کد خبر : 1971944 | 19 مهر 1402 ساعت 18:15 | 23K بازدید | 8 دیدگاه

حرف‌های احسان حدادی برای تصمیم جدیدش؛

نامدارترین مدیر ورزش ایران وارد می‌شود!

احسان حدادی با عنوان پرافتخارترين ورزشكار ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو از ورزش خداحافظی کرد تا وارد عرصه مدیریت در ورزش شود.

نامدارترین مدیر ورزش ایران وارد می‌شود!

به گزارش ورزش سه، با به صدا درآمدن زنگ پايان نوزدهمين دوره بازي‌هاى آسيايى ٢٠٢٠ هانگژو يک ركورد جديد با طعم خداحافظى براى هميشه در ورزش ايران به ثبت رسيد: احسان حدادى، پرافتخارترين ورزشكار ايرانى تمام ادوار بازی‌هاى آسيايى از لحاظ مرغوبيت و تعداد مدال.

البته ركورد بيشترين حضور در بازی‌هاى آسيايى هنوز اختصاص به حسين عسگرى، دوچرخه سوار اراكى ایران دارد كه در شش دوره متوالى بازی‌هاى آسيايى ١٩٩٤ هيروشيما، ١٩٩٨ بانكوک، ٢٠٠٢ بوسان، ٢٠٠٦ دوحه، ٢٠١٠ گوانگژو و ٢٠١٤ اينچئون، دو مدال تيمى نقره و برنز تايم تريل جاده و چهار كيلومتر تعقيبى پيست را به گردن آويخت.

البته دوچرخه سوارى ايران چهار مدال طلاى انفرادى توسط حسن فرد، على زنگى آبادى، قادر ميزبانى و محمد دانشور را در چهار ماده مختلف و يک طلاى تايم تريل تيمى از ادوار مختلف بازی‌هاى آسيايى را در كارنامه دارد.

* احسان و ركورد ٦٧ متر ٩٩ در گوانگژو
در پايان بازی‌هاى ٢٠٢٠ هانگژوى چين، احسان حدادى به تنهايى با كسب چهار مدال طلا و يک نقره از پنج حضور در ماده پرتاب ديسک رشته دو و ميدانى، عنوان پرافتخارترين ورزشكار ايرانى بازی‌هاى آسيايى را به خود اختصاص داد. بالاترين ركورد احسان در بازی‌هاى آسيايى به پرتاب طلايى او با ٦٧ متر و ٩٩ سانتيمتر در ٢٠١٠ گوانگژو مربوط است.

* طلاها و نقره‌های حدادی كه با اين ركوردها كسب شد:
طلاى ٢٠٠٦ دوحه با ٦٣ متر و ٧٩
طلاى ٢٠١٠ گوانگژو با ٦٧ متر و ٩٩
طلاى ٢٠١٤ اينچئون با ٦٥ متر و ١١
طلاى ٢٠١٨ جاكارتا با ٦٥ متر و ٧١
نقره ٢٠٢٠ هانگژو با ٦١ متر و ٨٢

* بيشترين ركورد احسان حدادى: بالاى ٦٩ متر
بالاترين ركوردى كه احسان حدادى در بيش از دو دهه ورزش حرفه‌اى خود در ماده ى پرتاب ديسک رشته دو و ميدانى به جا گذاشت ٦٩ متر و ٣٢ سانتی‌متر است. پرتابى كه سال ٢٠٠٨ در شهر تالين پايتخت كشور استونى و رقابت‌هاى جايزه بزرگ جهانى به دست آمد تا مدال طلا را مال خود كند.

* طلاى المپيک كه با ٩ سانت اختلاف نقره شد!
احسان حدادى اولين ورزشكار تاريخ ورزش ايران بود كه به سلطه ورزشكاران كشتى آزاد، فرنگى، وزنه بردارى و تكواندوى ایران در مدال آورى بازی‌هاى المپيک پايان داد. نقره او در المپيك ٢٠١٢ لندن شور و شعف و خودباورى ويژه‌اى به ورزش ايران هديه كرد تا بعدها در تيراندازى و كاراته هم از المپيک مدال طلا دشت كنيم.

در روز فينال پرتاب ديسک المپيك ٢٠١٢ لندن، بهترين پرتاب حدادى تنها ٩ سانتيمتر از مدال طلا كم آورد، جايى كه او ٦٨ متر و ١٨ انداخت و رابرت هارتينگ آلمانى به عنوان برنده مدال طلا ٦٨ متر و ٢٧.

حدادى در این باره به ورزش سه مى‌گويد: اوايل به ٩ سانتيمتر فكر مى‌کردم اما الان ديگر نه، چيزى كه تمام شده، تمام شده و رفته است.

* اين افتخارات جان كندن مى‌خواهد و خون جگر
نقره ٢٠١٢ بازی‌هاى المپيک لندن، نقره و برنز قهرمانى جهان، نقره و برنز جام جهانى، چهار طلا و يک نقره بازی‌هاى آسيايى، شش طلاى قهرمانى آسيا و مدال‌هاى متعدد طلا، نقره و برنز بين المللى. بعيد به نظر مى‌آيد ورزشكار ديگرى از ايران تا سال‌هاى سال بتواند چنين افتخاراتى را در يكى از ماده‌هاى رشته دو و ميدانى در عرصه بين‌المللى به دست بياورد.

1938762

* آخرين مدالم ارزشمندترين بود
احسان حدادى در گفتگوى اختصاصى به ورزش سه گفت: از پنج مدالم در اين بازی‌ها، آخرين آن ارزشمندترين بود. مدال نقره هانگژو شد پايان بيش از دو دهه ورزش حرفه‌اى آن هم در سن ٣٨ سالگى. قبل از مسابقه گفته بودم اگر اين مدال را بگيرم، هر رنگى كه باشد به خدا هديه مى‌كنم. اين مدال هديه من به خدا بود.

* چرا باید به طلای حسین حسادت کنم؟
او در ادامه صحبت‌های خود درباره کسب مدال طلای بازی‌های هانگژو توسط حسین رسولی گفت: براى چه بايد به طلا گرفتن حسين رسولى و نقره خودم حسادت كنم؟ من اگر طلا مى‌گرفتم چه تغييرى در زندگى‌ام ايجاد مى‌شد؟ اما براى حسين فرق مى‌كرد. براى چه بايد كسى كه خودش چهار طلاى بازی‌هاى آسيايى دارد از طلا گرفتن حسين رسولى خوشحال نشود؟ اينجا و در اين اتفاق هيچ چيز غير از خوشحالى از عمق وجود معنا ندارد، چون برنده طلا و نقره هر دو از يك كشور و ايران بودند. همين كه ورزش حرفه‌اى با مدال برايم تمام شد خدا را شكر می‌کنم. اگر طلا را حسين نمى‌برد، نقره‌ام برايم باارزش‌ترين مدالى كه از بازی‌هاى آسيايى گرفتم، نبود.

* مربيگرى نه، هدفم مديريت ورزش است
حدادی همچنین در خصوص برنامه خود برای آینده توضیح داد: به مربيگرى فكر نمى‌كنم و علاقه‌اى به آن ندارم. البته در انتقال تجارب به هر ورزشكارى كه بخواهد هم ابايى ندارم و خوشحال مى‌شوم اما هدفم مديريت ورزش است. مى‌خواهم خدمتگزار ورزش باشم و اگر شرايط مهيا شود و هيئت‌هاى استان‌ها همراهى كنند، براى رياست فدراسيون دو و ميدانى ثبت نام خواهم كرد.

احسان حدادى از ورزش حرفه اى با كوله بارى از مدال‌هاى متعدد و مختلف بين‌المللى، آسيايى، بازی‌هاى آسيايى، جهانى و المپيک خداحافظى كرد تا ساليان سال شكستن ركوردش به عنوان پرافتخارترين ورزشكار ايرانى در نوزده دوره بازی‌هاى آسيايى انگيزه‌ای براى تلاش مضاعف ديگر قهرمانان باشد.

در حال حاضر تنها ورزشكارى كه شايد بتواند در بيستمين دوره بازی‌هاى آسيايى كه سال ٢٠٢٦ به ميزبانى ناگوياى ژاپن برگزار مى‌شود به ركورد احسان حدادى برسد، محسن محمدسيفى در رشته ووشو است.

محسن محمد سيفى سه مدال طلا و يک نقره از بازی‌هاى آسيايى در كارنامه دارد و اگر در سن ٣٧ سالگى به ناگوياى ژاپن برود و طلا را به گردن بياويزد، به ركورد احسان حدادى خواهد رسيد. البته او به ركورد حدادى خواهد رسيد، نه آنكه اين ركورد را بشكند.

📝پوريا تابان

دیدگاه‌ها