کد خبر : 1978247 | 16 آبان 1402 ساعت 14:39 | 61.9K بازدید | 13 دیدگاه

گواردیولا آرزو داشت با این مربی ناهار بخورد!

پپ گواردیولا طی مقاله‌ای برای روزنامه گاتزتا دلو اسپورت از آریگو ساکی به عنوان یکی از الگوهای بزرگ خود در مربیگری نام برد.

گواردیولا آرزو داشت با این مربی ناهار بخورد!

به گزارش "ورزش سه"، پپ گواردیولا، سرمربی منچسترسیتی، مقاله‌ای طولانی برای روزنامه ایتالیایی گاتزتا دلو اسپورت نوشت. او توضیح داد که چگونه آریگو ساکی فوتبال را تغییر داد و چه آینده درخشانی را برای آتزوری و سری A پیش بینی می‌کند.

گواردیولا در مقاله ای که امروز منتشر شده، نوشت:"اولین باری که او را دیدم در سال 1987 بود. من بچه بودم و در آکادمی بارسلونا بازی می‌کردم. میلان به کاتالونیا آمد تا با اسپانیول تحت هدایت خاویر کلمنته در جام یوفا بازی کند. در آن زمان خیلی ها فوتبال ایتالیا را نمی شناختند، ما عادت نداشتیم مثل امروز آن را از تلویزیون تماشا کنیم. هیچ کس تصور نمی کرد که میلان شکست خورده از اسپانیول در آن فصل اسکودتو را به دست آورد. یک چیز مشخص بود: هر هوادار بارسلونا از تیم آریگو در فصل بعد که رئال مادرید را در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا شکست داد، حمایت می‌کرد. می توانید جشن های همشهری‌های من را پس از پیروزی 5-0 آن‌ها در سن سیرو تصور کنید.  فوتبال خوب است تا زمانی که رقابت به خشونت تبدیل نشود. میلان آن فصل در نوکمپ جام را بالای سر برد. تا زمانی که ساکی به فوتبال آمد، ایده کلی همه در دفاع و خدا در حمله بود. به همین دلیل است که آریگو سنت شکن بود. فوتبال او جذاب و برنده بود. ای کاش او می توانست مدت طولانی تری مربیگری کند، زیرا بسیاری از مربیان، از جمله خود من، روش های او را مطالعه کرده‌ایم. وقتی این اتفاق می افتد، به این معنی است که شما چیز خاصی را ترک کرده اید. به سازماندهی دفاعی، آفسایدگیری و تیمی که 40 متر جلوتر از بقیه است فکر کنید. این یک سیستم نوآورانه بود."

گواردیولا بین سال‌های 2001 تا 2003 در ایتالیا برای برشا و رم بازی کرد و در 28 بازی در لیگ برتر ایتالیا 3 گل به ثمر رساند. او زمانی که در برشا بود، زیر نظر کارلو مازونه فقید بازی می‌کرد و با اسطوره‌هایی مانند روبرتو باجو و آندره آ پیرلو هم تیمی‌ بود. گواردیولا در مدت حضورش در ایتالیا این شانس را داشت که شخصاً با ساکی ملاقات کند.

گواردیولا درمورد این سرمربی ادامه داد:"تمام بازیکنانی که می‌خواستند مربی شوند، می‌خواستند اصول ساکی را با جزئیات بدانند.  اولین باری که شخصاً او را در سال 2001 ملاقات کردم، به یاد دارم. ساکی در آن زمان مدیر فنی پارما بود و من در برشا بودم. ما برای ناهار همدیگر را ملاقات کردیم و من فقط می خواستم در مورد استراتژی ها صحبت کنیم، اما حدس می‌زدم که او گرسنه می ماند زیرا ما زمان بیشتری را صرف تاکتیک‌ها می کردیم تا غذاخوردن. اما او بسیار دوست داشتنی بود که از من استقبال کرد و ناهار خوردن با او باعث افتخار بود. در سال‌های بعد، زمانی که سرمربی بارسلونا شدم، به صحبت‌هایمان ادامه دادیم و هنوز هم این اتفاق می‌افتد. هنوز احترام زیادی بین ما وجود دارد."

1950783

منچسترسیتی فصل گذشته اولین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. آن‌ها در سال 2021 نیز به فینال رسیده بودند اما مقابل چلسی شکست خوردند.

گواردیولا درباره رفتار مربیان نوشت:"ما مربیان باید به بازیکنان بفهمانیم که فقط در صورت برد خوب نیستند. امروزه فوتبال سخت است، با توجه به تمام فشاری که آن‌ها دارند، سخت‌تر هم می‌شود. در زندگی، شکست‌ها نسبت به پیروزی‌ها رایج‌تر است و هر چه سنم بالاتر می‌رود، بیشتر متوجه می‌شوم که ممکن است همه چیز از قبل نوشته شده باشد. با این حال، این بدان معنا نیست که می‌توانید روی مبل دراز بکشید و فقط منتظر اتفاقات باشید. شما باید سخت کار کنید و این برای همه ما صادق است. این مهم است که چیزی را که دوست داریم پیدا کنیم، مثلا شغلی که به آن علاقه مندیم، که بتوانیم آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم. می‌دانم که آریگو با این نظرم موافق است. اگر برنده شدید چه بهتر اما اگر شکست خوردید، می توانید دوباره تلاش کنید. زندگی همیشه فرصت‌های جدیدی به شما می‌دهد. من دوست دارم فکر کنم میراث آریگو در بازیکنانی که مربیان بی‌نظیری شدند، منعکس می شود. وقتی به بارسلونا فکر می کنم، متقاعد می شوم که بسیاری از آن بازیکنان می‌توانند مسیر من را دنبال کنند. ژاوی در حال حاضر این کار را انجام می دهد و همین امر در مورد سرجی بارخوان و خاویر ماسکرانو نیز صادق است. مطمئنم که سرجی بوسکتس نیز به یک مربی عالی تبدیل خواهد شد."

1938583

پپ با اشاره به وضعیت فعلی فوتبال ایتالیا ادامه داد: "احساس می‌کنم فوتبال ایتالیا این روزها بیشتر از قبل تهاجمی شده است. بسیاری از مربیان ترجیح می‌دهند به جای اینکه منتظر اتفاقی یا خطایی از سوی حریف باشند، حمله کنند. آن‌ها می‌خواهند قهرمان داستان باشند.

اگر به لوچانو اسپالتی، مائوریتزیو ساری و روبرتو دی‌زربی فکر کنم، که در انگلیس کاری استثنایی انجام می‌دهد، همچنین پرسینگ بالا و حرکات استفانو پیولی، نمونه‌های خوبی هستند که نشان می‌دهد آینده فوتبال ایتالیا درخشان خواهد بود. نمی‌دانم آریگو مثل من خوش‌بین است یا نه، اما مطمئناً خوشحال خواهد شد که بسیاری از مربیان امروز درس او را به خوبی آموخته‌اند."

ساکی در فوریه 1999 پس از کسب یک قهرمانی در سری A، دو جام اروپا و سوپرکاپ اروپا و دو جام بین قاره‌ای، از مربیگری بازنشسته شد.

دیدگاه‌ها