کد خبر : 1964877 | 21 شهریور 1402 ساعت 09:40 | 9.4K بازدید | 1 دیدگاه

داستانی تکان‌دهنده: شماره یک دنیا شدن با اشک و رنج

آرینا سابالنکا صبح روز دوشنبه به بیست و نهمین رتبه یک تاریخ تنیس زنان جهان تبدیل شد. اما همه چیز برای او ساده پیش نرفته است.

داستانی تکان‌دهنده: شماره یک دنیا شدن با اشک و رنج

به گزارش "ورزش سه"، در حالی بیشتر جهان با رکوردشکنی‌های بزرگترین تنیس‌باز تاریخ جهان، نواک جوکوویچ مشغول است، در بخش زنان هم اتفاق قابل توجهی رخ داده است. آرینا سابالنکا بعد از سپری کردن یک فصل بی نظیر به صدر جدول رده‌بندی تنیس زنان جهان رسید. داستان سابالنکا اما به سادگی داستان بسیاری از تنیس‌بازان که از رفاه مادی و معنوی زیادی برخوردارند نیست. او در نوجوانی به دلیل مشکلات مالی نمیتوانست در مسابقات جونیور شرکت کند و توسط دولت بلاروس به شرکت در مسابقات سطح پایین‌تر ملی که برای فدراسیون این کشور درآمدزا بود تشویق می‌شد. اما او آنقدر بااستعداد بود تا بالاخره بازاریابان نایکی او را کشف کردند. با کمک نایکی و سایر اسپانسرها او موفق شد به سطح بالای تنیس جهان راه پیدا کند. موفقیت‌های او ابتدا در بخش دو نفره کسب شدند. او در کنار الیز مرتنز موفق شد دو جام قهرمانی گرند اسلم را در استرالیا و آمریکا تصاحب کند و به رنک یک بخش دو نفره زنان برسد. او کم‌کم تصمیم گرفت تا بیشتر تمرکزش را بر مسابقات تک نقره معطوف کند. اما همه چیز به خوبی برای او پیش نرفت. در ابتدای سال 2019 و در بیست سالگی در استرالیا مقابل در استادیوم رود لور مقابل اشلی بارتی استرالیایی تماشگاران به شکل بی‌رحمانه‌ای صدای فریاد او را بعد از ضرباتش تمسخر کردند. چیزی که حتی بارتی را هم به واکنش وا داشت و از تماشاگران خواست که این کار را نکنند. دو ماه بعد پدرش به صورت ناگهانی فوت کرد و دوران پاندمی کرونا آغاز شد. به گفته خودش او هیچ وقت نتوانست به دلیل شیوع کرونا به درستی برای پدرش عزاداری کند. بعد از آن مشکلات ذهنی سابالنکا آغاز شدند. او دچار بیماری "یپس" شده بود. حالتی که ورزشکاران با حملات عصبی قادر نیستند که حرکات ساده و روتین ورزش خود را انجام دهند. او هنگام زدن سرویس با مشکل مواجه می‌شد و گاهی تا 30 خطای سرویس هم مرتکب می‌شد. اتفاقی که لحظات دردناک و اشک آلودی را برای او در زمین رقم می‌زد.

1923919

او دو سال به روان‌درمانی و جلسات مدیتیشن پرداخت تا وضعیت را تغییر دهد. داریا کاساتکینا، رنک یک زنان روسیه در مورد او گفته است: "آرینا 10000 درصد خودش را در تمرینات می‌گذارد. او سختکوش‌ترین بازیکن بین همه ماست."

بعد از سال اتمام سال 2022 که در پایانش او موفق به کسب نایب قهرمانی تور نهایی زنان شد و برای اولین بار ایگا اشویانتک، رنک یک زنان، را شکست داد، در مستند نتفلیکس گفت که 2023 سال من خواهد بود و همین‌طور هم شد. او اولین گرند اسلمش را در استرالیا فتح کرد و حداقل به نیمه نهایی هر چهار گرند اسلم سال رسید و با فینالیست شدن در یو اس اوپن و حذف اشویانتک به رنک یک تنیس زنان رسید. او بعد از سرنا ویلیامز اولین کسی است که هم به رنک یک بخش انفرادی و هم دو نفره دست یافته است. او همچنان به دلیل ملیتش و جنگ اوکراین هرگز محبوب تماشگران غرب اروپا و آمریکا نبوده است و معمولا هیچ حمایتی از آنها دریافت نمی‌کند. او در این باره گفته که از کسی انتظاری ندارد و خودش و تیمش برایش کافی هستند.

بعد از تمام سختی‌ها، آرینا به رنک یک و قهرمانی گرنداسلم رسیده است. او صبح دوشنبه جایزه نفر اول را دریافت کرد تا تمامی افتخارات اصلی دنیای تنیس را فتح کرده باشد.

دیدگاه‌ها