

این پیشکسوت معتقد است در آن زمان هواداران پرسپولیس بسیار بیشتر از رقیب بودند و در این خصوص می‌گوید: در آن زمان تیم تاج فقط یک جایگاه داشت در حالی که جایگاه آهنی در شمال و جنوب برای شاهین و پس از آن پرسپولیس بود. تیم شاهین و بعد از آن که تبدیل به پرسپولیس شد تیم کاملاً مردمی بود در حالی که تاج تیم خسروانی و دربار بود و تیم آن زمان شاهین مظلوم واقع شد. تیمی که بعداً به پرسپولیس تبدیل شد.

او در پاسخ به اینکه بهترین گلر تاریخ پرسپولیس را کدام دروازه‌بان می‌داند، گفت: بهترین گلرها در پرسپولیس بودند به همین دلیل من نمی‌توانم تنها از یک دروازه‌بان نام ببرم. خودم هم 10 سال در پرسپولیس بودم و یک ماه قبل از انقلاب فوتبال را کنار گذاشتم.

طاووسی راجع به اینکه آیا بازی‌های پرسپولیس را نگاه می‌کند یا خیر گفت: من بازی‌های پرسپولیس را نگاه می‌کنم. در زمان ما تمامی بازیکنان سال‌ها در کنار هم بودند به همین دلیل تیم بسیار قدرتمندی داشتیم.

این دروازه‌بان قدیمی در مورد بیرانوند گفت: بیرانوند گلر خوبی است و در حال حاضر هم بهترین دروازه‌بان ایران محسوب می‌شود اما به نظرم بیرانوند حرکات اضافی در کارش دارد که باید آنها را کنار بگذارد.

او در رابطه با اینکه بهترین دروازه‌بان تاریخ ایران چه کسی است، گفت: دروازه‌بان‌های خوبی در تاریخ فوتبال ایران مانند حجازی و مودت و امیر آقا‌قاسمی و چند گلر دیگر داشتیم که همگی جزء دروازه‌بان‌های خوب تاریخ فوتبال ایران بوده‌اند که در حال حاضر هم بیرانوند بهترین گلر ایران است. دروازه‌بانی پست بسیار حساسی است چون کسی پشت سرش نیست و ممکن است کوچکترین اشتباهش به قیمت گزافی تمام شود.

او برای انتخاب بهترین بازیکن تاریخ پرسپولیس و ایران از نظرش خودش بدون تعلل می‌گوید: همایون بهزادی بهترین بازیکن تاریخ ایران بود بازیکنی که روی زمین عالی کار می‌کرد و در بازی با دو پا بسیار قوی بود و مهارت بالایی داشت. مضاف بر اینکه یک سرزن قهار بود و ضربات سرش واقعاً استثنایی و مهارش واقعاً دشوار بود. به همین دلیل من همایون بهزادی را بهترین بازیکن تاریخ ایران و پرسپولیس می‌دانم.

دیدگاه‌ها