کد خبر : 1983736 | 10 آذر 1402 ساعت 11:51 | 3K بازدید | 0 دیدگاه

خواهران كاراته كا با دو قهرمانى انفرادى و تيمى آسيا

خبرى از دوستى‌هاى طلايى كاراته ايران نيست!

خواهران دوستى كه هر دو قهرمانى در قاره كهن را در كارنامه دارند، اين روزها دور از تاتامى روزگار مى‌گذرانند.

خبرى از دوستى‌هاى طلايى كاراته ايران نيست!

به گزارش "ورزش سه"، اين سوال ذهن را بدجور مشغول مى‌كند كه برخى نخبه‌ها و نابغه‌هاى ورزش كشورمان چرا و چگونه بعد از مدتى درخشش و كسب افتخار به يكباره محو شده يا از يادها مى‌روند، فراموش مى‌شوند و حتى فدراسيون‌هاى ورزشى كه در آن فعاليت مى‌كرده‌اند هم خبرى از آنها نداشته يا نمى‌گيرند.

خواهرها و برادران متعددى را مى‌توان در رشته‌هاى مختلف ورزشى نام برد كه براى ورزش ايران افتخارات و عناوين بين المللى زيادى در عرصه‌هاى بين المللى كسب كرده‌اند.

از برادران مظلومى در فوتبال گرفته تا خادم‌هاى كشتى و جوكارها يا برادران نيكخواه بهرامى در بسكتبال، عالميان‌ها در تنيس روى ميز، فنونى زاده‌ها، مهدوى كياها، مجيدى‌ها، نويدكياها، محمدى‌ها، حردانى‌ها، خمجانى‌ها كه داوران بين المللى بودند يا فاطمه و هانيه منصورى در تيم ملى كبدى، سميه و سمانه ثابت‌زاده‌ى بسكتبال و خواهران منصوريان.

1960803
نسرين و دلارام دوستى
خواهرانى با اولين طلاهاى كوميته انفرادى و تيمى تاريخ ايران در قهرمانى بزرگسالان آسيا به فاصله‌ى يك سال از تاشكند تا دبى

حتى نمونه‌هاى زن و شوهرى يا خواهر و بردارهاى معروف ورزشكار و قهرمان هم كم در تاريخ ورزش ايران نداشته‌ايم كه مى‌توان به دكتر فريده شجاعى و منصور پورحيدرى، مارال و مهدى تركمان يا گلاره و كوپال ناظمى به عنوان داور اشاره كرد.

اما قصه‌ى دو خواهر لر و طلايى كاراته‌ى ايران يعنى نسرين و دلارام دوستى را از دو جهت مى‌توان خاص دانست.
اين دو خواهر به خاطر كسب و ثبت ركورد اولين طلايى‌هاى انفرادى و تيمى تاريخ كاراته ايران در رقابتهاى قهرمانى بزرگسالان آسيا قابل احترام‌اند و هم اينكه قصه‌اى غم انگيز برايشان نوشته شده كه چرا از اين دو قهرمان كه ركوردى منحصر به فرد را به خود اختصاص داده‌اند در بالاترين سطح ورزش كاراته يا اردوهاى ملى، حال با هر عنوانى خبرى به گوش نمى‌رسد.

1960805
سكوى اهداى مدال اولين طلاى انفرادى تاريخ قهرمانى بزرگسالان آسيا به نسرين دوستى

اگر اولين مدال‌هاى طلاى بسكتبال بزرگسالان ايران در آسيا را آيدين و صمد نيكخواه بهرامى در جام ملتهاى سال ٢٠٠٧ به گردن آويختند، نسرين و دلارام دوستى هم به فاصله‌ى يك سال در ٢٠١٢ و ٢٠١٣ موفق شدند به ترتيب مدال طلاى كوميته انفرادى و كوميته تيمى را در قهرمانى كاراته‌ى بزرگسالان قاره كهن به نام ايران سند بزنند.

1960806

جالب اين كه دو طلاى انفرادى و تيمى نسرين و دلارام دوستى در رقابت‌هاى كميته، اولين طلاهاى تاريخ كاراته زنان ايران در سطح بزرگسالان آسيا محسوب مى‌شود كه اولى را خواهر بزرگتر نسرين سال ٢٠١٢ در تاشكند ازبكستان و دومى را دلارام خواهر كوچكتر ٢٠١٣ در امارات و بندر دبى به گردن آويختند.

نسرين دوستى در رقابت‌هاى قهرمانى قهرمانى ٢٠١٢ آسيا كه ايران با حميده عباسعلى نيز مدال طلاى كاراته را به دست آورده بود، موفق شد در وزن منهاى ٥٠ ساعاتى قبل از عباسعلى گردن آويز زرين را مال خود كند مثل المپيك ١٩٥٦ ملبورن كه امامعلى حبيبى ساعتى زودتر از جهان پهلوان آقا غلامرضا تختى مدال طلاى المپيك را مال خود كرد.

دوستى بزرگتر كه به نازنين هم معروف است در فينال كميته انفرادى مقابل هيكارو اونو ژاپنى ٣ بر صفر پيش بود كه با تكنيك حريف هم رباط صليبى‌اش پاره شد و هم مسابقه را ٣ بر ٣ مساوى ديد.

1960807

او با تحمل درد فراوان نائب قهرمان ژاپنى دوره قبل را دوباره نقره داغ كرد و موفق شد با رباط صليبى پاره فينال را ١٠ بر صفر به سود خود پايان دهد.
نسرين دوستى در نيمه نهايى جانگ سو يونگى را از كره جنوبى برده بود كه سال قبل قهرمان آسيا نام گرفته بود.

و اما دلارام دوستى خواهر كوچكتر هم يك سال بعد يعنى ٢٠١٣ موفق شد در دبى به همراه رزيتا عليپور، حميده عباسعلى و پگاه زنگنه با شكست تيم چين براى اولين بار و اين بار طلاى كميته تيمى قهرمانى بزرگسالان آسيا را مال خود كند.

1960808

•گوشه‌اى از افتخارات نسرين دوستى در كاراته

🥈ليگ جهانى كارته وان ٢٠١٣
🥉ليگ جهانى كاراته وان ٢٠١٢
🥇كوميته انفرادى قهرمانى ٢٠١٢ آسيا
(اولين طلاى تاريخ كاراته زنان ايران)
🥉بازي‌هاى آسيايى اينچئون ٢٠١٤
🥇كوميته انفرادى كشورهاى اسلامى ٢٠١٧
🥉كوميته انفرادى كشورهاى اسلامى ٢٠١٣

•گوشه‌اى از افتخارات دلارام دوستى در كاراته

🥈 لیگ جهانی كاراته وان ۲۰۱۳
🥇کومیته تیمی قهرمانى ۲۰۱۳ آسيا
(اولين طلاى كوميته تيمى تاريخ كاراته زنان ايران)
🥇کومیته تیمی قهرمانى ٢٠١٧ آسيا
🥉كوميته انفرادى قهرمانى ۲۰۱۳ آسيا
🥈كوميته انفرادى کشورهای اسلامی ۲۰۱۳ اندونزى
🥈کومیته تیمی کشورهای اسلامی ۲۰۱۳ اندونزى
🥈نقره قهرمانى جوانان ۲۰۱۰ آسيا

حال سوال اصلى اينجاست برخى قهرمانان به نام، عنوان دار، نخبه و نابغه‌ى رشته‌هاى مختلف ورزشى كه استعدادهاى نابى محسوب مى‌شوند چرا در فعاليت‌هاى ورزشى محو شده، گوشه گير شده با به فراموشى سپرده مى‌شوند.

چرا حتى برخى كه خانوادگى داراى ژن خاص قهرمانى و موفقيت در رشته‌هاى مختلف ورزسى به حساب مى‌آيند، براى ادامه روند موفقيت يا قهرمان پرورى و كشف استعدادها به كار گرفته نمى‌شوند؟

امروز نسرين و دلارم دوستى و دوستى‌ها يا دلزده شده، يا فراموش شده‌اند و يا دور از توجه و حمايت ويژه‌ى مديريتى، دارند در گوشه‌اى ورزش كرده يا شاگردان خود را تربيت مى‌كنند.

نسرين دوستى كه دوبار و هر دو زانوى مختلف پاهاى خود را مورد جراحى رباط صليبى قرار داده و حتى با تحقق اين اتفاق موفق شد مدال برنز بازي‌هاى آسيايى ٢٠١٤ اينچئون را براى كاروان ورزش ايران در كره جنوبى به دست آورد.

او قرار است بار ديگر در دهه چهارم زندگى‌اش به سطح اول كاراته زنان ايران بازگشته و شانسش را براى ملى پوش شدن و افرايش افتخارات بين المللى آزمايش كند.
البته اگر حفظ انگيزه و توان روحى مجالى دهد.

پوريا تابان

دیدگاه‌ها