کد خبر : 1970744 | 14 مهر 1402 ساعت 19:51 | 107.8K بازدید | 141 دیدگاه

فدراسيون‌هايى كه زير قولشان زدند و اشک ریختند

کاروان ایران در هانگژو: فیلم هندی به‌جای مدال

برخی از فدراسیون‌هایی که قول مدال طلا داده بودند، با ناکامی تمام به کار خود در هانگژو پایان‌ دادند.

کاروان ایران در هانگژو: فیلم هندی به‌جای مدال

به گزارش "ورزش سه"، در فاصله یک روز مانده تا پایان بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو قطعاً می‌توان ارزیابی خوبی از عملکرد رشته‌هاى اعزامى و ورزشکاران حاضر در این رویداد ارائه کرد.

با اینکه مسئولان کاروان ایران به روز پایانی مسابقات و درخشش کشتی‌گیران، کاراته کاها، ملی‌پوشان کبدی و تیم ملی شطرنج دل بسته‌اند اما حتی در صورت کسب چند مدال طلا در این رشته‌ها هم انتظار مردم برای تکرار رتبه ششمى دوره قبلى صورت نمى‌پذيرد.

کاروان ایران در فاصله ۲۴ ساعت تا پایان مسابقات رشته‌های مختلف در بازی‌های آسیایی هانگژو همچنان با کمتر از ۱۰ مدال طلا در بین ۱۰ کشور برتر جدول رده بندی مدال‌ها دیده نمی‌شود.

اما به راستی چه اتفاقی افتاده که بعد از گذشت ۱۳ روز از بازی‌های آسیایی همچنان کاروان ایران نتوانسته ۱۰ مدال طلا کسب کند و در خیلی از رشته‌ها کمتر از حد انتظار ظاهر شده است؟

در این مطلب بیشتر قصد داریم به رشته‌هایی بپردازیم که عملکرد عجیب و بسیار ضعیفی را از خود ارائه كرده و به قول‌هایی که در ماه‌های اخیر داده بودند عمل نكردند. به نظر می‌رسد جاری شدن اشک‌های ورزشکاران و مسئولین جای مدال‌ها خوشرنگ را در هانگژو‌ گرفته بود، اشک‌هایی که گاهی هر کسی را به یاد فیلم‌های هندی می‌اندازد.

۱- تیراندازی
تیراندازی همواره یکی از رشته‌های پرمدال بازی‌های آسیایی و المپیک محسوب می‌شود اما ایران بعد از خاطره خوش المپیک توکیو و طلای جواد فروغی این بار در بازی‌های آسیایی بسیار دور از انتظار ظاهر شد. اعزام ۱۷ ورزشکار و کسب فقط یک مدال برنز نتیجه تیم اعزامی تیراندازی ایران بود که انتقادهای زیادی را در پی داشت.

1936606

٢- تيروكمان
هر چقدر برای کسب اولین مدال تیر و کمان در بازی‌های آسیایی هانگژو انتظار کشیدیم انتظارمان به سرانجام نرسید و در نهایت کمانداران بدون کسب هیچ مدالی این رقابت‌ها را ترک کردند. شاید تنها خاطره ما از کمانداران در هانگژو اشک‌هایی بود که بعد از ناکامی در این رویداد توسط ورزشکاران جاری می‌شد. البته که رئیس این فدراسیون هم در این ماجرا بی‌نصیب نماند و فیلم اشک ریختن او هم بعد از ناكامى‌ها در فضای مجازی منتشر شد.

1936605

٣- تكواندو
از نظر تعداد مدال نه اما از نظر مرغوبیت مدال قطعاً تکواندو نيز جزو رشته‌هاى ناكام محسوب می‌شود. مسئولان کاروان ایران روی دو مدال طلای این رشته حساب باز کرده بودند اما سهم تکواندوکاران در دو بخش مردان و زنان فقط سه مدال نقره و ۵ برنز بود. شاید نسبت به دوره‌های قبلی که همواره تکواندو جزو رشته‌های پرمدال ایران محسوب می‌شد، این افت بزرگی برای فدراسیون تکواندو بود که نتوانست حتى يک طلا در هانگژو کسب کند.

1936608

٤- وزنه بردارى 
وقتی صحبت از مدال آوری ایران در بازی‌های المپیک و آسیایی می‌شد همواره نام وزنه برداری در کنار کشتی هم شنیده می‌شد اما گویا اوضاع این روزهای وزنه‌برداری اصلاً شبیه کشتی نیست و وزنه‌برداران در روزهای اخیر به شدت ضعیف عمل کردند. در آستانه پایان بازی‌های آسیایی حتی یک مدال هم توسط وزنه‌برداران مرد و زن ایران به دست نیامده و حتی در صورتی که در فوق سنگین یک مدال خوشرنگ به دست بیاید، بازهم عملکرد وزنه برداری چیزی نزدیک به فاجعه است.

1936609

۵- بسكتبال
تیم ملی بسکتبال ایران هم که در دوره‌های قبلی همواره جزو مدعیان اصلی بود در این دوره حتی به نیمه نهایی هم نرسید تا مشخص شود غیبت برخی از چهره‌های نامدار در این تیم بسیار تاثیرگذار بوده است.

1936610

۶- بوکس
با اینکه هیچ وقت بوکس را بین رشته‌های پر امید ایران در بازی‌های آسیایی قرار نداده‌ایم، اما عملکرد عجیب و دور انتظار ٥ بوكسور اعزامى ايران باعث شد اين رشته‌ها را هم در ميان رشته‌هاى ناكام قرار دهيم.

1936611

۷- قایقرانی
یکی از بزرگترین کاروان‌های تیم‌های اعزامی به هانگژو و شاید بزرگترین آنها متعلق به قایقرانی بود که با ۳۵ نفر راهی کشور چین شد اما در نهایت نه تعداد مدال‌های این رشته طبق وعده مسئولین‌ فدراسیون دو رقمی شد و نه طلایی در کار بود.

1936612

۸- فوتبال
با اینکه به عدم موفقیت تیم فوتبال امید عادت کردیم اما باز هم باید به ناکامی فوتبال اشاره کنیم که بعد از چند برد متوالی در مرحله گروهی در جمع ۸ تیم به هنگ کنگ برخورد کرد و با یک‌شکست عجیب به کار خود پایان داد.

1936613

۹- جودو
شاید بعد از ۴ سال محرومیت و تعلیق انتظار بیشتری هم از جودو نمی‌رفت اما نمی‌توانیم رشته را در لیست ناکام‌های بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ قرار نداد چون هیچ کدام از جودوکاران ایران نتوانستند حتی خودشان را به مدال هم نزدیک کنند.

1936614

۱۰- بدمینتون، تنیس، شنا و…
در بخش آخر باید به رشته‌هایی مثل بدمینتون تنیس شنا، شیرجه و سوارکارب اشاره کرد که از همان ابتدا هم امیدی برای درخشش آنها در هانگژو وجود نداشت اما مشخص نیست در کاروانی که نام آن کیفی گذاشته شده بود چطور این رشته‌ها مجوز اعزام گرفتند و‌‌ چطور برخی از‌ دیگر رشته‌ها موفق به کسب چنین مجوزی نشدند.

1936615

دیدگاه‌ها