کد خبر : 1971708 | 18 مهر 1402 ساعت 15:00 | 5.8K بازدید | 0 دیدگاه

آیا کیپتوم جوان مانع تاریخ‌سازی کیپچوگه می‌شود؟

نقطه عطف تاریخی در دوی ماراتن

ستاره درخشان جدیدی در دوی ماراتن دنیا وجود دارد که می‌تواند بسیاری از معادلات را تغییر دهد؛ کلوین کیپتوم.

نقطه عطف تاریخی در دوی ماراتن

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از تسنیم، دوی ماراتن جهان اکنون به تسخیر کنیایی‌ها در آمده و با توجه به نتایج برندگان ماراتن واشنگتن به نظر می‌رسد که یک دونده جوان قادر به عبور از دیگر هموطنش یعنی الیود کیپچوگه است.

در ماراتن شیکاگو، یک جوان کنیایی 23 ساله با ثبت زمان شگفت‌انگیز 2 ساعت و 35 ثانیه رکورد جهانی را به روز کرد. الیود کیپچوگه، کنیایی شکست‌ناپذیر اکنون حریف قدرتمندی برای کسب طلای المپیک و دویدن ماراتن در مدت زمان کمتر 2 ساعت خواهد داشت. در  خط پایان ماراتن شیکاگو،  کلوین کیپتوم متوجه شد که معجزه‌ای خلق کرده است. در مترهای پایانی مسابقه لبخند از لبانش پاک نشد، بوسه‌هایی را برای هواداران فرستاد و با دستان بلند از خط پایان گذشت.

به نظر می‌رسید که کلوین به سختی می‌توانست بایستد اما به سرعت خود را جمع کرد و به سمت هواداران دوید و آنها پرچم کشور را به او هدیه کردند. به همراه پرچم، دونده کنیایی دوباره از خط پایان گذشت.

دونده 23 کنیایی پس از ثبت رکورد جدیدی در ماراتن جهان گفت: من خیلی خوشحالم. امروز به رکورد جهانی فکر نمی‌کردم اما به طور طبیعی این اتفاق افتاد. همیشه می‌دانستم که روزی رکوردار جهان خواهم شد.

برای جوان کنیایی این سومین ماراتن رسمی و سومین پیروزی متوالی است. در سال 2022 کلوین کیپتوم نخستین مسابقه خود را در والنسیا در مدت زمان 2:01.53 انجام داد. سال بعد در لندن و حالا در شیکاگو برنده شد. هر دو ماراتن در 6 سری مسابقات معتبر جهانی ماراتن گنجانده شده‌اند که شامل برلین، توکیو، نیویورک و بوستون نیز می‌شوند. اکنون پرسش اینجاست که چه کسی دوی ماراتن را در کمتر از دو ساعت از آن خود خواهد کرد؟

کلوین کیپتوم تنها به سه شروع رسمی نیاز داشت تا نام خود را برای همیشه در تاریخ دوی ماراتن بنویسد. رکورد قبلی متعلق به هموطنش الیود کیپچوگه بود. در سال 2022 در برلین او مسافت مسابقه را در 2 ساعت و یک دقیقه و 9 ثانیه دوید. کیپچوگه شاید افسانه‌ای‌ترین دونده ماراتن تمام دوران باشد. این ورزشکار 38 ساله دارای دو مدال طلای المپیک در ماراتن‌های ریودوژانیرو و توکیو است. او تنها ورزشکاری است که توانسته در 12 ماراتن در سری معتبر جهانی ماراتن برنده شود.

نخستین کسی که ماراتن را در کمتر از دو ساعت طی کند؛ برای همیشه در تاریخ خواهد ماند. این یک دستاورد ورزشی برجسته خواهد بود! باید گفت که الیود یک بار توانست زمان کمتر از دو ساعت را نشان دهد. در وین در سال 2019، کنیایی ماراتن را در 1:59.40 دوید اما نتیجه به عنوان یک رکورد در نظر گرفته نشد. واقعیت این است که این یک مسابقه تحت نظارت انجمن بین‌المللی فدراسیون‌های دوومیدانی نبود، بلکه یک رویداد ویژه با هدف ثبت رکورد بود. شرایط ایده‌آل برای کیپچوگه انتخاب شد و ضربان‌سازها به او در مسیر کمک کردند.

 بسیاری معتقد بودند که این الیود  خواهد بود که باید در نهایت نقطه عطف تاریخی را فتح کند اما پس از مسابقات کیپتوم، طرفداران ممکن است نظر خود را تغییر دهند. برای این پسر 23 ساله، به نظر می‌رسد رکورد جهانی بدون مشکل ظاهری به دست آمده است اما اگر با یک برنامه قبلی در دو ساعت برای یک ماراتن آماده شود، چه چیزی می‌تواند به دست آورد؟

در هر صورت ما بینندگان از چنین رقابتی سود می‌بریم. اکنون به یقین می‌توان گفت؛ نقطه عطف تاریخی به زودی پشت‌ سر گذاشته خواهد شد.

دیدگاه‌ها