کد خبر : 1971615 | 18 مهر 1402 ساعت 09:11 | 13.9K بازدید | 27 دیدگاه

نصیرشلال: بپذیریم ضعیف‌تر هستیم

سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری گفت: بپذیریم شرایط حال حاضر وزنه‌برداری همین است و از نفرات خوب دنیا ضعیف‌تر هستیم.

نصیرشلال: بپذیریم ضعیف‌تر هستیم

به گزارش "ورزش سه" نواب نصیرشلال در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی عملکرد ضعیف وزنه‌برداری در بازی‌های آسیایی هانگژو و این مسئله که ملی‌پوشان بعد از قهرمانی جهان ۲۰۲۳ نتوانسته بودند به خوبی ریکاوری شوند، بیان کرد: بله دقیقا همینطور است و ریکاوری بعد از قهرمانی جهان خیلی سخت بود. دو روز بعد از قهرمانی جهان فضای تمرین نداشتیم و بیش از ۲۴ ساعت هم در راه بودیم تا به شهر محل اردو برسیم. هفت - هشت روز تمرین داشتیم و ملی‌پوشان برای ریکاوری نیاز به زمان بیشتری داشتند.

او ادامه داد: هر کسی که متخصص باشد می‌داند بعد از هر مسابقه بزرگ، یک مقدار افت از لحاظ جسمی و ذهنی طبیعی است. فرصت ما کوتاه بود. البته این فرصت برای همه تیم‌ها بود اما برخی تیم‌ها، نفر جایگزین کردند و ما این شرایط را به هیچ وجه نداشتیم. برخی وزنه‌برداران کشورهای دیگر هم افت داشتند. نورالدینوف ازبک در قهرمانی جهان برای مدال طلا و نقره رقابت کرد اما در بازی‌های آسیایی به زور توانست مدال برنز بگیرد. ورزشکاری که در شرایط سالم تمرین می‌کند، طبیعی است بعد از یک مسابقه ریکاوری‌اش سخت‌تر باشد. مانند کره شمالی نبودیم که در کشور خود را بسته باشد و هر کاری بخواهد انجام بدهد و سپس به بازی‌ها برود و طلا بگیرد.

از لحاظ رکوردی ضعیف‌تر از نفرات خوب دنیا هستیم

نصیرشلال در مورد وضعیت نگران کننده تیم ملی وزنه‌برداری تصریح کرد: نفراتی که در تیم ملی داریم به لحاظ رکوردی ضعیف‌تر و عقب‌تر از نفرات خوب دنیا هستند و ما درجه دو محسوب می‌شویم. باید بپذیریم با وزنه‌برداران خوب دنیا که اکثرا از آسیا هستند، فاصله رکوردی داریم. از طرفی نفرات محدودی داریم که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. در  قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی که رویدادهای بزرگی بودند، مشخص شد فاصله ما با دنیا زیاد است. چند سالی وزنه‌برداری دنیا افت کرده بود اما امسال شرایط کاملا متفاوت بود و  همه با رکوردهای خوب برگشته بودند و همه تیم‌ها شرایط خوبی داشتند. متاسفانه ما عقب ماندیم که یکی از دلایل آن هم می‌تواند این باشد که در دوران کرونا سالن‌های ما بسته بود.

در بزرگسالان نهایتا ۱۰ وزنه‌بردار داریم که استفاده کنیم

او افزود: همچنین سه، چهار سال آخر، کار روی پایه خیلی زیاد انجام نشده است. اعزام‌ها و اردوها کمتری برای نوجوانان و جوانان بود. الان پشتوانه نداریم و پایه ما ضعیف است. در رده بزرگسالان هم نهایتا ۱۰ وزنه بردار داریم که بتوانیم استفاده کنیم. نفرات پشتوانه هم متاسفانه شرایط خوبی ندارند مثلا اگر یک وزنه‌بردار هفتم، هشتم جهان و پنجم آسیا می‌شود، فرد پشت سر او با شرایط رکوردی که دارد، پانزدهم جهان خواهد شد. وزنه‌برداری هم رشته‌ای نیست که در یکی، دو ماه بتوان با تغییر یکی، دو تکنیک از دهم به اول آسیا رسید. باید بپذیریم شرایط حال حاضر وزنه‌برداری همین است و انتظار بیشتر از این نداشته باشیم.

وزنه‌برداری نیاز به کار اساسی دارد

سرمربی تیم ملی در پاسخ به این پرسش که وزنه برداری در بازی‌های آسیایی هانگژو تنها یک مدال نقره گرفت و تا چه اندازه برای خود او قابل قبول بود؟ تاکید کرد: قبلا هم گفته بودم با توجه به شرایط حال حاضر، وزنه‌برداری بزرگسالان نیاز به زمان و کار اساسی دارد یا معجزه‌ اتفاق بیفتد. معجزه هم در وزنه‌برداری یعنی دوپینگ و ممکن است که بتوانیم خیلی زودتر به نتیجه برسیم اما نباید از راه‌هایی پیش برویم که در آینده خودمان متضرر شویم. هیچ کوتاهی از طرف کادرفنی و فدراسیون انجام نشده است و همه چیز به موقع بوده است. باید بپذیریم با توجه به شرایط وزنه‌برداری همین مدال نقره‌ را هم خوب گرفتیم یا دو مدالی که در قهرمانی جهانی به دست آمد، شاهکار بوده است. مصطفی جوادی با چه سختی تغییر وزن داد و توانست افزایش رکورد داشته باشد و قهرمان جهان شد یا علی داودی وزنه‌هایی را در قهرمانی جهان زد که تاکنون آنها را نزده بود و نشان داد که پیشرفت دارد.

با برخی نفرات نمی‌توانیم به مقصد برسیم

او افزود: در اوزان دیگر فاصله ما زیاد است. مثلا در ۱۰۹ کیلوگرم ۲۱۰ یا ۲۱۵ کیلوگرم وزنه می‌زنیم و بخواهیم آن را به ۲۳۰ - ۲۴۰ کیلوگرم برسانیم، باید ۲۰ - ۳۰ کیلوگرم افزایش رکورد داشته باشیم. کسی که متخصص باشد، می‌داند که حتی افزایش رکورد یک کیلوگرم هم نیاز به چند ماه کار کردن دارد. پس باید بپذیریم شرایط همین است و انتظار بیشتر از این نباید داشت و ما نیاز به زمان داریم. حتی برخی از نفراتی که ما در اختیار داریم ممکن است هر چقدر هم زمان به آنها بدهیم، با آنها به مقصد نرسیم. باید از نفرات جوان‌تر استفاده کنیم و دو سه سال بر روی آنها کار کنیم تا با تجربه و پخته شوند و کم کم تیم یک‌دست و هماهنگ داشته باشیم.

نهایت توان وزنه‌برداران همین وزنه‌ها بود

نصیرشلال در مورد اینکه وزنه‌برداری بعد از سالیان زیادی در بازی‌های آسیایی مدال طلا نگرفت، گفت: باید ببینیم که در دوره‌های قبل با چه کسانی مدال‌ می‌گرفتیم. ما در فوق سنگین با بهداد سلیمی مدال طلا می‌گرفتیم که در یک‌ضرب ۲۱۰ کیلوگرم و در دوضرب ۲۵۵ کیلوگرم وزنه می‌زد. علی داودی هنوز در تمرینات به این وزنه‌ها نرسیده است. نهایت توان بچه‌ها همین وزنه‌ها بود. ما دوره قبل بازی‌ها، بهداد سلیمی و سعید علی‌حسینی را داشتیم که برای مدال طلا و نقره رقابت می‌کردند اما الان شرایط به این شکل نیست. سهراب مرادی  ۱۸۹ کیلوگرم یک‌ضرب و ۲۲۱ کیلوگرم در دو ضرب وزنه می‌زد و رکورد دار جهان بود اما رکورد امیرحقوقی که یک وزنه بردار نرمال است، حدود ۱۶۴ کیلوگرم یک‌ضرب و ۲۱۰ کیلوگرم دوضرب است بنابراین چگونه انتظار داریم طلای بازی‌های آسیایی را جبران کنیم؟ چگونه انتظار است فردی که از ۲۵ سالگی هم گذشته است، در یک سال ۳۰ - ۴۰ کیلوگرم رشد داشته باشد؟ 

انتظار از وزنه‌برداری به جا است و خودم هم از وزنه‌برداری انتظار دارم اما اینکه چه ابزاری داریم، بحث متفاوتی است.

پاسخ به اعزام نفرات مصدوم به هانگژو

سرمربی تیم ملی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه چرا برخی نفرات که مصدوم بودند باز هم در بازی‌های آسیایی شرکت کردند؟ بیان کرد: به هر حال شرایطی فراهم شده بود و این شانس را در اختیار بچه‌‍‌ها قرار دادیم تا در بازی‌ها شرکت کنند. ممکن بود در برخی اوزان رکوردها پایین‌تر باشد و با اما و اگر بتوانیم مدال بگیریم اما دیدید، چنین چیزی نبود. حتی در یک وزن که تعدادی از نفرات اوت کردند نفرات صدر جدول باقی ماندند و ضعیف‌ترها از دور رقابت خارج شدند. ما شانس حضور را به بچه‌ها دادیم اما روز خوب رقبا بود و همه آماده شرکت کردند. مدال نقره علی داودی هم خوب است و رقیب علی داودی از آسیا نیست بلکه از یک کشور دیگر است که چندین میلیون دلار برای او و مربی‌اش هزینه شده تا برای بحرین چند مسابقه وزنه بزند و مدال بگیرد. در واقع مدال طلای دسته فوق‌سنگین را میلیون دلاری خریدند.

قطعا برنامه کادر فنی جوانگرایی است

نصیرشلال در پاسخ به این پرسش که به برخی نفرات چند مسابقه فرصت داده شد اما نتیجه نگرفتند و چه برنامه‌ای برای استفاده از نفرات جوان‌تر  دارد تا جایگزین شوند تا شاید در آینده نتیجه بهتری بگیرند؟ تصریح کرد: قطعا برنامه کادر فنی جوانگرایی است اما باید به جوان‌ها فرصت دهیم. در چهار، پنج ماه گذشته از جوان‌ها استفاده کردیم اما نیاز به زمان داریم. از طرفی شرایط المپیک مانند قبل نیست که تیم سهمیه بگیرد و مربی ترکیب را اعلام کند بلکه خود وزنه‌بردار باید سهمیه بگیرد. در شرایطی تیم را تحویل گرفتیم که یکی از مراحل گزینشی المپیک رد شده بود و برای مسابقه دوم هم اسامی ارسال شده بود. مجبور بودیم از ۲۰ نفر که چند نفر نیز وزنه‌برداری را کنار گذاشته بودند، تیم را بچینیم و دستمان خیلی باز نیست.

راه‌حل رسیدن به اوضاع بهتر را بررسی می‌کنیم

او ادامه داد: در سال قبل از المپیک هستیم و نفرات باید در مسابقات شرکت کنند تا بتوانند گزینشی المپیک‌های خود را کامل کنند بنابراین خیلی نمی‌توانیم از نفرات جدیدتر استفاده کنیم. با این حال برنامه‌هایی برای آینده داریم که به جوان‌ها فرصت دهیم تا بعدا من یا هرکسی دیگری بود، بتواند از جوان‌ها استفاده کند. در گذشته این اتفاق نیفتاده است و الان کاملا دستمان خالی است. من و کادری که مسئولیت فنی را بر عهده داریم تمام تلاشمان را می‌کنیم و حتما بررسی می‌کنیم چه راه حل و شرایطی وجود دارد تا به اوضاع بهتر برسیم. 

دیدگاه‌ها