کد خبر : 1977375 | 13 آبان 1402 ساعت 01:24 | 121.1K بازدید | 235 دیدگاه

ورزش سه بررسی می‌کند:

سؤالاتی پیرامون حکم سنگین ای اف سی علیه سپاهان

در رای صادر شده از سوی کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا علیه سپاهان نکات و ابهامات زیادی علیه نماینده ایران وجود دارد!

سؤالاتی پیرامون حکم سنگین ای اف سی علیه سپاهان

به گزارش "ورزش‌ سه"، شب قبل از بازی سپاهان برابر ملوان بود که انتشار خبر غیررسمی احکام بی‌سابقه کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا به شدت اردوی طلایی‌پوشان اصفهانی را تحت تاثیر قرار داد و نمود این اتفاق تلخ را به وضوح می‌شد در نمایش شاگردان مورایس که 5 هفته رویایی را در ابتدای مسابقات پشت سر گذاشته بودند، مشاهده کرد. 
در نهایت هم خبر رسمی اعلام شد تا یکبار دیگر از سوی بالاترین نهاد تصمیم‌ساز در فوتبال قاره کهن که طی سالیان اخیر در بسیاری موارد به ضرر فوتبال ایران و در راستای منفعت کشورهای همسایه بود، بار دیگر ما را به شوک ببرد.

اما در راستای حکم عجیب و نادری که کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا علیه سپاهان منتشر کرده، می‌توان به نکات قابل توجهی پرداخت که این رای سنگین را زیر سوال می‌برد:

بولت سپاهاناگرچه طی روزها و هفته‌های اخیر مقامات سیاسی دو کشور ایران و عربستان بارها بر داشتن روابط خوب با یکدیگر تاکید کردند، اما یکبار دیگر متوجه شدیم که فوتبال قوانین خاص خود را دارد. در این رشته ورزشی همیشه روابط تیم‌های ایرانی و عربستانی نفس‌گیر و حیثیتی بوده و از این پس و با حواشی ایجاد شده در ورزشگاه نقش جهان، بر میزان حساسیت‌های این رویارویی‌های کلاسیک در فوتبال آسیا هم افزوده می‌شود. منظقی بود که با وجود حرف‌های وزیر امور خارجه ایران، الاتحاد برد گارانتی شده 3-0 را با یک تجدید مسابقه و سفر مجدد به ایران عوض نکند، حتی اگر تازه این ارتباط سازنده بین دو کشوری برقرار شده است.

1949195

بولت سپاهاناینکه مسئولان و ناظران برگزاری مسابقات از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در نقش جهان به هیچ وجه زیر بار برگزاری مسابقه نرفته‌اند، یکی دیگر از نکات مبهم اتفاقاتی است که در نقش جهان رخ داد. آنها می‌توانستند اجازه برگزاری مسابقه را بدهند و سپس اقدام به جریمه و اعلام حکم برای سپاهان کنند. چرا که همه شرایط برگزاری مسابقه در استادیوم نقش جهان فراهم بود و طبق مستندات در جلسه هماهنگی پیش از مسابقه نیز همه چیز مورد تایید عربستانی‌ها و ناظران ای اف سی قرار گرفته است. آنها که فوتبال را با حواشی و جزئیات بیشتری به خاطر می‌آوردند، خوب به یاد دارند که چند سال پیش و یک روز پیش از مصاف تیم ملی فوتبال ایران مقابل لبنان در بیروت، یک بمب‌گذاری مقابل سفارت ایران انجام شد که چندین نفر هم جان‌شان را از دست دادند و شهر به شرایط فوق‌العاده رفت. با این حال مسابقه برگزار شد؛ آن هم در شرایطی که تانک‌ها ورزشگاه را برای محافظت از حملات بعدی احتمالی محاصره کرده بودند. این نمونه‌ای از یک دوگانگی بزرگ در مهمترین مرجع فوتبال آسیا ست.

بولت سپاهانجریمه 200 هزار دلاری سپاهان یک حکم غیرتکراری و بی سابقه در تاریخ فوتبال آسیاست. جریمه‌ای سنگین و گزاف که نمونه‌اش در احکام کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا نادر بوده است. اینجا به نظر می‌رسد مشخصا کنفدراسیون فوتبال آسیا این جریمه را به جهت بزرگنمایی اتفاقات ورزشگاه نقش جهان در نظر گرفته است. و این در حالی است که مسئله مدنظر کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ تهدیدی برای برگزاری مسابقه دربرنداشته است.

1949196

بولت سپاهانمی‌توان اینطور استنباط کرد همانطور که قطر در سال‌های گذشته به دلیل سرمایه‌گذاری بالا و گرفتن میزبانی جام جهانی بر تصمیمات AFC تاثیر محسوسی داشت، حالا این نقش را عربستان از آنها گرفته است. عربستان که در یک تابستان پر سر و صدا بدل به یک قطب بزرگ در فوتبال شده و با مشوق‌های اقتصادی بازیکنان زیادی را وارد فوتبال خود کرده است، در حال حاضر کمپین موفقی برای میزبانی جام جهانی 2034 داشته و به نظر می‌رسد قدرت اول در نهاد تصمیم‌گیر فوتبال آسیاست. کما اینکه در موضوع اسپانسرینگ لیگ قهرمانان آسیا نیز آنها به شکلی بحث‌برانگیز وارد میدان شده و قراردادی را که از سوی برخی ناظران متخلفانه بود به سود خود به پایان بردند. با این حجم از نفوذ هیچ عجیب نیست که تصمیم‌گیری به سمت نمایندگان عربستان که به اعتبار بین المللی و گرمای مسابقات اضافه می‌کنند برود.

بولت سپاهانالبته که مدیران سپاهان با توجه به تجربیات تلخی که فوتبال ایران از پرونده‌های بین‌المللی دارد، باید با احتیاط بیشتر جزئیات را بررسی می‌کردند. همین حالا هم برای میزبانی سپاهان در بازی‌های آسیایی پس از پشت سر گذاشتن محرومیت چالش‌هایی وجود دارد که باید دید مدیران سیاسی و ورزشی کشور در اینباره چه تمهیدی خواهند داشت. نکته مهم این است که در نظر نگرفتن برخی نکات باعث شد مسئله مدنظر امروز طرف عربستانی موضوعیتی حساسیت برانگیز پیدا کند، در حالی که در روز قبل از مسابقه می‌شد به بهترین شکل این مسئله را اداره کرد.

1949194

بولت سپاهانهمچنین باید در اعلام این حکم سنگین به برخی دلایل کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا نظیر قصور در رعایت قوانین امنیتی و رعایت الزامات تامینی، قصور در تامین امنیت مقامات رسمی مسابقه، بازیکنان و تیم میهمان در مدت حضور آنها اشاره کرد که به نظر نمی‌رسد به هیچ وجه محلی از اعراب داشته باشد.

بولت سپاهانحالا که عربستانی‌ها بار دیگر در یک پرونده که سوی دیگر آن ایران است، پیروز شده‌اند، شاید زمان آن رسیده که باشگاه‌های ایرانی و فدراسیون فوتبال که سکوت عجیبی درباره حکم AFC داشته، شکایتی از مالکیت مشترک باشگاه‌های عربستانی تهیه و به کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کنند. این مسئله برای اولین مرتبه توسط روزنامه گاردین مطرح شد و تیم‌های شرق آسیایی در ژاپن و کره پیگیر آن هستند. چرا که با توجه به مالکیت مشترک تیم‌های عربستانی این مسئله کاملا برخلاف قوانین صریح کنفدراسیون فوتبال آسیاست. یادمان نرود که دو تیم بزرگ فوتبال ایران در فصل گذشته به همین دلیل مجوز حرفه‌ای دریافت نکردند و از مسابقات کنار گذاشته شدند.

بولت سپاهاندر این بین سکوت فدراسیون فوتبال نیز در این پرونده قابل توجه است! هیچ واکنش مناسبی چه در پایان مسابقه و چه در روزهای بعد از آن در جایی ثبت نشده که بتوان به آن استناد کرد و حالا پس از اعلام این حکم سنگین علیه سپاهان نیز شاهد ادامه سکوت فدراسیون هستیم.

دیدگاه‌ها