کد خبر : 1975223 | 03 آبان 1402 ساعت 18:54 | 65.3K بازدید | 54 دیدگاه

یک نمایش احترام برانگیز از رقیب آشنا؛

استقلال دست پر به تاجیکستان بازمی‌گردد

تیم استقلال تاجیکستان اگرچه مقابل پرسپولیس شکست تلخی را تجربه کرد، اما با دستاوردی مثبت به دوشنبه بازمی‌گردد.

استقلال دست پر به تاجیکستان بازمی‌گردد

به گزارش "ورزش سه"، احتمالا ایگور چرفچنکو فکرش را می‌کرد که تیمش مقابل پرسپولیس این‌چنین سرسخت ظاهر شود، اما هواداران فوتبال در ایران کمتر شناختی از این تیم سختکوش فوتبال تاجیکستان داشتند؛ تیمی که در سال‌های اخیر به واسطه سرمايه‌گذاری و توجه بیشتر دولت تاجیکستان به ورزش این کشور بال و پر یافته و توانسته خود را حتی در سطح قاره آسیا مطرح کند.

اگرچه قوانین افزایش چهار تیم لیگ قهرمانان نیز به کار استقلال یا به عبارت بهتر ایستیکلول آمده، اما آنها جلوتر از کشورهای دیگر آسیای میانه توانسته‌اند از این فرصت بهره ببرند و خود را به تیمی نسبتا سرشناس در منطقه غرب تبدیل کنند.

1944880

آنها روز گذشته مقابل پرسپولیس حتی فرصت پیش افتادن از قهرمان فوتبال ایران را داشتند؛ زمانی که بعد از چند حمله در دقایق نخستین حرکت دنیس بگانوویچ با برخورد مسعود ریگی همراه شد و داور با استفاده از تکنولوژی کمک داور ویدئویی پنالتی گرفت. شاید اینجا اگر سنین سبای می‌توانست پنالتی را تبدیل به گل کند، معادلات تغییر پیدا می‌کرد و این کشور فارسی زبان می‌توانست مهم‌ترین پیروزی فوتبال باشگاهی خود را در ایران رقم بزند.

این اتفاق رخ نداد و در ادامه پرسپولیس بازی را در دست گرفت و دو گل با ضربه‌های سعید صادقی به ثمر رساند. در این بین استقلال تاجیکستان با اتکا به عناصر باتجربه خود چندین و چند حمله انجام داد که شاید اگر بازیکنان این خوش‌شانس‌تر بودند، می‌توانستند حداقل یک گل به ثمر برسانند و چه بسا پرسپولیس را در تهران متوقف کنند.

1944877

کشور تاجیکستان سرمایه فوتبالی خود را عموما از روسیه وام می‌گیرد. آنها روز گذشته هم با ترکیب سه مدافع بلندقامت، سرزن و قلدر در خط دفاعی و دو وینگ بک که مثل پیستون در رفت و آمد بودند، تلاش می‌کردند جلوی حملات پرسپولیس را بگیرند. در خط میانی اما سه ستاره قرار داشتند: دنیس بگانوویچ، احسان پنشنبه و علیشر جلیلوف.

جلیلوف ستاره‌ای است که بازوبند کاپیتانی را در استقلال تاجیکستان بر بازو می‌بندد. او سابقه گلزنی به الهلال را در کارنامه دارد و دیروز هم اغلب مرد شماره یک ضربات ایستگاهی استقلال بود و حتی در یک مورد می‌توانست از داخل محوطه جریمه دروازه علیرضا بیرانوند را باز کند که ضربه‌اش با اختلاف اندک به بیرون رفت. احسان پنشنبه احتمالا معرف حضور فوتبالدوستان ایرانی باشد؛ بازیکنی که مدتی در ذوب‌آهن بازی کرد اما از این تیم جدا شد و به کشورش بازگشت.

1944878

استقلال تاجیکستان در دو بازی خارج از خانه مقابل پرسپولیس و النصر شکست خورده، اما در هر سه بازی تصویر یک تیم قابل احترام و کمی بدشانس را به نمایش گذاشته است. آنها مقابل الدحيل با دفاع سرسخت توانستند تیم کرسپو را کنترل کنند، در برابر النصر گل نخست را به ثمر رساندند و دقایقی نیز از یاران کریستیانو رونالدو پیش بودند و برابر پرسپولیس هم همان‌طور که گفته شد شاگردان نامدار یحیی گل‌محمدی را به چالش کشیدند.

استقلال تاجیکستان اگرچه روز گذشته برای اولین بار در زمین ناهموار ورزشگاه آزادی به میدان رفت، اما سابقه حضورش در لیگ قهرمانان آسیا به چهار سال قبل برمی‌گردد. زمانی که این تیم در یک گروه بسیار سخت با الهلال، شباب الاهلی و آلمالیق هم‌گروه بود و به شکلی شگفت‌انگیز توانست در منطقه سبز جدول قرار بگیرد و راهی یک هشتم نهایی شود. آنها در یک هشتم حتی نمایش تحسین برانگیز برابر پرسپولیس داشتند و شاید اگر واکنش‌های حامد لک و گل تقریبا بادآورده مهدی ترابی نبود می‌توانستند پرسپولیس را حذف کنند.

1944879

جالب است بدانید اولین حضور استقلال تاجیکستان پیش از مرحله گروهی به یک سال قبل از آن در لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ برمی‌گردد که این تیم به پایتخت عربستان، ریاض، رفت تا با النصر دیدار کند و در آن بازی هم تا آخرین دقایق مقاومتی جانانه داشت و در نهایت به این تیم پر ستاره عربستانی قافیه را باخت. استقلال تاجیکستان همچنین سابقه موفقیت در AFC کاپ را دارد و در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ عنوان نایب قهرمانی این مسابقات را کسب کرده است.

شاید جالب باشد که بدانید لیگ حرفه‌ای تاجیکستان به تکنولوژی داور ویدئویی هم‌ مجهز شده و کم کم متوسط دستمزد پرداختی در این کشور هم افزایش پیدا می‌کند تا شاید در سال‌های بعد بازیکنان بهتری از لیگ ایران هوس سفر به این کشور به سرشان بزند و پیشنهاد استقلال تاجیکستان و شاید حتی خجند و دیگر تیم‌ها را بپذیرند.

دیدگاه‌ها