کد خبر : 1956674 | 20 مرداد 1402 ساعت 16:01 | 109.5K بازدید | 109 دیدگاه

گزارشگرانی که همه مسابقات را می‌بردند

شهرت خیابانی و عادل از اینجا آغاز شد!

علاقه‌مندان به حضور در تلویزیون، کار خود را از ثبت‌نام برای شرکت در مسابقات معروف آغاز می‌کردند.

شهرت خیابانی و عادل از اینجا آغاز شد!

به گزارش "ورزش سه"، با انتشار ویدئویی از جوانی‌های جواد خیابانی، گزارشگر مشهور امروز فوتبال ایران، از حضور او در برنامه‌ای با عنوان یک مسابقه و سی سوال در اوایل دهه ۱۳۶۰، بحث و نقد درباره این برنامه تلویزیونی در فضای مجازی ترند شد.

یک مسابقه و سی سوال از نخستین مسابقات تلویزیونی اجراشده بعد از انقلاب است که از شبکه دوم سیما و با اجرای مرحوم حسین باغی پخش می‌شد. این اولین تجربه اجرای حسین باغی بود که بعدها در تبلیغات تلویزیونی بدل به صدای اصلی شد و اغلب تیزرهای تلویزیونی را با لحنی که البته متعلق به ابوالحسن تهامی‌نژاد، دوبلور مشهور صداوسیما بود، به زبان می‌آورد.

حسین باغی کاراکتر معروف داداش سیا را هم در انیمیشن‌های معروف نیروی انتظامی صداسازی کرده است اما آن مسابقه را در زمانی اجرا می‌کرد که خیلی قبل‌تر و در اوج جوانی بود. فرمت این مسابقه، حضور کارشناسان مختلفی مثل علم، سینما، زبان عربی، ادبیات و... بود و سوالاتی که از گروه‌های حاضر در مسابقه مطرح می‌شد، توسط کارشناس مورد بررسی قرار می‌گفت.

1908135
تصویری از استودیوی یک مسابقه و سی سؤال با آن ساعت (تایمر) معروفش.

در ویدئویی که از جواد خیابانی منتشر شده است، وی در حال پاسخ به یک سوال علمی است؛ اینکه اگر هشت سیب داشته باشیم که همه هم‌وزن باشند و تنها یکی از آنها تفاوت وزنی با بقیه داشته باشد، چگونه می‌شود با حداقل توزین، این سیب را از میان هشت سیب پیدا کرد؟

گروه جواد خیابانی در پاسخ به این سوال، جواب را به درستی به زبان می‌آورد. او می‌گوید: با یک بار توزین می‌توانیم سیب سبک‌تر را پیدا کنیم؛ به این شکل که هشت سیب را به دو قسمت تقسیم کرده و چهار سیب سبک‌تر را دوباره در دو کفه مختلف وزن می‌کنیم و سپس این کار را یک‌بار دیگر انجام می‌دهیم تا سیب سبک‌تر را از بین هشت سیب پیدا کنیم.

البته گروه جواد خیابانی در این توضیح درست می‌گوید با دو بار وزن کردن می‌شود به سیب سبک‌تر رسید که عدد درست ۳ است. کارشناس این بخش از برنامه، خسرو خبیری است که سابقه روزنامه‌نگاری و گرداندن صفحات علمی و سرگرمی مجلات مختلف ایران را داشت.

1908137

نکته جالب درباره جواد خیابانی این است که او به نسلی تعلق داشت که علاقه زیادی به مطالعه نشریات و به خصوص هفته‌نامه‌های آن زمان داشتند که حول و حوش موضوعات فوتبال، سینما، علم و... منتشر می‌شد و اغلب مشتری‌های این نشریات، اطلاعات عمومی خوبی داشتند و یکی از راه‌های نشان دادن این توانایی، حضور در مسابقاتی بود که تا اواخر دهه ۷۰ نیز ادامه داشت؛ از نام‌ها و نشانه‌ها و یک مسابقه و سوال گرفته تا مسابقه هفته و ثانیه‌ها با اجرای مرحوم منوچهر نوذری.

جواد خیابانی با چند گروه مختلف در برنامه یک مسابقه و سی سوال شرکت کرده و بارها با گروهش برنده این مسابقه شده است. او با گروه‌های ادبیات، سینما، عکاسی و... پنج باری در این برنامه شرکت کرده و همان‌طور که جوانی از سر و رویش می‌بارد، با توجه به حرفه‌ای بودن در این زمینه برنده این مسابقات شده که البته او در آن زمان شهرتی نداشت که نامش در خاطر کسی بماند.

1908136

جالب اینکه سال‌ها بعد عادل فردوسی‌پور نیز در برنامه مسابقه هفته حضور پیدا کرد و اتفاقا منوچهر نوذری از او درباره نام کامل پله، ادسون آرانتس دو ناسیمنتوی معروف، سوالی پرسید که ادا کردن نام کامل پله برای نوذری جالب بود و او با تاکید این پرسش را از وی مطرح کرد؛ این ویدئویی بود که مثل ویدئوی امروز جواد خیابانی بعدها وایرال شد.

این بخشی از هویت نسلی است که به اطلاعات عمومی و علم و دانش و درس اهمیت ویژه‌ای قائل می‌شد؛ نسلی که آینده خود را در تحصیل و قبولی در کنکور جستجو می‌کرد... اگرچه با تحولات اجتماعی بعدی، خیلی از آنها مسیر دیگری به جز شغل‌شان را برگزیدند؛ کمااینکه جواد خیابانی در رشته‌ای دیگر تحصیل کرده و حالا گزارشگری می‌کند. درست مثل عادل فردوسی‌پور که با وجود مدرک مهندسی صنایع از حرفه گزارشگری سر درآورد و البته جالب‌تر از همه اینها علی دایی، مهندس متالورژی دانشگاه شریف.

دیدگاه‌ها