کد خبر : 1982300 | 04 آذر 1402 ساعت 15:16 | 80.6K بازدید | 25 دیدگاه

پیر و جوانِ لیگ بیست و سوم رباط می‌دهند

کابوس برای 8 ستاره: لیگِ رباط‌های پاره!

هشت بازیکن از شروع لیگ بیست و سوم دچار مصدومیت شدید و بیشتر رباط صلیبی شدند که نیمی از آن‌ها پدیده‌های لیگ محسوب می‌شوند.

کابوس برای 8 ستاره: لیگِ رباط‌های پاره!

به گزارش "ورزش سه"، پارگی رباط صلیبی مصدومیتی است که در سال‌های اخیر، بازیکنان زیادی را درگیر کرده و حتی به دوران حرفه‌ای بعضی پایان داده است. رباط صلیبی جلویی یا ACL رباطی است که در عمق زانو قرار دارد.  طول آن حدود 10 سانتی‌متر است و یک سانتی‌متر نیز عرض دارد. نقش آن، ایجاد پایداری در زانو است اما به عنوان “مغز” زانو هم عمل می‌کند. در هنگام دویدن، برگشتن و چرخیدن، همه اطلاعات لازم در مورد سرعت، نحوه حرکت، پایداری و موقعیت صحیح زانو را برای مغز فراهم می‌کند. اگر به ACL آسیب برسد، همه این اطلاعات که باید به مغز فرستاده شود، از بین می‌رود. آن‌وقت زانوی شما لق شده و پایداری خود را از دست می‌دهد.

آسیب به رباط صلیبی بسیار غیرقابل پیش‌بینی است. ممکن است بارها زانو بپیچد ولی منجر به هیچ آسیب‌دیدگی نشود و در عین حال با کوچک‌ترین حرکت و فشاری کشیدگی و پارگی در زانو اتفاق بیفتد.

میزان آسیب‌دیدن زانو در فعالیت‌های شدید و به‌خصوص انجام برخی ورزش‌ها به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. طبق اطلاعات جمع‌آوری شده، بیشترین صدماتی که منجر به آسیب‌دیدگی و پارگی رباط صلیبی می‌شود، در ورزش فوتبال اتفاق می‌افتد. حدود 71% از بازیکنان فوتبال دچار مشکل آسیب‌دیدگی یا پارگی رباط صلیبی زانو می‌شوند که برای بازگشت دوباره به ورزش می‌توانند جراحی انجام دهند و باید حداقل یک‌سال به خودشان زمان دهند و حال ما در لیگ بیست و سوم شاهد این موضوع در فوتبال ایران هستیم.

مرتضی تبریزی - ۳ آذر ۱۴۰۲
دیگر بازیکن سابق استقلال هم که در سال ۱۳۹۹ با مصدومیت رباط صلیبی روبه‌رو شده بود، این هفته هم مرتضی تبریزی در نیمه دوم بازی پرحاشیه آلومینیوم و پیکان، روی یک برخورد احساس مصدومیت و پارگی رباط صلیبی از ناحیه پای راست کرد؛ اتفاقی که خیلی زود باعث ورود پزشکان به زمین و خروج او از زمین شد و البته هنوز وضعیت او به‌طور دقیق مشخص نیست.

1958165

سبحان خاقانی - ۱ آذر ۱۴۰۲
به تازگی درگیر مصدومیت رباط صلیبی بود و با بهبود دوباره توانست روی گل تیمش مقابل شمس آذر در هفته دهم اثر بگذارد اما در فاصله کم‌تر از یک سال، او دوباره با مصدومیت رباط صلیبی روبه‌رو شد.

1957524

ایوب کلانتری - ۵ آبان ۱۴۰۲
او که به تازگی از نساجی به هوادار منتقل شده بود، به  واسطه مصدومیت رباط صلیبی تحت عمل جراحی در آغاز آبان ماه قرار گرفت و اکنون باید دوران آماده سازی خود را دنبال کند و بعید است در ادامه لیگ بیست و سوم او را ببینیم.

1907831

مرتضی پورعلی گنجی - ۲۵ مهر ۱۴۰۲
مصدومیت او از در اردوی تیم ملی رقم خورد و حالا که مدتی از مصدومیت شدید مرتضی پورعلی‌‌گنجی در اردوی تیم ملی سپری شده، با قاطعیت می‌توان گفت که تاثیر این آسیب‌دیدگی در پرسپولیس و تیم ملی به مراتب بیشتر از تصور اولیه بوده است. جای خالی مرتضی در قلب دفاع هر دو تیم احساس می‌شود!

1916820

یاسین سلمانی - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
او که توانسته بود خود را به عنوان بازیکن تازه وارد سرخ‌ها در دل هواداران پرسپولیس وارد کند، در نخستین بازی که در ترکیب ثابت یحیی گل‌محمدی حضور یافت مقابل گل گهر دچار مصدومیت شده و البته شنیده می‌شود با طی کردن روند درمان در انتهای فصل به جمع سرخ‌پوشان بازگردد.

1936691

آرش قادری - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
در هفته‌های ابتدایی لیگ مقابل استقلال خوزستان، مدافع تیم ذوب آهن دچار یک مصدومیت شدید شد و با برانکارد از زمین بیرون رفت و مشخص شد آرش قادری به دلیل مصدومیت از رباط صلیبی ادامه فصل را از دست داده است.

1793773

علیرضا خدادادی - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
هر زمان که نام مصدومان پرسپولیس شنیده می‌شود نام این پدیده جوان فراموش می‌شود؛ بازیکنی که در فصل گذشته پس از حضور در دیدار مقابل گل‌گهر از ناحیه رباط صلیبی دچار آسیب‌دیدگی شد اما با تشخیص پزشک دو ماه استراحت کرد و پس از  همان تمرینات پیش فصل دوباره از ناحیه رباط صلیبی آسیب دید و خانه نشین شد.

1801048

سجاد بازگیر - ۱۹ تیر ۱۴۰۲
عملکرد درخشان او در ملوان مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت و در تابستان سر از شمس آذر قزوین درآورد. او امیدوار بود روند موفق فصل گذشته‌اش را این‌بار در کنار سعید دقیقی دنبال کند، در بازی تدارکاتی پیش فصل برابر تیم امید پاس تهران با مصدومیت رباط صلیبی مواجه شد.

1802189

دیدگاه‌ها