کد خبر : 1957382 | 23 مرداد 1402 ساعت 12:41 | 103.1K بازدید | 139 دیدگاه

پنالتی بود یا نبود؟

کارشناسی داوری جنجالی‌ترین صحنه لالیگا (عکس)

خطای پنالتی روی رونالد آرائوخو در آخرین دقایق بازی بارسا-ختافه که رد شد، اعتراض شدید بارسلونا و رسانه‌های کاتالونیا را در پی داشت و کارشناسان نیز نظرات متفاوتی داده‌اند.

کارشناسی داوری جنجالی‌ترین صحنه لالیگا (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، بارسلونا در یکی از بازی‌های هفته اول لالیگا میهمان ختافه بود. این دیدار در حالی که یک بازیکن از هر کدام از تیم‌ها به همراه ژاوی با کارت قرمز داور مواجه شدند با تساوی بدون گل به پایان رسید.

بازی درگیرانه‌ای را در طول 90 دقیقه شاهد بودیم و همین باعث ایجاد توقف‌های بسیار شد تا تقابل دو تیم 116 دقیقه به طول انجامد.

1909490
1909488

بارسلونا که تلاش‌های بی‌ثمری برای رسیدن به گل در طول 90 دقیقه انجام داده بود در دقایق تلف‌شده نیمه دوم دامنه حملات خود را گسترده کرد و می‌توانست در همین لحظات صاحب یک ضربه پنالتی شود و با گل کردن آن به سه امتیاز شیرین در خانه حریف دست یابد، اما یک خطای هند از گاوی مانع از این اتفاق شد.

در صحنه یادشده تعادل رونالدو آرائوخو داخل محوطه جریمه به هم خورد و داور برای تصمیم صحیح از VAR کمک گرفت. در صحنه آهسته خطای بازیکن ختافه روی مدافع بارسا مشهود بود، اما چند لحظه قبل‌تر از آن گاوی مرتکب خطای هندی شده بود که باعث شد داور با استناد به آن از اعلام پنالتی صرف‌نظر کند.

1909487

با توجه به اینکه خطای هند گاوی پیش از خطای پنالتی صورت گرفته روی آرائوخو انجام گرفته بود، داور اعلام ضربه آزاد به سود تیم ختافه کرد تا در میان بهت گاوی و دیگر بازیکنان بارسلونا این شانس طلایی به راحتی از دست برود.

این صحنه با اعتراض شدید ژاوی همراه بود و او که از بازی اخراج شده بود در نشست خبری پس از مسابقه توفان به پا کرد و گفت که هند گاوی اختراع داور مسابقه بوده و این مایه شرم لالیگا خواهد بود، اما نظر کارشناسان داوری اسپانیا چیز دیگری است و همگی بر خلاف ژاوی حرف زدند.

1909489

مارکا

پرز بورول، کارشناس داوری مارکا، در این رابطه گفت: «پنالتی روی آرائوخو درست بود ولی اینکه داور بازی به دلیل خطای هند گاوی آن را رد کرد، تصمیم کاملا درستی بود.»

1909495

آاس

ایتورالده گونزالس، داور قدیمی اسپانیایی، معتقد است که سوتو گرادو به درستی پنالتی بارسا را پس گرفت، چرا که خطای هند گاوی مشهود بود و او به کمک دستش باعث شد توپ به آرائوخو برسد. ایتورالده همچنین گفت که ژاوی به خاطر اظهارنظر تندش در نشست خبری پس از بازی، باید 4 جلسه محروم شود.

1909494

ال‌چیرینگیتو:

رافا گررو و خوانفه سانز، دو کارشناس داوری برنامه ال‌چیرینگیتو نیز تصمیم داور را درست اعلام کردند. هر دو معتقد بودند که روی آرائوخو پنالتی شده، ولی برخورد توپ به دست گاوی باعث شد تا داور تصمیم درست‌تر یعنی رد پنالتی را اعلام کند.

1909498

موندو دپورتیوو:

سزار بارنچه‌آ، کارشناس داوری موندو دپورتیوو، نشریه نزدیک به بارسا، ولی نظر متفاوتی دارد. 

او در این رابطه گفت: «این صحنه از نظر من اصلا خطای هند گاوی نبود و پنالتی روی آرائوخو نیز واضح است. سوتو گرادو با رد پنالتی بارسا تصمیم اشتباهی گرفت.»

کارشناسان داوری "ورزش سه"

❌ محمدرضا ابوالفضلی: به نظر من این صحنه پنالتی است. اگر بعد از برخورد توپ به دست گاوی، او ضربه را به سمت دروازه می‌زد و گل می‌شد، هند بود. اما چون توپ در اختیار بازیکن دیگری از بارسلونا قرار می‌گیرد و خطا روی او اتفاق می‌افتد، باید پنالتی گرفته شود. فراموش نکنیم که در این صحنه مدافع توپ را به دست مهاجم می‌کوبد و بازیکن مهاجم هیچ عمدی در برخورد با دست ندارد.

❌ مهدی عالیقدر: باتوجه به اينكه قبل از وقوع پنالتي تخلف هند توسط مهاجم صورت گرفته، تصميم داور درست است.

❌ تورج حق‌وردی: اصلا به دستش نخورد و به پنالتی بود.

❌ بابک وسیله بر: در این صحنه خطای هند اتفاق نیفتاده ولی به علت پشت پا زدن مدافع ضربه پنالتی بدون جریمه شخصی باید اعلام می‌شد.

دیدگاه‌ها