کد خبر : 1982780 | 06 آذر 1402 ساعت 11:57 | 8.8K بازدید | 6 دیدگاه

شبی که خداداد سرنوشت تری ونبلز را عوض کرد!

درگذشت تری ونبلز، مربی سرشناس انگلیسی، بار دیگر یاد و خاطره دیدار فراموش نشدنی ایران برابر استرالیا را زنده کرده است.

شبی که خداداد سرنوشت تری ونبلز را عوض کرد!

به گزارش "ورزش سه"، یکی از عواقب مربیگری این است که وقتی درباره آن می‎‌نویسید، انگار همه چیز اشتباه پیش رفته است. از بارسلونا و تاتنهام و تیم ملی انگلیس تا تیم ملی استرالیا. از لالیگا و جام حذفی انگلیس و فینال و نیمه نهایی جام‌های اروپایی تا انتخابی جام جهانی در قاره اقیانوسیه... این مسیر مربیگری تری ونبلز است که روز گذشته در سن 80 سالگی درگذشت.

شرایط فعلی تیم ملی استرالیا با زمانی که او هدایت این تیم را برعهده گرفت کاملا فرق داشت. آن‌ها در سال 1996 تنها یک‌بار موفق به حضور در جام جهانی شده بودند که بیش از 20 سال پیش از حضور ونبلز روی نیمکت این تیم بود. استرالیا جایگاه خاصی در فوتبال دنیا نداشت و کاملا ناشناخته بود. 

اما 26 سال پیش تقریبا همین امروز بود که ونبلز در دیداری حساس و در شبی سرنوشت‌ساز روی نیمکت استرالیا نشست و نگاه تمام دنیا به او و تیمش بود. این مربی 23 بازی هدایت استرالیا را برعهده داشت اما همه او را فقط با همین یک بازی به‌خاطر دارند.

1959165

در آن شب پر حادثه در سال 1997، بازی مرگ و زندگی بین دو تیم استرالیا و ایران برگزار شد. این دو تیم یک هفته قبل در برابر 100 هزار هوادار ایرانی در ورزشگاه آزادی در تهران به تساوی 1-1 رسیده بودند. هری کیول 19 ساله استرالیا را پیش انداخته بود اما خداداد عزیزی بازی را به تساوی کشاند. 

استرالیا فقط به یک گل در بازی برگشت نیاز داشت تا بتواند برای دومین‌بار پس از سال 1974 راهی جام جهانی شود و شرایط هم برای آن‌ها خوب پیش رفت. کیول توانست در دقیقه 32 گل اول تیمش را به ثمر برساند و سپس نوبت ویدمار بود که در دقیقه 48 نتیجه این بازی را 0-2 کند. 

اما سپس یکی از تماشاگران استرالیایی وارد زمین شد و تور دروازه را پاره کرد و همین اتفاق باعث شد که ایران فرصتی پیدا کند تا بار دیگر روحیه‌اش را به‌دست آورد و این کریم باقری بود که گل اول را جبران کرد و عزیزی هم دوباره گلزنی کرد تا بازی مساوی شود. 

این دیدار در مجموع دو بازی رفت و برگشت با نتیجه مساوی 3-3 به پایان رسید و ایران به دلیل گل زده بیشتر در خانه حریف راهی جام جهانی شد. موجی از انتقادها به سوی ونبلز به‌خاطر سبک بازی او و استفاده از دفاع جلو کشیده و پیش‌روی بی‌دلیل بازیکنانش به راه افتاد. 

1959166

اما هیچ یک از این اتفاقات در آن لحظه و پس از پایان بازی در زمین مطرح نبود. همه به شدت ناراحت بودند و این مربی پس از پایان این دیدار گفته بود که این یکی از غم انگیزترین لحظات ورزشی در طول تمام عمرش بوده است. 

با وجود این که بسیاری ونبلز را به‌خاطر این بازی در استرالیا به‌خاطر دارند اما نباید فراموش کرد که حضور او در فوتبال این کشور کمک بسیاری به آن‌ها کرد. استرالیا با انتخاب او نشان داد که به دنبال طی کردن مسیر پیشرفت است. این کشور این مسیر را ادامه داد و در نهایت موفق شد هفت سال بعد سهمیه حضور در جام جهانی را به‌دست آورد. 

انتقادها و حتی بی‌احترامی‌های بسیاری به او صورت گرفت اما این مربی بود که پایه تیمی قدرتمند را بنا کرد. او توانست از بازیکنانی چون مارک بوسنیچ در کنار نسل جوان استرالیا مانند کیول و مارک ویدوکا استفاده کند تا نسل طلایی این کشور را شکوفا کند. 

1959167

پس از شش سال بازی خوب و موثر اما دفاعی تحت هدایت ادی توماسون، این سبک بازی هجومی و جذاب و درخشان ونبلز بود که تغییری اساسی را در تیم ملی استرالیا ایجاد کرد و بازیکنان این تیم بلافاصله به این تغییر که از سوی مربی سرشناس و فوق‌العاده‌شان ایجاد شده بود واکنش نشان دادند. 

درست مانند صعود به جام جهانی 2006 آلمان تحت هدایت گاس هیدینک که اتفاق مهمی در فوتبال استرالیا بود، این شکست برابر ایران تحت هدایت ونبلز هم نقطه عطفی برای آن‌ها به حساب می‌آمد. آن‌ها همان شب ماموریتی را آغاز کردند که هفت سال به طول انجامید اما در نهایت نتیجه داد.

دیدگاه‌ها