کد خبر : 1973537 | 27 مهر 1402 ساعت 07:25 | 90K بازدید | 39 دیدگاه

جام ملت‌ها آخرین ماجراجویی این تیم است؛

چراغپور: کی‌روش قطر را حیله‌گرانه به میدان فرستاد!

کارشناس فوتبال کشور معتقد است امیر قلعه‌نویی در مصاف با قطر ایرادهای مصاف با اردن را با تغییرات هوشمندانه برطرف کرده بود.

چراغپور: کی‌روش قطر را حیله‌گرانه به میدان فرستاد!

به گزارش "ورزش‌سه"، تيم ملي فوتبال ایران با برد ۴ بر صفر مقابل قطر به عنوان قهرماني مسابقات چهارجانبه اردن دست يافت. هر چند قهرماني در تورنمنت‌هاي ‌اين‌چنيني افتخاري براي تيم ‌ملي ما به حساب نمي‌آيد اما انجام بازي‌هاي تداركاتي به ‌هماهنگي بيشتر بين اعضاي تيم‌ كمك‌ خواهد كرد‌ تا در جام ملت‌ها‌ مشكلي‌ از اين ‌جهت گريبانگير تيم ‌‌ملي نشود.
از‌ جلال ‌چراغپور‌‌، يكي‌ از‌ كارشناسان ‌قديمي ‌فوتبال‌ درخصوص شرايط تيم ‌ملي پرسيديم كه ‌در ادامه نظرات كارشناسانه او را مي‌خوانيد.

*تيم ملي مقابل قطر با يك ‌نتيجه پرگل برنده از زمين خارج شد. تحليل شما از اين بازي؟
چراغپور- تيم ‌ملي بازي قابل قبولي انجام داد و از چند جهت اين بازي مهم و جالب بود كه خوب به پايان رسيد. جهت اول اينكه ديگر بايد آخرين دستاوردها آماده مي‌شد براي شكل تيم ملي و شكل نفرات و چيدمان تيم و نحوه فوتبال بازي كردن كه بايد تصميم نهايي را مي‌گرفتند كه ديگر اين ساختار را تعريف كنند و به آن دست نزنند تا اولين بازي با هنگ‌كنگ و اين خيلي خوب اتفاق افتاد. دومين قضيه اين بود كه تيم‌ ملي در بازي با اردن‌ چند اشكال فني داشت كه اين را رفع كرده بودند و‌ آن اشكالاتي كه رفع شده بود بسيار مثبت بود. آن ارنج و نحوه چيدمان و تغييراتي كه اعمال كرده بودند همگي مثبت و قابل بحث بود.

*چه تغييراتي؟
چراغپور- يكي اينكه سامان قدوس را به عنوان طراح استفاده كردند كه پاس‌هاي دقيق‌تري در شكل و زمان ‌پاس دادن‌ها ايجاد شده بود. تغييرات را مي‌شد ديد و اين خيلي روي حمله سريع تيم ملي تاثير گذاشته بود. تغيير دوم در سطح چپ ميدان بود و ميلاد محمدي در آنجا خيلي خوب بازي كرد و تقريبا روي دو تا از گل‌ها نقش داشت اما خب اتفاق ناراحت‌كننده‌اي كه براي تيم ملي رخ داد مصدوميت پورعلي‌گنجي بود چون مهره اساسي تيم است.

*عملكرد قطري‌ها چطور بود؟
چراغپور- اين تيمي كه بازي كرد آن‌ تيمي نيست كه بعدا در جام ‌ملت‌ها‌ خواهد بود و چند تا از مهره‌هاي اساسي آنها يا عمدا يا سهوا مخفي شده بودند. كي‌روش اين خواص را دارد كه تيم را حيله‌گرانه به ميدان بفرستد! اگر يادتان‌ باشد زماني كه مربي تيم‌ ملي ما هم بود در بازي‌هاي تداركاتي تمام ‌موجوديتش را رو نمي‌كرد. اگر يادتان ‌باشد براي رفتن‌ به جام‌ جهاني در آخرين بازي مقابل تركيه ارنج اصلي ما را نگذاشت همان بازي كه دو بر صفر شد. اينجا هم ‌به نظر مي‌رسيد‌ در حال‌ مخفي‌كاري است و اين ‌همه‌ موجوديت ‌قطر نبود‌، خيلي راحت تعويض كرد و بدون‌ هيجان ‌و اعتراض به بازيكنان. دوربين ‌هم هر وقت او را نشان داد عادي بود.

*نكته جالب بازي مشاركت مدافعان كناري تيم ملي در بازيسازي بود و هر چهار پاس گل را محمدي و رضاييان ساختند. يك جورايي تيم ملي ما اروپايي بازي كرد و اين‌ موضوع جاي اميدواري دارد. نظر شما چيست؟
چراغپور- البته يكي از پاس گل‌ها كه از روي نقطه كرنر بود كه كنعاني‌زادگان با سر زد و ضربه ايستگاهي را نمي‌شود گفت پاس گل از آن نقطه كه منظور شماست. اما بله بازي از كناره‌هاي ما خيلي خوب بود و به شكلي بود كه گاهي فقط با دوتا هافبك وسط بازي مي‌كرديم يعني عزت‌اللهي و قدوس وسط زمين بودند و گاهي چهار، دو، چهار بازي مي‌كرديم به‌طوري كه جهانبخش سمت راست زمين بازي مي‌كرد و آزمون و بعد طارمي و بعد محبي در واقع چهار بازيكن آن جلو بازي مي‌كردند و اين چهار بازيكن در جلوي زمين كمك كردند تا كناره‌ها فعال باشند و دفاع‌هاي حريف را مي‌شكافتند تا دفاع‌هاي كناري ما فعال شوند.

*اتفاق خوبي بود كه كمك كرد بازي تيم ملي زيبا شود.
چراغپور- بله اتفاق خوبي است اما در مقابل تيمي كه خيلي جوان بود و از لحاظ مهارت سطح بالا نبود. حتي به نظر من دو تا دفاع وسط آنها در ليگ يك ما هم ‌نمي‌توانند بازي كنند. يا خط حمله آنها در كل ۹۰ دقيقه‌ حتي يك بار هم از مدافع مستقيم خود عبور نكردند يا دريافت نكردند و‌ همه توپ‌ها را دفاع ما زد. آنها فقط يك بازيكن استاندارد داشتند‌ آن هم ‌هافبك‌ وسط‌شان بود و بقيه آنها خيلي مبتديانه بازي مي‌كردند و خيلي كم روي توپ تسلط داشتند. نمي‌شود بار بازي را روي مسائل فني حريف گذاشت همان‌طور كه گفتم‌ به نظر مي‌رسد كي‌روش، تيم قطر را پنهان مي‌كند از واقعيت.

1941487

*به غير از استفاده كناره‌هاي زمين نكته مثبت حركات تاكتيكي تيم ملي در مقابل قطر چه بود؟
عرض كردم قطر چند اشكال اساسي داشت؛ اول اينكه‌ در مقابل چهار بازيكن خط حمله ما همچنان ‌با چهار بازيكن دفاع مي‌كردند به‌طور عادي مي‌توانستند ۵، ۴، ۱ بازي كنند اما اين ‌كار را كي‌روش انجام‌ نداد و تا آخر با همان روش ۴، ۴، ۲ خودش بازي كرد و دوتا مهاجم بي‌كاره آن جلو داشت. اينها اشكالات كي‌روش بود ‌اما من باور نمي‌كنم او مقابل چهار مهاجم‌ ما چهار مدافع گذاشته باشد. وقتي تيمي با دو مهاجم‌ ثابت بازي مي‌كند حتما مركز خط دفاع را بايد با سه دفاع بست و با مدافعان كناري به پنج مدافع برسند. چون محبي از چپ و جهانبخش از راست اضافه مي‌شدند و طارمي و آزمون در مركز بودند آنجا بايد دفاع مي‌شد پنج تا. اما اين كار را نكرد! بايد يك اكسترا پليير اضافه مي‌كردند به خط دفاع. يعني يك بازيكن اضافه‌ در خط دفاع لازم است.‌ البته نمي‌خواهم از كي‌روش ايراد بگيرم ‌اما حس مي‌كنم عمدا اين كار را نكرد‌ چون مكار بودنش در مربيگري بر همه پوشيده نيست و او در مربيگري مكار است يعني پيچيدگي در كارش دارد اما تيم ‌ما اين ‌توانايي را دارد از سمت چپ و راست به حمله اضافه شود. يك‌ نكته ديگر اينكه محبي هنوز با بقيه هماهنگ نيست و گاهي حركات‌ خودخواهانه‌اي دارد يا تنظيم نيست با طارمي. براي همين هم صداي طارمي را درآورد. او بايد خودش را تطبيق بدهد يا مربيان تيم ‌ملي آن نقطه زمين را جور ديگر تعريف كنند. تا طارمي هم در فشار چرا پاس نمي‌دهي چرا دير پاس مي‌دهي و از اين ‌صحبت‌ها نباشد!

*تيم ملي مقابل اردن در خط دفاع عملكرد خوبي نداشت. چطور توانستيم در مقابل قطر در خط دفاع بي‌اشتباه ظاهر شويم؟
چراغپور- ضعف‌هايي تيم ملي در بازي داشت. يكي از آنها در سمت چپ بود كه شجاع خليل‌زاده كه پشت سر حاج‌صفي بازي مي‌كرد تركيب خوبي نبود و باز بازي مي‌كردند. دومين ضعف در تركيب ميانه ميدان بود كه هافبك‌هاي وسط نبايد از يك جنس باشند و بايد از دو جنس متفاوت باشند اما در بازي با قطر اينها رعايت شده بود يعني ‌قدوس و عزت‌اللهي كه از دو ‌جنس متفاوت هستند. قدوس طراح و دريبل زن است و پاس به موقع رو به جلو مي‌دهد و عزت‌اللهي هم‌ حالت هافبك دفاعي و توپ گرفتن و سر زدن و محكم بازي كردن و پاس بلند دادن و آرام كردن بازي را برعهده داشت و اين تركيب جواب داد. تركيب‌ بعدي اينكه پورعلي‌گنجي آمد پشت ميلاد محمدي و اين تركيب بهتر از تركيب شجاع و حاج‌صفي بود و سمت چپ ما بسته شد و اتفاقي رخ نداد تا مثل بازي با اردن ‌از چپ دور بزنند و سانتر كنند. ديگر اتفاق نيفتاد چون ميلاد جوان‌تر است و سرعت بيشتري دارد و ‌خيلي جلو‌ نمي‌رفت‌. جلوي ميلاد، محبي بود كه در خط حمله مشاركت داشت براي همين‌ هم‌ ميلاد خيلي اصرار نداشت جلو بازي كند و بقيه جاهاي تيم‌ ملي هم‌ استاندارد است. رضاييان و‌ جهانبخش خيلي با هم ‌تنظيم ‌هستند سردار و طارمي هم‌ همين‌طور و حالا عزت‌اللهي با قدوس. اين طرف هم‌ پورعلي‌گنجي و محمدي خيلي با هم‌ هماهنگ بودند، يكي ‌از ‌علت‌هاي مصدوميت مرتضي هم‌ اين ‌بود كه‌ آمده ‌بود پشت ميلاد و سمت چپ‌ تكلي زد كه معمولا ‌براي دفاع چپ‌ها اين‌جور تكل‌ها پيش نمي‌آيد و براي پوشش ميلاد از جاي ‌خودش‌ خارج شد.

*در بازي دوستانه لازم ‌است يك بازيكن ‌تا اين‌ حد‌ كار را جدي بگيرد؟
چراغپور- نمي‌شود كه. در فوتبال وقتي اين صحنه پيش مي‌آيد نمي‌شود كاري نكرد. مثلا روي يك‌ ضربه سر دو نفره بلند مي‌شويد نمي‌شود كه سرت را بدزدي تا آن يكي ضربه بزند. اين صحنه‌ها اجتناب‌ناپذير است‌ و اين ‌بازي قيمت زيادي براي ما داشت.

*اين تيم‌ ملي مي‌تواند در جام ملت‌ها مدعي باشد؟
چراغپور- ببينيد اين يك تيمي است كه 10 سال با آن كار شده و اين تيم‌ كه در زمين بود دقيقا تيم كي‌روش بود به جز محبي. دقيقا آرايش كي‌روش بود به جز محبي. بقيه در پست‌هايي بودند كه 10 سال است كه در آنجا بازي مي‌كنند به ترتيب از بيرانوند تا خط جلوي حمله در نتيجه اين آخرين ‌اميد اين ‌تيم ‌براي اينكه ‌بتواند در جام‌ ملت‌ها آبرومندانه نتيجه بگيرد و‌ حداقل در بين چهار تيم ورود كند و حالا در آنجا حوادثي اتفاق افتاد قابل تحمل است! جدولي‌ كه ‌قرار داريم‌ نشان ‌مي‌دهد در نقطه ‌ممكن ‌است دچار اشكال شويم يكي‌ براي رفتن‌ در جمع‌ ۸ تيم كه بايد از كره عبور كنيم و اگر بتوانيم از كره عبور كنيم مطمئنا در چهار تيم‌ حرف براي گفتن ‌داريم اما بعد از‌ جام ‌ملت‌ها ‌اين ‌تيم دگرگون مي‌شود. آخرين ماجراي اين ‌تيم ‌ملي است و اميدوارم موفق هم‌ شوند‌ اما بعدش بايد انقلابي در تيم‌ ملي شود چون‌ آخر تمام بازيكنان‌ ما است و شايد يكي، دو بازيكن به علت پست‌هايي كه بازي مي‌كنند مي‌توانند بمانند‌.

دیدگاه‌ها