کد خبر : 1975160 | 03 آبان 1402 ساعت 14:04 | 223.8K بازدید | 85 دیدگاه

نه مدال تا امروز، پنج مدال تا پایان

حسن یزدانی رکورد افسانه کشتی را می‌زند!

حسن یزدانی با 9 مدال المپیک و جهان و داشتن 28 سال سن می‌تواند در سال‌های آینده رکوردهای مهمی را جابجا کند.

حسن یزدانی رکورد افسانه کشتی را می‌زند!

به گزارش "ورزش سه"، هميشه شكسته شدن ركوردها در ورزش شور، هيجان و شعف فوق العاده‌اى به پا مى‌كند و اين جمله طلايى هم ورد زبان است: ركوردها بى شك براى شكسته شدن ثبت مى‌شوند.

حسن يزدانى كه به تازگى به جرگه ورزشكاران متأهل پيوسته با ٢٨ سال سن تا اينجاى عمر ورزشى خود توانسته ٩ مدال المپيك و قهرمانى جهان را به خود اختصاص دهد.

البته اين ٩ مدال كه در ثبت ركوردها ملاك اصلى به حساب مى‌آيد جدا از مدال‌هاى آسيايى يا جام جهانى كشتى آزاد و ديگر عناوين بين المللى او محسوب مى‌شود.

كاپيتان تيم ملى كشتى آزاد ايران كه هنوز دو سالى با مرز سى‌سالگى فاصله دارد اگر تا بازي‌هاى المپيك ٢٠٢٨ در رقابت‌هاى جهانى و المپيك روى تشك بدرخشد و از ورزش حرفه‌اى تا قبل از ٣٣ سالگى خداحافظى نكند، مى‌تواند ركوردهاى افسانه‌اى بسيارى را بشكند و به تنهايى بر قله بيشترين مدال كسب شده توسط يك كشتى گير در جهان تكيه بزند.
جهان پهلوان آقا غلامرضا تختى، هادى ساعى نام‌هايى هستند كه حسن يزدانى با كسب طلاى المپيك ٢٠٢٤ پاريس از ركورد آنها عبور خواهد كرد.

1944745
حسن یزدانی با کسب 9 مدال جهانی و المپیک توانسته از رکورد غلامرضا تختی که 7 مدال طلا و نقره جهان و المپیک دارد، عبور کند.

الكساندر كارلين، الكساندر مدويد،بروس بومگارتنر، رضا كايالپ والنتين يوردانف، ميخائيل لوپز، حميد سوريان و عبدالله موحد هم ديگر نام‌هايى هستند كه براى عبور از تعداد مدال‌ها يا مرغوبيت مدالى آنها، حسن يزدانى بايد تا پايان المپيك ٢٠٢٨ لس آنجلس به هنرنمايى خود بر روى تشك و كسب حداقل مدال برنز، ادامه دهد.

حسن يزدانى با به دست آوردن تنها پنج مدال طلا، نقره يا برنز ديگر از رقابت‌هاى المپيك و جهان مى‌تواند عنوان بيشترين تعداد مدال كسب شده توسط يك كشتى گير را به تنهايى به خود اختصاص داده و از ركورد رويايى الكساندر كارلين روس با ١٣ مدال المپيك و جهان از منظر تعداد، گذر كند.
كارى كه با توجه به شرايط سنى يل جويبار و كشتى ايران، يعنى ٢٨ سال سن در سال كنونى ٢٠٢٣ ميلادى شدنى است.

•حسن يزدانى فعلا فقط از اين ركورد عبور كرده

حسن يزدانى در سال ٢٠٢٢ و رقابت‌هاى قهرمانى جهان با كسب مدال نقره در ٢٧ سالگى از ركورد هفت مدال المپيك و جهان آقا تختى گذر كرد و تنها كشتى گير ايرانى نام گرفت كه با ٨ مدال المپيك و جهان بيشترين تعداد مدال را از اين دو رقابت به دست آورده است.

كاپيتان كشتى آزاد در رقابت‌هاى قهرمانى ٢٠٢٣ جهان با كسب يك نقره‌ ديگر ركورد خود را به عدد ٩ ارتقا داد تا در آستانه دو رقمى شدن مدال‌هايش قرار گيرد.

1944746
هادی ساعی با دو طلا و یک برنز پرافتخارترین المپین ایرانی است؛ رکوردی که یزدانی با طلای پاریس 2024 می‌تواند آن را جابجا کند.

•المپيك پاريس مرز عبور از ركورد ساعى و آقا تختى

ركورد پرافتخارترين ورزشكار المپيكى ايران با كسب دو طلا و يك برنز از بازي‌هاى ٢٠٠٨ پكن در اختيار هادى ساعى است.

ركورد پرافتخارترين كشتى گير المپيكى ايران هم همچنان در دستان جهان پهلوان آقا غلامرضا تختى با كسب يك طلا و دو نقره قرار دارد كه از بازي‌هاى ١٩٦٠ رم پابرجا مانده است.

حسن يزدانى تا قبل از المپيك ٢٠٢٤ پاريس موفق شده يك طلا و يك نقره‌ى اين بازيها را به گردن آويزد.

كاپيتان تيم ملى كشتى آزاد ايران اگر كمتر از يكسال ديگر در المپيك پاريس مدال طلا را مال خود كند به تنهايى عنوان پرافتخارترين ورزشكار و كشتى گير المپيكى ايران را به خود اختصاص خواهد داد.

ركوردهايى كه تا المپيك ٢٠٢٤ پاريس، شانزده سال هادى ساعى و ٦٤ سال جهان پهلوان تختى به نام خود ثبت كرده‌اند.

1944747
الکساندر کارلین افسانه‌ای 12 طلا و یک نقره جهان و المپیک را کسب کرده؛ رکوردی که حداقل از نظر تعداد مدال دسترسی به آن برای یزدانی غیرقابل تصور نیست

•يزدانى و پنج مدال تا شكستن افسانه كارلين

ركورد بيشترين و مرغوبترين تعداد مدال المپيك و جهان توسط يك كشتى گير با ١٢ طلا و يك نقره در 
اختيار فرنگى كار روس الكساندر كارلين است.

بعد از او بروس بومگارتنر آزادكار آمريكايى ٦٢ ساله و كشتى گير فرنگى كار ترك، رضا كايالپ ٣٤ ساله با سيزده مدال قرار دارند كه مرغوبيت مدالشان به غير از اينكه از كارلين كمتر است بلكه به الكساندر مدويد آزادكار روس با ١٢ مدال كه ١٠ عدد آن طلاست هم نمى رسد.

ميخائيل لوپز فرنگى كار كوبايى و والنتين يوردانف آزادكار بلغار هم مانند مدويد ١٢ مدال المپيك و جهانى دارند كه لوپز ٩ طلا و يودانف ٨ طلا به گردن آويخته اند.

لوپز كه چهار طلاى المپيك را به دست آورده مى خواهد در المپيك ٢٠٢٤ پاريس در سن ٤٢ سالگى شانس خود را براى گذشتن از ركورد ١٢ مدال مدويد و رسيدن به ركورد ١٣ مدال كارلين امتحان كند.
و رضا كايالپ هم مى خواهد در ٣٥ سالگى ركورد شكنى كرده و حتى با يك برنز تنها كشتى گير دارنده ١٤ مدال جهان و المپيك نام بگيرد.

حسن يزدانى اگر تا پايان المپيك ٢٠٢٨ روى تشك باشد و مدال بگيرد مى تواند با ١٤ مدال المپيك و جهان در ٣٣ سالگى از ركورد تعداد مدال الكساندر كارلين عبور كند، البته به شرط اينكه روند سكو نشينى هاى رضا كايالپ در همين المپيك پاريس قطع شود.

1944755
والنتين يوردانف آزادكار بلغار هم مانند مدويد ١٢ مدال المپيک و جهانى دارد

لوپز كه چهار طلاى المپيك را به دست آورده مى‌خواهد در المپيك ٢٠٢٤ پاريس در سن ٤٢ سالگى شانس خود را براى گذشتن از ركورد ١٢ مدال مدويد و رسيدن به ركورد ١٣ مدال كارلين امتحان كند.

حسن يزدانى اگر تا پايان المپيك ٢٠٢٨ روى تشك باشد و مدال بگيرد مى‌تواند با ١٤ مدال المپيك و جهان در ٣٣ سالگى از ركورد تعداد مدال الكساندر كارلين عبور كند.

1944748
میخایین لوپز، دارنده 4 طلای المپیک و 5 طلای جهانی تنها رقیب یزدانی در بحث تعداد مدال‌هاست که همچنان به فکر کشتی گرفتن در پاریس 2024 است

•سه طلا تا حميد سوريان و دو طلا تا عبدالله موحد

حسن يزدانى با ٩ مدال المپيك و جهان از منظر تعداد مدال، پرافتخارترين كشتى گير تاريخ ورزش ايران است.
او با كسب يك طلاى المپيك ديگر در پاريس، از منظر مرغوبيت و تعداد مدال المپيك هم از آقا تختى پيشى خواهد گرفت چون هر دو تنها كسانى خواهند بود كه سه مدال المپيك در كشتى به گردن آويخته‌اند.
با فرض بر احتمال طلاى ٢٠٢٤ حسن يزدانى در المپيك، آن وقت حسن از جهان پهلوان هم در اين بخش پيشى مى‌گيرد.
اما قصه تعداد طلاهاى حميد سوريان و عبدالله موحد متفاوت است. حميد سوريان با يك طلاى المپيك و شش طلاى جهان، هفت طلا دارد. آقا موحد هم يك طلاى المپيك و پنج طلاى جهان يعنى شش طلا.

1944750
در میان آزادکاران ایرانی نیز عبدالله موحد با 6 مدال طلا یک رکورد افسانه‌ای دارد که یزدانی با داشتن 4 طلا هنوز به آن نرسیده است

تا پايان سال ٢٠٢٣ از بين ٩ مدال المپيك و جهان حسن يزدانى او يك طلاى المپيك و سه طلاى جهان كسب كرده در كنار سه نقره و يك برنز جهان

1944749
در میان کشتی گیران ایرانی از نظر مرغوبیت مدال رکورد 7 طلای سوریان در جهان و المپیک همچنان پابرجاست

حسن يزدانى اگر تا قبل از المپيك ٢٠٢٨ لس آنجلس بتواند از المپيك ٢٠٢٤ پاريس و سه جهانى ٢٠٢٥، ٢٠٢٦ و ٢٠٢٧ چهار طلا كسب كند از منظر مرغوبيت مدال‌ها ركورد حميد سوريان را هم خواهد شكست و تنها كشتى گير ايرانى داراى ٨ طلاى المپيك و جهان نام خواهد گرفت كه سيزده مدال دارد.

آنوقت المپيك ٢٠٢٨ به مكانى تبديل مى‌شود براى تبديل شدن دارنده‌ى بيشترين مدال توسط يك كشتى‌گير در تاريخ و گذر از نام افسانه‌اى به نام الكساندر كارلين.

1944751
الکساندر مدوید، کشتی گیر روسی هم بعد از کارلین صاحب جایگاه دوم برترین‌های تاریخ کشتی است که از 12 مدالش، 10 تای آن طلاست

•تعداد مدال‌هاى حسن يزدانى تا پايان سال ٢٠٢٣

•بازي‌هاى المپيك
🥇 ٢٠١٦ ريو
🥈٢٠٢٠ توكيو

•قهرمانى جهان
🥇٢٠١٧ پاريس
🥇٢٠١٩ نورسلطان
🥇٢٠٢١ اسلو
🥈٢٠١٥ لاس وگاس
🥈٢٠٢٢ بلگراد
🥈٢٠٢٣ بلگراد
🥉٢٠١٨ بوداپست

•جام جهانى
🥇٢٠١٥ لس آنجلس
🥇٢٠١٦ لس آنجلس
🥇٢٠١٩ كرمانشاه

•بازي‌هاى آسيايى
🥇٢٠١٨ جاكارتا
🥇٢٠٢٢ هانگژو

•قهرمانى آسيا
🥇٢٠١٨ بيشكك
🥇٢٠٢١ آلماتى

مدال‌هاى جام جهانى كشتى گيران كه رقابت‌هاى تيم به تيم محسوب مى‌شود در جدول تعداد و مرغوبيت افتخارات ورزشكاران در همه جاى دنيا ملاك قرار نمى‌گيرد.

1880199

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها